اخبار بورس

منطقه آزاد ماکو دارای دومین باغ مدرن جهان/ مناطق آزاد می‌تواند هاب گردشگری باشد

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت:

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: سازمان‌های دیگر به این مناطق جزیره‌ای نگاه می‌کنند، اما مناطق آزاد می‌توانند به مراکز گردشگری تبدیل شوند.

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلحسین گروسی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در اولین کنگره بین المللی توسعه و تقویت اقتصاد گردشگری اظهار داشت: در شمال غرب کشور یکی از مناطق بسیار خوب گردشگری وجود دارد که قبلا وجود نداشته است، منطقه ای که وجود نداشته است. می توان گردشگری را مخلوط کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه گردشگران از جاذبه های طبیعی خوبی بازدید می کنند، جزو ۱۰ کشور دارای پتانسیل و آثار طبیعی گردشگری و همچنین جزو ۵ کشور بوم گردی هستیم، اما از نظر درآمد در رتبه آخر قرار گرفتیم. دلیلش چیست؟

گروسی افزود: بزرگترین باغ مدرن خاورمیانه و دومین باغ مدرن دنیا را در منطقه آزاد ماکو داریم. باغ اول در کالیفرنیا و باغ دوم به وسعت ۲۰۹۰ هکتار باغ گردو و پسته یکپارچه است که با کمک بخش خصوصی ایجاد کردیم و یک جاذبه گردشگری است. با وجود اینکه قانون واردات تجهیزات به مناطق آزاد را بدون عوارض گمرکی داریم، ترخیص تجهیزات از گمرک شش ماه به تاخیر افتاد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو تصریح کرد: دو هتل ۴ ستاره و ۵ ستاره در منطقه آزاد ماکو ساخته ایم. مناطق آزاد تجاری نمونه بارز اقتصاد عاری از نفت است. مناطق آزاد یک ریال از بودجه کشور در ردیف بودجه ندارند و مشمول مالیات منطقه ای هستند.

وی اعلام کرد: به مناطق آزاد کشورمان نگاه کنید. آنها بهتر از مناطق همسایه خود هستند، اما تمایلی به اجرای قوانین ندارند.

گروسی خاطرنشان کرد: جایی برای یاد و خاطره شهدای خدمت است. در دو جلسه شورای عالی با شهید رئیسی گفتیم که قوانین مناطق آزاد اجرا نمی شود. این ویزا جدید است و طبق قانون شما از پرداخت عوارض و مالیات معاف هستید. اما دستگاه های دیگر نیز به این مناطق جزیره ای نگاه می کنند. مناطق آزاد تجاری می توانند به مراکز گردشگری تبدیل شوند. از طریق دروازه منطقه آزاد می توانیم گردشگران را وارد کشور کنیم. اما امکانات هتل را بیش از ۷-۸ ماه معطل کردند. شهید رئیسی در همان جلسه شورای عالی اعلام کرد که قوانین مناطق آزاد باید اجرایی شود. به محض ابلاغ کتبی این موضوع. یک بار گفتند باید یک سال آزمایشی معرفی شود، اما چیزی اجرا نشد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو ادامه داد: قانون داریم و برنامه پنجم، ششم و هفتم تصویب شده است. در ماده ۶۵ آیین نامه داخلی آمده است که مدیران مناطق آزاد از طرف دولت بالاترین مقام منطقه برای تصمیم گیری صحیح و سریع محسوب می شوند و هر تصمیمی که بگیرند قانونی است. همه اینها تصویب شده اما اجرا نمی شود. امیدوارم رئیس جمهور منتخب این موارد را در آینده اجرا کند.

وی افزود: در منطقه آزاد ماکو بدون دریافت حمایت ریالی و بدون داشتن زیرساخت های لازم، آماده انجام این اقدامات بوده و هستیم. ارس، ماکو و چابهار را نمی توان بدون دریافت یک ریال حمایت دولتی با مناطق اطراف مقایسه کرد. اما به نظر می رسد نیروهای داخلی و خارجی دست به دست هم دادند تا از توسعه مناطق آزاد جلوگیری کنند. در صورتی که درآمد نفتی ما حدود ۴۰ میلیارد دلار و گردشگری جهان حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار است. جذب ۱۰ درصد آن عدد عدد بزرگی است و امکان پذیر است.

گروسی گفت: در منطقه آزاد ماکو دو کلیسا به نام های قره کیلا و حضرت مریم وجود دارد که بیش از ۷۸۰۰ مسیحی از خارج از کشور در آن حضور دارند. بدون زیرساخت

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: امیدوارم رئیس جمهور منتخب آینده گردشگری و مناطق آزاد تجاری و صنعتی را جدی بگیرد و بتوانیم مستقل از نفت، معدن، گاز یا نفت خام فروشی باشیم. گاهی فکر می کنم عده ای توطئه کرده اند که فقط گاز، نفت یا نفت خام بفروشیم. امیدوارم دولت آینده به طور جدی به این موضوع رسیدگی کند. شهید رئیسی حامی همه جانبه مناطق آزاد بود. امیدواریم در عمل این موانع برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا