اخبار اقتصاد ایران

منتظر تحولات اقتصادی زودهنگام نباشید | بی‌توجهی پزشکیان به تیم اجرایی اشتباهی بزرگ خواهد بود

ما هم مثل دولت قبل می خواهیم نفت را زیر قیمت بفروشیم و تحت تاثیر مشکلات FATF تاثیر اقتصادی مطلوبی بر اقتصاد ما نداشته باشد و شاید برای مقاومت اقتصادی کوتاه مدت موثر باشد اما نمی شود. تاثیر طولانی مدت داشته باشد.

افق میهن به نقل از فرارو، مرتضی افکه اقتصاددان می گوید: برخی فکر می کنند فقط کابینه مهم است در حالی که کل تیم اجرایی مهم است. شاید اهمیت استانداران و مدیران کل استان ها کمتر از کابینه نباشد، معمولا دولت ها به کابینه توجه دارند، اما به تیم اجرایی توجهی ندارند، در حالی که بخش قابل توجهی از تولید ملی کشور در استان ها انجام می شود. . با تشکیل تیم اجرایی قوی می توان امیدوار بود که ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت های خالی کشور را متزلزل کرده و تغییراتی ایجاد کنیم.

منتظر تحولات اولیه اقتصادی نباشید

مرتضی افگه، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه چمران اهواز گفت: در شرایط فعلی اقتصاد، شاخص ها همه چیز را تعیین می کنند و می دانیم که برخی از شاخص ها از جمله تورم در وضعیت بدی قرار دارند، همچنین می دانیم. دولت قبل با اینکه در شرایط سختی قرار داشت، یکی از بدترین تیم های اقتصادی را هم انتخاب کرد اکنون در شرایطی هستند که بعید است صندوق توسعه ارزی در چنته داشته باشد یا دولت ذخایری برای فروش داشته باشد با شروع دور جدیدی از مذاکرات، بتوانیم تا حدودی تحریم ها را لغو کنیم، اما باید در نظر داشته باشیم که اگرچه تاثیر روانی مذاکرات می تواند تاثیر مثبتی بر بازارهای داخلی داشته باشد. تحولات آمریکا را در نظر بگیرید. در حال حاضر بازارهای ما تحت تأثیر ترور ناموفق ترامپ قرار گرفتند. بعید است که ترامپ یا بایدن رئیس جمهور ایالات متحده باشد، یک تحول مثبت زودهنگام به نفع مذاکرات یا لغو تحریم ها رخ دهد.»

وی افزود: با این نگاه اکنون تصمیمات داخلی آقای بیزیکیان نیز بسیار مهم است و باید دید در داخل کشور چه برنامه هایی خواهد داشت. از آقای مزیکیان انتظار می رود که تمرکز بیشتری روی برنامه های کابینه داشته باشد و از حاشیه های موجود دوری کند. اگر آقای مزیکیان قصد بسیج و توسعه ظرفیت های موجود را دارد باید کابینه ای با تجربه بالا ترتیب دهد. من بر این موضوع تاکید می کنم تا پزشکان توجه داشته باشند که فقط کابینه قوی کافی نیست. بلکه همه مدیران اجرایی زیر مجموعه کابینه به ویژه در شهرستان ها مهم هستند. با این حال متاسفانه بعید است تا پایان سال شاهد تغییرات خاصی باشیم. پیش بینی می شود تا اواسط سال جاری تکمیل شود شهریور در صورتی که مجلس به همه وزرا رای اعتماد بدهد، کابینه تشکیل می شود.

نادیده گرفتن تیم اجرایی برای پزشکان اشتباه بزرگی است

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: عده ای فکر می کنند فقط کابینه مهم است در حالی که کل تیم اجرایی مهم است، شاید اهمیت استانداران و مدیران کل استان ها کمتر از کابینه نباشد، معمولا دولت ها به کابینه توجه می کنند اما این کار را انجام می دهند. هیچ توجهی به تیم اجرایی نداشته باشیم در حالی که بخش قابل توجهی از تولید ملی کشور در استان ها انجام می شود با تشکیل تیم اجرایی قوی می توان امیدوار بود که ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت های خالی کشور را متزلزل کرده و تغییراتی ایجاد کنیم. همه اینها در گرو همکاری مجلس و نهادهای ذیربط است ما در دولت آقای خاتمی و روحانی شاهد عدم همکاری بوده ایم و امیدوارم در دولت آقای روحانی شاهد چنین تنش هایی نباشیم.

وی افزود: ما هم مانند دولت قبل می خواهیم نفت را زیر قیمت و تحت تاثیر مشکلات FATF بفروشیم، تاثیر اقتصادی مطلوبی بر اقتصاد ما نخواهد داشت و شاید برای مقاومت اقتصادی کوتاه مدت موثر باشد. اما تاثیری طولانی مدت نخواهد داشت.” شرایط بسیار سختی است و نباید روی برداشتن زودهنگام تحریم ها به ویژه تا پایان امسال حساب باز کرد. با همه اینها ترامپ یک مذاکره کننده است. اگر با یک تیم مذاکره کننده قوی وارد عمل شویم، می توانیم امیدوار باشیم، مذاکرات موفقی داشته باشیم و شاید در سال آینده شرایط اقتصادی بهتری داشته باشیم. رفع تحریم ها به معنای افزایش فروش نفت نیز خواهد بود، اما قبل از هر چیز باید موانع داخلی را که اغلب غیراقتصادی و ساختاری هستند، برداریم. بعید می دانم ایجاد تحولات ساختاری و اقتصادی در دستور کار باشد یا در حیطه اختیارات جناب آقای دکتر.

صحبت های اقتصادی جلیلی فقط روی کاغذ جالب به نظر می رسید

این استاد دانشگاه گفت: سخنان حامیان و همفکران آقای جلیلی که می گفتند باید لغو تحریم ها یا مذاکره را فراموش کنیم و سیاست خارجی اقتصادی خود را معطوف چند کشور همسایه یا آمریکای لاتین کنیم نیز از اساس اشتباه است. با این روش به جایی رسیدیم که این نوع صحبت های آرمان گرایانه با نیازهای ما قابل درک نیست. ما به دلیل درآمدهای نفتی به فناوری های مدرن و پیشرفته نیاز داریم، بنابراین تبادلات با کشورهای منطقه یا در حال توسعه و آمریکای لاتین در نهایت در حوزه کشاورزی یا مواد غذایی تأثیرگذار نیستند روی کاغذی که آقای جلیلی نوشته بود و می خواند این حرف ها جالب به نظر می رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا