اخبار اقتصاد ایران

مقایسه ساعت کار کارمندان دولت و بخش خصوصی؛ بررسی ساعت کار شاغلان در سال ۱۴۰۲

بررسی آمار نیروی کار در سال ۱۴۰۲ نشان می دهد که از هر چهار نفر شاغل کشور، یک نفر در این سال کمتر از ۴۱ ساعت در هفته کار کرده است.

افق میهن به نقل از اکو ایران، بررسی آمار نیروی کار در سال ۱۴۰۲ حاکی از آن است که عموم شاغلان اقتصاد بیش از ۴۱ ساعت در هفته کار می کنند. این آمار در حالی است که سهم افرادی که بیش از ۴۱ ساعت در بخش خصوصی کار می کنند بیشتر از بخش دولتی است.

تفکیک افرادی که بیش از ۴۱ ساعت در هفته در بخش خصوصی و دولتی کار می کنند نشان می دهد که سهم افرادی که بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار می کنند در بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی است. از سوی دیگر، سهم افرادی که بین ۴۱ تا ۴۸ ساعت در هفته در بخش دولتی کار می کردند بیشتر از بخش خصوصی بود.

بررسی ساعات کار کارکنان در سال ۱۴۰۲

بررسی آمار نیروی کار در سال گذشته نشان می دهد که ۲۵ درصد کارگران کشور کمتر از ۴۱ ساعت در هفته کار کرده اند. به عبارت دیگر از هر ۴ نفر شاغل در کشور یک نفر کمتر از ۴۱ ساعت در هفته کار می کرد. از سوی دیگر، این آمار نشان می دهد که ۳۸ درصد از کارکنان کشور بین ۴۱ تا ۴۸ ساعت و حدود ۳۷ درصد از کارکنان کشور بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار کرده اند.

اما بررسی ساعات کار در بخش خصوصی کمی متفاوت است. ۴۱ درصد از کارگران بخش خصوصی در سال گذشته بیش از ۴۹ ساعت کار کرده اند. همچنین ۳۵ درصد از کارکنان این اداره بین ۴۱ تا ۴۸ ساعت در هفته کار می کردند. از سوی دیگر، این آمار نشان می دهد که سهم کارکنان با سابقه کار باقیمانده هر کدام حدود ۶ درصد بوده است.

ساعات کار در بخش دولتی با بخش خصوصی بسیار متفاوت است. از آنجایی که ساعات کار در بخش دولتی طبق قانون بین ۴۱ تا ۴۸ ساعت تعیین شده است، به وضوح می توان دریافت که اکثریت کارکنان بخش دولتی برای مدت زمان مشابهی کار می کنند. طبق آمار حدود ۵۵ درصد یعنی بیش از نیمی از کارکنان دولت بین ۴۱ تا ۴۸ ساعت کار می کنند. علاوه بر این، تنها ۱۶ درصد از این کارمندان بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار می کردند.

بخش دیگری که در این آمار جلب توجه می کند، سهم ۲۹ درصدی کارکنان بخش دولتی است که کمتر از ۴۱ ساعت در هفته کار می کنند. با مقایسه آمارها می توان گفت که این سهم بسیار بیشتر از شاغلان بخش خصوصی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا