ترندهای روز

«ملکه آسمان»؛ هواپیمایی افسانه‌ای که فقط در ایران پرواز می‌کند

افق میهن پایگاه داده اخبار تحلیلی (ofoghmihan.ir):

هواپیمای افسانه ای بیش از نیم قرن هنوز در آسمان ایران پرواز می کند. چگونه این هواپیما از مرگ خاص؟

چند هواپیما به اندازه میراث گسترده Boeing 2 باقی مانده است. این پرنده غول پیکر ، معروف به “ملکه آسمان” ، سفرهای طولانی را متحول کرد و نقش مهمی در شکل گیری حمل و نقل هوایی جهانی داشت.

در حالی که شرکت هواپیمایی جهان یکی پس از دیگری بازنشسته شد ، مدل اولیه هواپیما هنوز پرواز می کند: Boeing 2-4. چگونه و چرا این هواپیما هنوز در آسمان پرواز می کند؟

تا سال ۲ ، تنها یک هواپیمای ۲-۵ بوئینگ در یک وضعیت عملیاتی متعلق به جمهوری اسلامی ایران باقی مانده است. این هواپیما برای اولین بار در سال ۲ به شرکت آمریکایی Trans World Airlines یا TWA تحویل داده شد و نزدیک به ۵ سال است که در حال پرواز است. این یک معجزه به عنوان عرضه مؤلفه ها ، محدودیت های فنی و تحریم های بین المللی است.

براساس داده های CH-Aviation ، هواپیماهای تاریخی بوئینگ هنوز فعال است. اولین پرواز آن با TWA در تاریخ ۱ اکتبر (۱ مهر ۲) و پس از چندین دهه پرواز تجاری ، آن را قبل از تشدید تحریم های ایالات متحده در دهه ۱۹۸۰ متعلق به ایران بود.

علیرغم بازنشستگی گسترده بوئینگ ۴-۵ در سراسر جهان ، ایران موفق به ادامه آن شد. برخلاف شرکتهای هواپیمایی به دلیل مصرف زیاد سوخت ، هزینه های تعمیر زیاد و مقررات سختگیرانه سر و صدای ، نیروی هوایی ایران از آن به عنوان یک هواپیمای حمل و نقل نظامی استفاده می کند. جایی که استانداردهای اقتصادی تجاری دیگر معیار نیست.

به گفته Simpleflying ، یکی از دلایل مهم ادامه ملکه آسمان ، انتقال استفاده نظامی بود. تصمیمی که آن را از چرخه بازنشستگی معمول نجات داد.

دلیل دیگر شرایط ژئوپلیتیکی ایران است که در مواجهه با تحریم ها ، مهندسی بومی قدرتمندی را برای تعمیر ، بازسازی و حتی مهندسی معکوس ایجاد کرده است.

در صورت عدم حمایت رسمی از بوئینگ و متوقف کردن تولید قطعات اختصاصی این مدل ، کارشناسان ایرانی مجبور شده اند از فضای داخلی استفاده کنند یا از نمونه های مشابه استفاده کنند.

حتی طراحی اولیه بوئینگ ۲-۴ نقش مهمی در دوام آن داشته است. TWA ، یکی از کاربران اصلی در دهه ۱۹۸۰ ، دارای استانداردهای نگهداری بسیار بالایی بود که باعث شد هواپیماهای تحویل داده شده در آن زمان مستندات فنی کامل داشته باشند و یک پایگاه محکم برای دهه های پرواز آینده فراهم کنند.

Boeing 2-5 اولین مدل تولید خانواده Boeing 2 بود که در سال ۶ منتشر شد و جهان را با مفهوم هواپیماهای وسیع آشنا کرد. ظرفیت معمول ۲ مسافر و دامنه پرواز در حدود ۲ مایل (۲ کیلومتر) این امکان را برای سفرهای ارزان قیمت طولانی تر به طیف گسترده ای از مردم فراهم کرده است. ساختار طبقه دوم ، معروف به “دست انداز کوهان” نیز به یکی از نمادهای طراحی هواپیما تبدیل شد.

نگه داشتن یک هواپیمای مسن مانند بوئینگ ۱-۵ در سال ۲ یک چالش واقعی است. قطعات یدکی اصلی دیگر تولید نمی شوند ، شرکت ها پشتیبانی فنی را ارائه نمی دهند و مهندسانی که به سیستم های مکانیکی و آنالوگ این مدل مسلط هستند ، شیک هستند. ایران برای غلبه بر این موانع به نیروهای داخلی ، تقسیمات و سیستم های معادل متوسل شده است.

Boeing 2-5 در حال حاضر در مأموریت های پشتیبانی نظامی یا لجستیکی در خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه اطلاعات دقیق و مستند در مورد فعالیت های پرواز آن منتشر نشده است ، اما شواهدی از پراکنده و گهگاه در آسمان دیده می شود ، ادامه زندگی وی را نشان می دهد.

اگرچه فقط یک بوئینگ ۲-۵ در حال پرواز است ، اما مدل های بعدی مانند ۱-۵ و 747SP هنوز در برخی از کشورها از جمله ایران ، عربستان سعودی ، قطر و ایالات متحده هنوز در برخی مأموریت های خاص فعال هستند. به عنوان مثال ، مدل ۱-۴ در قالب E-4B یا “روز داوری” هنوز بخشی از استراتژی فرماندهی هوایی ایالات متحده در بحران است.

با این حال ، تمام مدل های بوئینگ ۲ به سالهای پایانی زندگی خود نزدیک می شوند. هزینه نگهداری ، دشواری تأمین قطعات و الزامات ایمنی باعث شده است که پایان پرواز آنها اجتناب ناپذیر باشد. بوئینگ ۲-۴ ایران دیر یا زود بازنشسته می شود ، اما تا آن زمان هنوز هم در آسمان به عنوان نمادی از عصر حمل و نقل هوایی طلایی و نمادی از مقاومت فنی می درخشد.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا