مناطق آزاد اقتصاد بدون نفت هستند/ تکمیل زیرساخت های مناطق آزاد توسط دولت
در گفتگو با افق میهن آمده است:
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: ماکو پتانسیل خوبی دارد. این منطقه به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور در حوزه های تجاری، ترانزیت و لجستیکی حرف های زیادی برای گفتن دارد.
حسین گروسی، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در گفتگو با افق میهنوی در خصوص رویداد کیش اینوکس ۲۰۲۴ گفت: قطعا برگزاری این نوع نمایشگاه ها باعث می شود تا بسیاری از فعالان اقتصادی از حوزه های بازار سرمایه، بانکی و بیمه دور هم جمع شوند و از روش های جدید برای تامین مالی پروژه های خود استفاده کنند.
برگزاری نمایشگاه در ماکو با حضور کشورهای عضو اکو
وی افزود: در نظر داریم نمایشگاهی مشابه برگزار کنیم اردیبهشت ماه با حضور کشورهای عضو اکو که دسترسی بیشتری به منطقه ماکو دارند. منطقه آزاد ماکو حضور فعالی در نمایشگاه کیش اینوکس داشت و سرمایه گذاران خوبی را برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد صنعتی ماکو جذب کرد.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو ادامه داد: ماکو پتانسیل خوبی دارد. این منطقه به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور در حوزه های تجاری، معاملاتی و لجستیکی حرف های زیادی برای گفتن دارد. به همین منظور اتصالات ریلی، فرودگاهی و بزرگراهی این روستا را در دهکده لجستیک قرار داده ایم که مساحت آن یک هزار و ۸۲۰ هکتار در طرح هادی مصوب است. کریدور چین به سرخس، کریدور شرق به غرب، از سرخس – تبریز – سهلان و از طریق جاده مرند – دهکده لجستیک – فرودگاه ریلی ماکو و از آنجا ارتباط به دلیجو در مرز ترکیه به چشمه ثریا. ترکیه همچنین راه آهن خود را از طریق چشمه ثریا وصل خواهد کرد و یک راه آهن بین المللی ایجاد خواهد کرد. سرعت این قطار برای جابجایی ۱۶۰ کیلومتر بار و ۲۵۰ کیلومتر جابجایی مسافر طراحی شده است تا بتوانیم هم از حضور گردشگران و هم حضور بازرگانان در بخش حمل و نقل کالا و بار اطمینان حاصل کنیم.
گروسی خاطرنشان کرد: زیرساخت های هر منطقه آزاد باید برای توسعه آماده شود و مهم ترین زیرساخت ها راه آهن و فرودگاه است. زیرا بیشتر کالاها از طریق دریا و سپس از طریق راه آهن حمل می شود. فرودگاه نیز مکمل این روش است.
وی در خصوص انتظارات از دولت چهاردهم گفت: دولت باید به تکمیل زیرساخت ها کمک کند. اقدامات دیگری از جمله جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی انجام می دهیم، اما اگر ریل نداشته باشیم، کالا به سختی جابه جا می شود. کریدور شرق به غرب یکی از چهار اولویت کشور است. چین سه شاخه برای کریدور شرق-غرب در نظر گرفته است. شاخه شمالی از روسیه و اوکراین، شاخه ترکیه از ترکمنستان و آذربایجان و شاخه جنوبی از کریدور شرق به غرب می گذرد که دولت باید از طریق تامین مالی داخلی و خارجی از فعال شدن آن حمایت کند. این موضوع در تفاهم نامه ۲۵ ساله ایران و چین نیز مورد توجه قرار گرفت.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو تصریح کرد: تجارت بین چین و اروپا حدود ۱۰ تریلیون دلار است. اگر ۱۰ درصد آن را از طریق این کریدور جذب کنیم، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار می شود.
گروسی به عدم نیاز به بودجه برای مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد اقتصادهای غیرنفتی هستند. ما نیازی به بودجه نداریم با برنامه ریزی هایی که در حوزه مالیات، تولید و صادرات داریم، منطقه آزاد را تامین مالی کرده ایم، اما این زیرساخت ها در همه جای دنیا از سوی دولت لازم است و در حال اجرا است.
گفت: بحث دیگر بحث قوانین است. اینها شامل ماده ۶۵ آیین نامه دائمی و ماده ۲۷ قانون مدیریت مناطق آزاد است که قوانین بسیار مهم و حساسی هستند که انتظار داریم در دولت چهاردهم اجرایی شوند.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: مناطق آزاد را موتور محرکه کشور می بینیم. در سراسر جهان تعاریف مختلفی از مناطق آزاد وجود دارد، اما وجه مشترک همه کشورها این است که دنیا به اهمیت مناطق آزاد پی برده است. امیدواریم در صورت اجرای صحیح و دقیق قوانین، مناطق آزاد بتوانند بر تولید ناخالص داخلی و اقتصاد ملی تاثیرگذار باشند. دغدغه اصلی ما اجرای قوانین است تا بتوانیم مناطق آزاد را متحول کنیم.