اخبار اقتصاد ایران

منطقه آزاد انزلی در صدر جذب سرمایه‌گذاری خارجی | ۲۲ پروژه از ۱۵ کشور در 7 شهرستان فعال است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲ طرح سرمایه گذاری خارجی در هفت شهرستان گیلان فعال است، گفت: عمده فعالیت سرمایه گذاران خارجی در استان صنعتی است.

ایران تحلیل علیرضا نوروزی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان امروز در گفت وگو با فارس، میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در گیلان از ابتدای سال ۱۳۸۲ تا پایان سال ۱۴۰۲ را حدود ۲ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: از این میزان، تاکنون حدود ۶۰۰ میلیون دلار جذب شده است. .

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲ طرح سرمایه گذاری خارجی از ۱۵ کشور در هفت شهرستان گیلان فعال است، افزود: عمده فعالیت سرمایه گذاران خارجی در استان صنعتی است و بیشتر در منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی مستقر هستند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان از سرمایه گذاری مصوب استان در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱۵۴ میلیون دلار برای هشت پروژه خبر داد و گفت: استان از نظر ارزش سرمایه گذاری مصوب رتبه دوازدهم کشور را دارد.

به گفته نوروزی در سال ۱۴۰۳ حدود یک میلیون و ۱۳۳ هزار دلار سرمایه گذاری خارجی در استان جذب شد.

وی با بیان اینکه مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی ۷۷ فرصت سرمایه گذاری با سرمایه مورد نیاز هزار و ۴۱۳ میلیون یورو فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: این سرمایه گذاری ها شامل ۲۶ فرصت در حوزه خدمات، ۳۱ فرصت در حوزه صنعت و ۹ فرصت است. در زمینه کشاورزی. ۹ فرصت در حوزه زیرساخت و عمران و دو فرصت در حوزه آب، برق و گاز در ۱۱ شهر وجود داشت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان با بیان اینکه با توجه به جذابیت ها و مشوق های منطقه آزاد تجاری انزلی، ۱۴ فرصت سرمایه گذاری از این منطقه به عنوان فرصت های سرمایه گذاری اولویت دار استان معرفی شده است، اظهار داشت: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در ستاد سرمایه گذاری استان، ۱۰ فرصت اولویت دار در عرصه های ملی در سه زیربخش گردشگری، زراعت چوب و شیلات به عنوان فرصت های اولویت دار در سال ۱۴۰۳ این قابلیت را دارد که به صورت ویژه به متقاضیان سرمایه گذاری ارائه شود.

نوروزی همچنین با اشاره به معرفی مناطق بلامنازع مناسب برای سرمایه گذاری و متعاقب آن صدور مجوزهای بی نام و واگذاری مناطق دارای مجوز به سرمایه گذاران در گیلان گفت: بر اساس آخرین آمار ۴۵۴ حوزه دولتی در استان شناسایی شده است که از این تعداد، ۴۱۳ منطقه برای واگذاری مناسب است که از ۲۳۴ مجوز بی نام صادر شده است. در زمینه های شناسایی شده ۲۰۴ مجوز می تواند به سرمایه گذاران ارائه شود.

وی اظهار داشت که در گیلان از ابتدای مرداد ۱۴۰۱ تا پایان اردیبهشت وی گفت: در سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۴۳ هزار درخواست در پرتال مجوز ملی کشور ثبت شده است، وی گفت: از این تعداد ۱۰۲ هزار مجوز صادر شده است.

به گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان ۷۲ درصد از درخواست های ثبت شده منجر به صدور مجوز شده است که ۶۲ درصد آن ثبتی بوده و ظرف سه روز صادر شده است.

نوروزی با اذعان به اینکه از بهمن ماه ۱۴۰۲ در استان گیلان ۴۳۰۰۰ پروانه قدیمی یا کاغذی شناسه منحصر به فرد دریافت و به الکترونیک تبدیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا