بانک و بیمه

منافع سهامداران بیمه ما؛ کم سود و کم بازده

بازار؛ گروه بانک و بیمه: شرکت بیمه ما با نماد ما اخیرا برای سال مالی منتهی به ۸ آذرماه مجمع عمومی عادی برگزار کرد اسفند ۱۴۰۲ از ۷۲ تومان به ازای هر سهم ۳۰ تومان سود نقدی تصویب شد. این شرکت قبلاً با تشکیل مجمع عمومی ۲۵ درصد از محل اندوخته سرمایه خود را افزایش داد. برای تقسیم سود، اصطلاحاً، ابتدا سرمایه را افزایش داد، اما بازده سهام آنقدر زیاد نبود که عدم توزیع سود را جبران کند. در حال حاضر رویه دفاتر حقوقی افزایش سرمایه به منظور مسدود کردن سود در شرکت است. حتی سهامداران قدیمی نیز نتوانستند از سودآوری شرکت بهره مند شوند.

میزان دارایی بیمه ما در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ ۵۹ درصد افزایش یافته و بدهی شرکت نیز ۶۳ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش مجمع عمومی این شرکت در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ به سود عملیاتی حدود ۵۴۰ میلیارد تومان دست یافت که نشان دهنده رشد ۳۰ درصدی در این بخش نسبت به ۵۱۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ است. اما درآمد غیرعملیاتی این شرکت ۵۰ درصد کاهش یافته است. همچنین میزان دارایی بیمه ما در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ ۵۹ درصد افزایش داشته و بدهی شرکت نیز ۶۳ درصد افزایش یافته است.

براساس گزارش تحلیلی منتشر شده از عملکرد اولیه بازار بیمه در سال ۱۴۰۲، حق بیمه تولیدی حدود ۲۷۹ میلیارد تومان و خسارت پرداختی ۱۶۲.۸ میلیارد تومان بوده است. میزان حق بیمه تولیدی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ ۵۹ درصد و خسارت پرداختی نسبت به سال قبل ۶۱.۴ درصد افزایش داشته است.
همچنین حق بیمه تولیدی بیمه ۱۴۰۲ ما در حوزه بیمه سلامت ۳۰.۲ درصد، مسئولیت ۴.۸ درصد و تصادف راننده ۴.۴ درصد است. سهم حق بیمه و رشد حق بیمه ما به مبلغ ۷۷۷۴.۶ میلیارد تومان باعث رشد ۵۹ درصدی حق بیمه تولیدی بازار در این مدت شده است.
بر اساس عملکرد سال گذشته، سهم بیمه سلامت شرکت ۱۳.۲ درصد، سهم شخص ثالث ۲۸ درصد، سهم مازاد عمر ۱۴ درصد و سهم بدنه ۷.۲ درصد است. در مجموع، آنها ۷۹.۶ درصد از پرتفوی حق بیمه تولید بیمه ما را در بازار تشکیل می دهند. علاوه بر این، ۲۰.۴ درصد باقیمانده حق بیمه متعلق به دوازده دسته دیگر است. سهم بیمه سلامت افزایش یافته و از سهم مازاد بیمه شخص ثالث در بازار فراتر رفته است. این موضوع مربوط به تمدید قراردادهای گروه درمانی بزرگ با بنیاد شهید است اردیبهشت و با تحصیل در خرداد ماه ۱۴۰۲ است.
بنابراین با توجه به انتشار آمار اولیه عملکرد صنعت بیمه در سال ۱۴۰۲، شرکت بیمه ما ۲.۸ درصد از سهم بازار را به صنعت بیمه اختصاص داد. با توجه به اینکه شرکت های فناوری جدید وارد این صنعت شده اند، احتمال افت در آینده وجود دارد.

ورود فناوری های جدید و ورود استارت آپ ها به بازار بیمه کشور و همچنین ظهور نیازهای جدید بازار در ارائه خدمات بیمه ای باعث شده تا شرکت های سنتی مانند بیمه ما با چالش هایی مواجه شوند. تورم و حملات سایبری نیز بر سودآوری شرکت های بیمه تاثیر می گذارد، اما برنامه ای برای کاهش تاثیر تورم بر درآمد ارائه نکرده اند. صرفاً به افزایش ارزش ریالی اموال بیمه شده اعم از ساختمان، تجهیزات و ماشین آلات، خودرو و غیره اشاره شد.

در حال حاضر ورود فناوری های نوین و ورود استارت آپ ها به بازار بیمه کشور و همچنین ظهور نیازهای جدید در بازار بیمه باعث شده تا شرکت های سنتی مانند بیمه ما با چالش هایی مواجه شوند. این شرکت علیرغم اقدام، رتبه هشتم را در بین شرکت های بیمه دارد. در زمینه ثبت آنلاین قراردادهای بیمه و صدور الکترونیکی بیمه عمر و دارایی رشد داشته است. علاوه بر این، شرکت بیمه ما از بسترهای ویژه ای برای ثبت خسارت های درمانی به صورت آنلاین استفاده می کند. گسترش خدمات بیمه ای به سایر حوزه های بیمه با استفاده از اپلیکیشن های حوزه بازرسی و ارزیابی خسارت در حال انجام است. این امر نه تنها منجر به کاهش هزینه های شرکت می شود بلکه به افزایش درآمد شرکت نیز کمک می کند.

عدم برنامه ریزی برای کاهش تاثیر تورم بر درآمد
ریسک های موثر بر بازار در گزارش هیئت مدیره مورد بحث قرار گرفت. تورم و حملات سایبری از جمله بر سودآوری شرکت های بیمه تاثیر می گذارد، اما برنامه ای برای کاهش تاثیر تورم بر درآمد ارائه نکرده اند. صرفاً به افزایش ارزش ریالی اموال بیمه شده اعم از ساختمان، تجهیزات و ماشین آلات، خودرو و … اشاره شد که به همین دلیل تعهدات شرکت ها در حال افزایش است. باید تغییراتی در ساختار بیمه گذاران ایجاد شود مانند افزایش سرمایه و افزایش ذخایر. در واقع تورم مداوم در اقتصاد ایران منجر به کاهش ارزش نقدی بیمه عمر و افزایش قدرت خرید شده است. به همین دلیل قراردادهای بلندمدت بیمه عمر را ناپایدار می کند. خطر دیگر تشدید حملات سایبری است. برای جلوگیری از این مشکل، شرکت های بیمه باید بیشتر در نوسازی زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات سرمایه گذاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا