ترندهای روز

منظره پشت سر «مونالیزا» کجاست؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

مونالیزای لئوناردو داوینچی پر از رمز و راز است. اون زن کی بود؟ بیان مبهم صورتش به چه معناست؟ لئوناردو هنگام خلق این اثر از چه روش هایی استفاده کرد؟ آیا مناظر پس زمینه یک مکان واقعی است؟

اکنون، یک زمین شناس مستقل و مورخ هنر می گوید که او پاسخ حداقل یک سوال برجسته در مورد این پرتره مرموز را می داند: پس زمینه!

مونالیزا

آن پیتسوروسو استدلال می‌کند که پس‌زمینه نقاشی نشان‌دهنده لکو، شهر کوچکی در منطقه لمباردی در شمال ایتالیا است. او پس از مطالعه شکل‌های صخره‌ای و دیگر ویژگی‌های نقاشی که در موزه لوور پاریس به نمایش گذاشته شده است، به این نتیجه رسید.

پیتسوروسو می گوید که بدنه آبی به تصویر کشیده شده در این اثر دریاچه گارلات است که توسط رودخانه آدا در جنوب لکو شکل گرفته است. پیزوروسو می‌گوید پلی که درست بالای شانه چپ این مدل به تصویر کشیده شده، اثر آتسون ویسکونتی متعلق به قرن چهاردهم است. در نهایت، سازندهای سنگی بالای شانه چپ مدل با سازندهای آهکی در لکو مطابقت دارد.

مونالیزا

او فرضیه خود را در اوایل ماه جاری در یک کنفرانس زمین شناسی در لکو ارائه کرد.

پیتسوروسو کار خود را به عنوان زمین شناس آغاز کرد و روی پروژه های حفاری نفت و پاکسازی محیط زیست کار کرد. اما پس از آن به رنسانس ایتالیا علاقه مند شد و حتی مدرک فوق لیسانس خود را در مطالعات رنسانس ایتالیا گرفت.

از آن زمان، او دو علاقه خود را با هم ترکیب کرده است تا به آثار هنری آن دوره از دریچه زمین شناسی نگاه کند. پیتسوروسو پنج کتاب نوشته است، از جمله سه کتاب درباره لئوناردو.

نظریات گذشته در مورد پیشینه این نقاشی بیشتر بر روی پل و جاده در نقاشی متمرکز بوده است. برخی از محققان استدلال کرده اند که لئوناردو مونالیزا را در بابیو، شهری در شمال ایتالیا، یا جایی در استان آرتزو نقاشی کرده است. تابستان گذشته، سیلوانو وینستی، مورخ هنر ایتالیایی، استدلال کرد که این نقاشی پل پونته رومیتو در روستای لاترینا در توسکانی را به تصویر کشیده است.

با این حال، پیتسوروسو می‌گوید که این تئوری‌ها تشکیلات سنگی در آثار هنری لئوناردو را نادیده می‌گیرند.

مونالیزا

پیتسوروسو می گوید: «در سرتاسر ایتالیا و اروپا پل های قوسی وجود داشت و بسیاری از آنها بسیار شبیه به هم بودند. تعیین مکان دقیق از روی یک پل به تنهایی غیرممکن است. همه در مورد پل صحبت می کنند، اما هیچ کس در مورد زمین شناسی صحبت نمی کند.

لئوناردو در سال ۱۵۱۹ درگذشت، اما یادداشت‌های بسیاری از مشاهدات، طراحی‌ها و نمودارهای خود را از خود به جای گذاشت. نوشته های او محل اختفای مونالیزا را فاش نمی کند، بنابراین در حال حاضر هیچ راهی برای اثبات یا رد نظریه پیتسوروسو وجود ندارد.

برخی از محققان از ایده او حمایت می کنند، تا حدی به این دلیل که او علم و هنر را مانند لئوناردو ترکیب کرد.

مایکل دالی، مدیر ArtWatch انگلستان، یک سازمان غیرانتفاعی متمرکز بر حفاظت از هنر، می‌گوید: «از آنجایی که او دانش علمی خوبی دارد، مهم است که به نکات ظریف لئوناردو، علمی‌ترین هنرمند تاریخ توجه کند.

با این حال، همه قانع نشده اند. مارتین کمپ، مورخ هنر مشهور دانشگاه آکسفورد، استدلال می‌کند که پس‌زمینه نقاشی یک مکان خیالی است، نه یک مکان واقعی.

کمپ می گوید:[لئوناردو]او به چیزهای واقعی با شدت باورنکردنی نگاه می کند، اما آنها را در نقاشی خود بازسازی می کند. تلاش برای استفاده از زمین‌شناسی برای تعیین موقعیت پس‌زمینه، یک اثر تخیلی است».

فرانچسکا فیورانی، مورخ هنر در دانشگاه ویرجینیا، با این موضوع موافق است و می‌گوید که مکان‌های نقاشی‌های لئوناردو تصاویر تخیلی شخصی او از طبیعت هستند، نه کپی‌هایی از مناظر واقعی. ادعای خلاف این به معنای عدم درک ذهن لئوناردو و نحوه نقاشی او است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا