«ملکه آسمان»؛ هواپیمایی افسانهای که فقط در ایران پرواز میکند
هواپیمای افسانه ای بیش از نیم قرن هنوز در آسمان ایران پرواز می کند. چگونه این هواپیما از مرگ خاص؟
چند هواپیما به اندازه میراث گسترده Boeing 2 باقی مانده است. این پرنده غول پیکر ، معروف به “ملکه آسمان” ، سفرهای طولانی را متحول کرد و نقش مهمی در شکل گیری حمل و نقل هوایی جهانی داشت.
در حالی که شرکت هواپیمایی جهان یکی پس از دیگری بازنشسته شد ، مدل اولیه هواپیما هنوز پرواز می کند: Boeing 2-4. چگونه و چرا این هواپیما هنوز در آسمان پرواز می کند؟
تا سال ۲ ، تنها یک هواپیمای ۲-۵ بوئینگ در یک وضعیت عملیاتی متعلق به جمهوری اسلامی ایران باقی مانده است. این هواپیما برای اولین بار در سال ۲ به شرکت آمریکایی Trans World Airlines یا TWA تحویل داده شد و نزدیک به ۵ سال است که در حال پرواز است. این یک معجزه به عنوان عرضه مؤلفه ها ، محدودیت های فنی و تحریم های بین المللی است.
براساس داده های CH-Aviation ، هواپیماهای تاریخی بوئینگ هنوز فعال است. اولین پرواز آن با TWA در تاریخ ۱ اکتبر (۱ مهر ۲) و پس از چندین دهه پرواز تجاری ، آن را قبل از تشدید تحریم های ایالات متحده در دهه ۱۹۸۰ متعلق به ایران بود.
علیرغم بازنشستگی گسترده بوئینگ ۴-۵ در سراسر جهان ، ایران موفق به ادامه آن شد. برخلاف شرکتهای هواپیمایی به دلیل مصرف زیاد سوخت ، هزینه های تعمیر زیاد و مقررات سختگیرانه سر و صدای ، نیروی هوایی ایران از آن به عنوان یک هواپیمای حمل و نقل نظامی استفاده می کند. جایی که استانداردهای اقتصادی تجاری دیگر معیار نیست.
به گفته Simpleflying ، یکی از دلایل مهم ادامه ملکه آسمان ، انتقال استفاده نظامی بود. تصمیمی که آن را از چرخه بازنشستگی معمول نجات داد.
دلیل دیگر شرایط ژئوپلیتیکی ایران است که در مواجهه با تحریم ها ، مهندسی بومی قدرتمندی را برای تعمیر ، بازسازی و حتی مهندسی معکوس ایجاد کرده است.
در صورت عدم حمایت رسمی از بوئینگ و متوقف کردن تولید قطعات اختصاصی این مدل ، کارشناسان ایرانی مجبور شده اند از فضای داخلی استفاده کنند یا از نمونه های مشابه استفاده کنند.
حتی طراحی اولیه بوئینگ ۲-۴ نقش مهمی در دوام آن داشته است. TWA ، یکی از کاربران اصلی در دهه ۱۹۸۰ ، دارای استانداردهای نگهداری بسیار بالایی بود که باعث شد هواپیماهای تحویل داده شده در آن زمان مستندات فنی کامل داشته باشند و یک پایگاه محکم برای دهه های پرواز آینده فراهم کنند.
Boeing 2-5 اولین مدل تولید خانواده Boeing 2 بود که در سال ۶ منتشر شد و جهان را با مفهوم هواپیماهای وسیع آشنا کرد. ظرفیت معمول ۲ مسافر و دامنه پرواز در حدود ۲ مایل (۲ کیلومتر) این امکان را برای سفرهای ارزان قیمت طولانی تر به طیف گسترده ای از مردم فراهم کرده است. ساختار طبقه دوم ، معروف به “دست انداز کوهان” نیز به یکی از نمادهای طراحی هواپیما تبدیل شد.
نگه داشتن یک هواپیمای مسن مانند بوئینگ ۱-۵ در سال ۲ یک چالش واقعی است. قطعات یدکی اصلی دیگر تولید نمی شوند ، شرکت ها پشتیبانی فنی را ارائه نمی دهند و مهندسانی که به سیستم های مکانیکی و آنالوگ این مدل مسلط هستند ، شیک هستند. ایران برای غلبه بر این موانع به نیروهای داخلی ، تقسیمات و سیستم های معادل متوسل شده است.
Boeing 2-5 در حال حاضر در مأموریت های پشتیبانی نظامی یا لجستیکی در خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه اطلاعات دقیق و مستند در مورد فعالیت های پرواز آن منتشر نشده است ، اما شواهدی از پراکنده و گهگاه در آسمان دیده می شود ، ادامه زندگی وی را نشان می دهد.
اگرچه فقط یک بوئینگ ۲-۵ در حال پرواز است ، اما مدل های بعدی مانند ۱-۵ و 747SP هنوز در برخی از کشورها از جمله ایران ، عربستان سعودی ، قطر و ایالات متحده هنوز در برخی مأموریت های خاص فعال هستند. به عنوان مثال ، مدل ۱-۴ در قالب E-4B یا “روز داوری” هنوز بخشی از استراتژی فرماندهی هوایی ایالات متحده در بحران است.
با این حال ، تمام مدل های بوئینگ ۲ به سالهای پایانی زندگی خود نزدیک می شوند. هزینه نگهداری ، دشواری تأمین قطعات و الزامات ایمنی باعث شده است که پایان پرواز آنها اجتناب ناپذیر باشد. بوئینگ ۲-۴ ایران دیر یا زود بازنشسته می شود ، اما تا آن زمان هنوز هم در آسمان به عنوان نمادی از عصر حمل و نقل هوایی طلایی و نمادی از مقاومت فنی می درخشد.
منبع: زومیت