بانک و بیمه

مقایسه رویه های مطالبه چک در دادگستری

به گزارش ایران تحلیل، حتما باید از شخص خاصی چکی بابت قیمت کالا یا بدهی خود دریافت کرده باشید و در تاریخ سررسید برای صدور چک به بانک مراجعه کنید. اما بعد از نوبت شما، صندوقدار پس از بررسی حساب چک نویس می گوید که موجودی کافی نیست و مهر او برمی گردد تا بررسی کند. حالا نمیدونی با این چک چیکار کنی؟!!!

گاهی اوقات با طرف تماس می گیرید و می گویید حساب شما خالی است و چک شما دریافت شده است. اما گاهی اوقات شما اصلا طرف را نمی شناسید یا حتی شماره صادرکننده چک در دسترس نیست.

حال باید با طرح شکایت به دادگستری و دادگاه طرف مقابل خود را برای اجرای ادعای چک خود پیدا کنید. فرد یا با پرداخت مبلغ چک موافقت می کند یا اعلام می کند که در حال حاضر آن مبلغ را ندارد و این روند ادامه دارد.

در واقع، نگران نباشید. زیرا همیشه وصول چک آسانتر از سفته است و با شکایت در دادگاه می توانید پول خود را خیلی سریعتر به دست آورید.

انواع چک

  • چک معمولی: چکی است که افراد با مسئولیت بانک ها در حساب جاری خود صادر می کنند و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده ندارد.
  • چک گواهی شده: چکی است که توسط اشخاص حقیقی در حساب جاری آنها صادر و در مقابل پرداخت توسط بانک تایید می شود.
  • چک تضمینی: چکی است که به درخواست مشتری و به نام همان بانک توسط بانک صادر می شود و پرداخت آن توسط بانک تضمین می شود.
  • چک مسافرتی: چکی است که توسط بانک صادر می شود و وجه آن در هر شعبه آن بانک توسط کارگزاران و کارگزاران آن بانک پرداخت می شود.

شرایط درخواست پرداخت چک قبل از سررسید

رکن دوم ادعای چک، «نقد کردن» چک یا رسیدن وصول چک است. زیرا با وامی که هنوز سررسید آن نرسیده دیگر نمی توان پولی را مطالبه کرد.

در همین راستا ماده ۳ قانون صدور چک مقرر می دارد که چک فقط در تاریخ درج شده در بانک یا پس از این تاریخ از بانک قابل وصول است.

به همین دلیل صادرکننده چک باید معادل مبلغ چک را در تاریخ مندرج در حساب بانکی خود داشته باشد یا در صورت نداشتن آن را واریز کند.

تنها در صورتی که تاریخ سررسید چک نرسیده باشد، نگهداری مبلغ چک در حساب الزامی نیست. در صورتی که چک قبل از موعد مقرر به بانک تحویل داده شود، بانک حق پرداخت یا برگشت ندارد.

وکیل پایه یک دادگستری برای چک

وکیل ساده شخصی است که پس از اتمام دانشکده حقوق و قبولی در آزمون سالانه وکالت مراحل قانونی را طی می کند.

این مراحل شامل آزمایش پزشکی قانونی برای تأیید عدم اعتیاد و گواهی عدم سوء پیشینه کیفری است. پس از تایید این مدارک توسط کانون وکلا، پروانه وکالت خود را دریافت و به عضویت کانون وکلا در می آید.

وی در مقاله ای در یکی از سایت های حقوقی به تشریح قانون جامع وکیل پایه یک دادگستری پرداخته است که در لینک زیر می توانید آن را مطالعه کنید:

وکیل کیست؟

در جامعه، “وکیل” به کسی اطلاق می شود که به طور قانونی از افراد دیگر در دادگاه نمایندگی می کند. این فرد برای اینکه بتواند به صورت حرفه ای کار کند باید آزمون وکالت کانون و یا دادگستری را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد و دوره کارآموزی مرتبط با وکالت را گذرانده باشد.

حق دریافت حقوق

اگر چک دارای تاریخ باشد اما در تاریخ مندرج در چک صادر نشده باشد یا دارای خط و خش باشد به آن چک حقوقی می گویند.

موارد زیر برای تایید دستمزد مورد نیاز است:

  • چکی که در ضمن عقد صادر شده و تعداد آن در قرارداد قید شده است.
  • چکی که به کسی سپرده شده یا به عنوان ضمانت انجام کاری صادر شده است.
  • چکی که قبل از تاریخ آن در بانک سپرده و نقد شده باشد.
  • چک دارای خط و خش است یا مقدار عدد و حروف مطابقت ندارد.
  • چکی که تاریخ آن در بالا با تاریخ پایین امضا مطابقت ندارد.
  • چکی که ۶ ماه از تاریخ برگشت آن می گذرد.
  • چکی که ۶ ماه از موعد مقرر گذشته باشد.

از آنجایی که این شرح یک چک حقوقی است، باید بر این اساس درخواست پرداخت چک انجام شود. در نتیجه دادگاه به درخواست شخص دارای چک رسیدگی کرد. در صورت کافی بودن ادله، حکم محکومیت متهم است و محکوم علیه باید مبلغ چک را بپردازد.

مقایسه رویه های مطالبه چک در قوه قضاییه

در صورتی که موضوع کنترل قضایی باشد در ابتدا امکان اخذ دستور توقیف وجود ندارد. اما در صورت استنکاف محکوم علیه از پرداخت وجه چک، با اجرای حکم دادگاه صادرکننده چک، می توان از صادرکننده چک دستور توقیف دریافت کرد.

از یک وکیل چک کمک بگیرید

تقریباً هر یک از ما در زندگی روزمره خود با مشکلات مربوط به چک روبرو هستیم. وکیل چک متخصصی است که در زمینه حقوق چک فعالیت می کند و مسئولیت دفاع از حقوق موکلان خود را در دادگاه بر عهده می گیرد.

این وکیل چک و تعهدات مربوطه را انجام می دهد و در مواقع لزوم وکالت موکلان را در دادرسی انجام می دهد. استفاده از خدمات وکیل چک به افراد کمک می کند تا در صورت لزوم از حقوق خود دفاع کرده و وجوه خود را به صورت قانونی دریافت کنند.

بررسی رویه های ادعاها

برای طرح دعوای چک باید با مدارک و شواهد کافی به دادگاه مراجعه کنید و دادگاه با در نظر گرفتن همه جوانب تصمیم گیری خواهد کرد.

  • در صورتی که مبلغ چک کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد جهت رفع اختلاف و اختلاف طرفین به شورای حل اختلاف ارسال می شود. در صورتی که مبلغ آن بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد به دادگاه محل صدور چک ارجاع می شود.
  • برای ارائه درخواست پرداخت چک باید هزینه دادرسی پرداخت شود که ۲.۵ درصد مبلغ زیر ۲۰ میلیون تومان و ۳.۵ درصد مبلغ درخواستی بالای ۲۰ میلیون تومان است.
  • در صورتی که متقاضی چک از اموال و دارایی صادرکننده چک اطلاع داشته باشد، در صورت تخلف و عدم صداقت از طرف دارنده چک، می‌تواند با تقاضای دستور توقیف اموال صادرکننده چک، دستور توقیف اموال صادرکننده چک را دریافت کند. آن را تا صدور رای قطعی دادگاه ارائه کند. هزینه ارائه درخواست بر اساس چک بسیار کم است.
  • درخواست پرداخت وجه چک یکی از اقدامات حقوقی و مالی است. بنابراین، ممکن است صادرکننده چک ملزم به پرداخت خسارت تاخیر تادیه، هزینه های حقوقی و حقوقی چک علاوه بر مبلغ درخواستی اولیه باشد.

درخواست چک از مرجع ثبت

با توجه به اینکه چک «مطابق با اسناد و مدارک معتبر» است، دارنده چک می‌تواند از طریق شعبه اجرای ثبت درخواست صدور دستور علیه صادرکننده چک کند. (ماده ۲ قانون صدور چک). بدیهی است ثبت اسناد و املاک توسط ادارات ثبت مستلزم وجود و احراز پیش نیاز است.

از جمله این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این امر فقط در مقابل صادرکننده چک امکان پذیر است.
  • مطابقت امضای چک با نمونه امضای صادرکننده باید در بانک تایید شود.
  • صادرکننده چک دارای اموال است و دارنده چک نیز آن مال را در اجرای ثبت می آورد.
  • علاوه بر این، دارنده چک باید نیم عشر را بپردازد.
  • ضمناً چک بلانک نیز در این زمان از دارنده چک دریافت می شود.

شرایط مراجعه به دادگاه برای صدور اجرائیه فوری

  • چک باید مشمول سیستم صدور یکپارچه الکترونیکی یا به اصطلاح چک ماهیگیر باشد.
  • بانک نمی تواند گواهی عدم پرداخت با کد رهگیری صادر کند.
  • تایید بانک مبنی بر مطابقت امضای صادرکننده با امضای چک.

حتی در صورت وجود شرایط فوق، استفاده از این روش در موارد زیر امکان پذیر نیست:

الف- وصول چک در متن منوط به احراز شرط است.

ب- در متن چک آمده است که چک به منظور تضمین انجام معامله یا تعهد است.

ج- گواهی عدم اعتبار چک طبق قانون صادر نشده است.

در صورت عدم امکان صدور دستور مستقیماً از دادگاه، می توان آن را با تشکیل پرونده چک درخواست و وصول کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا