ترندهای روز

مقصران آتش‌سوزی مرگبار اردوگاه باهنر به دادگاه معرفی شدند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

این حادثه که در ساعت ۱۵:۰۰ روز هفدهم مهرماه ۱۳۹۸ در شمال تهران و در خوابگاه دانشجویی شهید بهنار رخ داد، منجر به فوت جوانی ۲۶ ساله و همچنین ۱۹ ساله شد. پیر جوانی توسط اورژانس به بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری اعزام شد. پس از ۱۰ روز مبارزه با مرگ، سرانجام تسلیم شد و درگذشت.

سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در خصوص این حادثه گفت: حوالی ساعت ۱۵ امروز به سازمان آتش نشانی اطلاع داده شد و بلافاصله چند تیم آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند. حادثه در شمال تهران پس از حضور تیم های امداد و نجات و اطفای حریق، آتش نشانان مشاهده کردند که در یکی از سوئیت های کمپ به دلایل نامعلومی دچار حریق شده و ۱۵ نفر مبتلا به اوتیسم در محل حادثه گرفتار شده اند.

به هر حال آتش نشانان آتش را خاموش کردند و در پی آن آتش نشانان ۲ ایستگاه با حضور در محل حادثه واقع در خیابان بهنار، خیابان فیضیه از آنجا خارج شدند.

همزمان با مرگ این جوان ۲۶ ساله و کشف جسد وی پس از اطفای حریق، بازرس قتل پایتخت در جریان این حادثه قرار گرفت و دستور آغاز تحقیقات برای بررسی موضوع را صادر کرد. علت حادثه

در بررسی های انجام شده مشخص شد محل حادثه یک مرکز پذیرایی و اقامتی به مساحت حدود ۴۰۰ متر مربع بوده که چندین اتاق در آن وجود داشته و در هر اتاق چندین تخت و فرش نمایان است. اما بررسی ها نشان می داد که آتش از یکی از اتاق ها شروع شده است. در زمان وقوع این حادثه ۱۵ نفر در آتش گرفتار شدند که ۱۴ نفر از آنها بیمار اوتیستیک و یکی از آنها معلم بود. از سوی دیگر افرادی که در کمپ حضور داشتند با مشاهده آتش سوزی خود اقدام به اطفای حریق کردند اما موفق به اطفای حریق نشدند به همین دلیل به مرکز امداد و نجات اورژانس ۱۲۵ تهران اطلاع دادند. حدود یک ساعت تاخیر بسیاری از مردم قبل از رسیدن آتش نشانان از اتاق خارج شدند. با این حال، آتش هر لحظه شعله ور بود و ممکن بود افراد دیگری در میان دود و آتش گرفتار شوند. در این شرایط گروهی از آتش نشانان آتش را خاموش کردند و گروهی دیگر برای نجات افراد گرفتار وارد عمل شدند.

اگرچه اکثر این افراد توسط شهروندان از اتاق خارج شدند، اما آتش نشانان یک نفر را از اتاق محل وقوع آتش سوزی خارج کردند. او یک بیمار اوتیستیک ۲۵ ساله بود که با آتش و دود از ساختمان خارج و به اورژانس تحویل داده شد. همچنین در بررسی ها مشخص شد پسر ۱۹ ساله مبتلا به اوتیسم در کنار در خوابیده بود که آتش نشانان موفق به بیرون کشیدن آن شدند.

بازپرس قتل تهران دستور انتقال جسد مقتول این حادثه را به پزشکی قانونی صادر کرده بود و منتظر اعلام نتیجه درباره علت مرگ وی و همچنین علت حادثه بود.

در این میان مجتبی خالدی سخنگوی وقت اورژانس کشور در خصوص این آتش سوزی گفت: این آتش سوزی در یکی از سوئیت های این کمپ که میهمانان آن جمعی از کودکان اوتیستیک بودند رخ داد. این افراد و مربیانشان که در مجموع ۱۵ نفر بودند در آتش گرفتار شدند و متأسفانه پس از آتش سوزی یک پسر ۲۵ ساله فوت کرد و یک پسر ۱۹ ساله با ۷۰ درصد سوختگی به شهید منتقل شد. بیمارستان سوانح و سوختگی مطهری. بقیه افراد توسط اورژانس تحت اکسیژن درمانی قرار گرفتند و اقدامات لازم برای آنها به صورت سرپایی انجام شد.

در عین حال، علیرضا کاظمی، معاون وقت وزیر آموزش و پرورش نیز درباره این حادثه گفت: قربانیان این حادثه ۱۴ بیمار مبتلا به اوتیسم از موسسه خیریه صبرین بهشت ​​یاسین به همراه یک مربی بودند که در یکی از سوئیت های اردوگاه شهید. بهنار که بیش از ۲۰۰ نفر ظرفیت دارد اسکان داده شد. اما آتش سوزی رخ داد و متاسفانه یکی از بیماران فوت کرد.

کاظمی البته تاکید کرد؛ افراد حاضر در اردوگاه شهید باهنر دانش آموز نبودند و کاری به آموزش و پرورش و مدرسه نداشتند.

همچنین این تحقیقات نشان داد که قربانیان این حادثه بین ۱۹ تا ۲۶ سال سن داشته و از اوتیسم رنج می برند.

اکنون پس از گذشت چندین سال از این حادثه و تکمیل تحقیقات از امیرحسین علیمردان، بازپرس شعبه دهم بازپرسی دادسرای امور جنایی تهران کیفرخواست این پرونده را صادر کرده است.

در حال حاضر متهمان که مدیر کمپ بهنار، مدیرعامل موسسه خیریه صبرین بهشت ​​یاسین و سه نفر از مربیان این موسسه هستند با احضاریه به دادگاه کیفری استان تهران معرفی شده اند. بازپرس این کیفرخواست را با استناد به نظر هیات هفت نفره کارشناسان با عنوان تسبیب در قتل غیرعمد مبنی بر اینکه ۴۰ درصد تقصیر متوجه مدیر قرارگاه شهید بهنار و ۳۵ درصد مدیر موسسه خیریه صبرین بهشت ​​یاسین است صادر کرده است. سازمان، و ۱۰٪ با هر یک از سه مربی همراه. که در مجموع ۳۰ درصد است، همچنین کارشناسان ۵ درصد تقصیر را متوجه اولیای دم قربانیان دانسته اند که طبق بررسی های انجام شده بازپرس جنایی تقصیر ۵ درصدی والدین دو مقتول را نپذیرفته است. این حادثه و در نهایت پرونده را به دادگاه کشاند. توسط دادگاه ارسال شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا