اخبار اقتصاد ایران

منطقه آزاد انزلی دارای ظرفیت های متنوعی برای توسعه همكاری با بنگلادش است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: مهمترین فرصت همکاری با منطقه آزاد انزلی مزیت های ترانزیتی و توسعه روابط با کشورهای حاشیه دریای خزر و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

ایران تحلیل، منجور الکریم خان چودری سفیر بنگلادش در جمهوری اسلامی ایران با محمد سجاد سیاهکارزاده رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص سازوکارها و راهکارهای این سازمان گفتگو کرد. توسعه همکاری ها به منظور توسعه و تنوع بخشیدن به همکاری های دو کشور. و تبادل نظر کردند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این دیدار به بیان ظرفیت ها و توانمندی های مختلف منطقه متبوع خود در زمینه های ترانزیت، بازرگانی، گردشگری و تولیدی-صنعتی پرداخت و اظهار داشت: اولین منطقه آزاد شمال کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود در ارتباط با کشورهای همسایه دریای خزر، واقع در مسیر کریدورهای بین المللی و نزدیک به پایتخت و قطب های تولید و با تکیه بر مزایا و معافیت های قانونی برای فعالان اقتصادی غیرایرانی، از رقابت خوبی برخوردار است. مزایای حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی جمهوری بنگلادش.

وی با استقبال از نقش بنگلادش در گسترش روابط با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، قفقاز و آسیای میانه، تصریح کرد: با عملیات قریب الوقوع اتصال خط ریلی سراسری ایران به مجتمع بندری خزر این منطقه، در حال انجام است. مهم‌ترین گام در مسیر تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل کالا و فعال‌سازی کریدور شمال – جنوب مهیا شده و همزمان این خط ریلی دو دریای شمال و جنوب کشورمان را به یکدیگر متصل می‌کند. ، خلیج فارس با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و شانگهای پدیدار می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی که به زبان انگلیسی صحبت می کرد، مهمترین بسته های سرمایه گذاری منطقه خود را برای سفیر بنگلادش تشریح کرد و افزود: از افزایش همکاری بخش خصوصی بین دو کشور، ترانزیت و صادرات آن استقبال می کنیم. کالاهای کشور به بازارهای هدف.

در این دیدار سفیر بنگلادش در جمهوری اسلامی ایران با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت دکتر رئیسی، وی را شخصیتی مردمی، بسیار شریف و دارای شخصیتی تأثیرگذار و اراده جدی برای توسعه روابط اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد. دو کشور و با توجه به سوابق تاریخی روابط بنگلادش و ایران، بر عزم دولت متبوع خود برای توسعه روابط تاکید کرد. وی با اشاره به اینکه تحت تاثیر توانمندی ها، امکانات زیرساختی و فرصت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی قرار گرفته ام، گفت: منطقه آزاد انزلی ظرفیت های زیادی دارد و مهمترین مزیت و موهبت شما موقعیت خاص جغرافیایی آن است.

منجور الکریم خان چودری در بررسی مهم ترین موانع پیش روی توسعه روابط دو کشور، عدم ارتباط بخش خصوصی و تحریم های بانکی را بیشترین نقش را بر عهده گرفت و گفت: مجموعه سفارت باید بسترهای لازم را فراهم کند. فعالان اقتصادی با ظرفیت ها و فرصت های همکاری های دوجانبه آشنا شوند. و سازمان منطقه آزاد انزلی و برای شروع می توان فرصت گفتگوی آنلاین بین طرفین را فراهم کرد.

سفیر جمهوری بنگلادش در ایران با ارائه تحلیلی از جایگاه متمایز ایران در توسعه روابط کشورش با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دریای خزر؛ وی استفاده از منطقه آزاد انزلی را برای ایفای نقش قطب صادرات کالا به بازارهای منطقه خواستار شد.

وی با بیان ظرفیت های مختلف تولیدی این کشور در حوزه های پوشاک و دارویی، سرمایه گذاری مشترک تولیدی مانند پوشاک را به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی پیشنهاد کرد و افزود: مهمترین فرصت و زمینه همکاری پیش رو در ترانزیت متمرکز است. بخش هایی که در نمونه هایی قابل مشاهده است زیرا واردات کالاهای مورد نیاز بنگلادش در دستور کار قرار گرفت.

لازم به ذکر است در این جلسه معاونین و مدیران سازمان و اعضای سفارت جمهوری بنگلادش حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا