اخبار اقتصاد ایران

مهاجرت به استان های شمالی زنگ خطر بخش کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان کاهش منابع آبی و مهاجرت داخلی به استان های شمالی را از چالش های کشت برنج دانست و تاکید کرد: این حجم مهاجرت زنگ خطری برای بخش کشاورزی کشور است.

افق میهن، صالح محمدی امروز ۲۸ تیرماه در جلسه ستاد برداشت برنج کشور که با حضور رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: توان تولید غذا و امنیت غذایی را یکی از مولفه های اقتدار کشور عنوان کرد و اظهار کرد: بعد از گندم، برنج دومین غلات پرمصرف دنیاست.

وی با اشاره به اهمیت غلات به ویژه برنج در دنیا و کشور ما افزود: برنج در ایران در سطوح مختلف و در همه خانوارها مصرف می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه ۱۹ استان با سطوح مختلف کشت برنج وجود دارد، اظهار داشت: نوسانات قیمت برنج بر میزان تولید در این استان ها تاثیر دارد.

محمدی با اشاره به محدودیت‌های اقلیمی ایران به‌ویژه در بخش منابع آب گفت: ۹۰ درصد برنج در کشورهای تولیدکننده این محصول کشاورزی مصرف داخلی است و تنها ۱۰ درصد آن وارد تجارت جهانی می‌شود و به همین دلیل نیازمند یک محصول جدید هستیم. به منظور ایجاد ثبات در تولید به کشت برنج نگاه کنید.

وی چالش های اصلی جهان در دهه های آینده را در حوزه آب و غذا دانست و یادآور شد: کشورها با برنامه ریزی در حوزه امنیت غذایی می توانند اقتدار خود را حفظ کنند و از این رو رهبر انقلاب در سال های اخیر مبتنی بر اقتصاد هستند. و تولید با رویکرد دانش بنیان. آنها تاکید کردند که یکی از جنبه های آن در بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» به نقش جهاد کشاورزی در تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: اوج کار جهاد کشاورزی است. در جهش تولید با مشارکت مردم تعریف شده و به همین دلیل در استان های شمالی شاهد فرهنگ کشت برنج هستیم. ما مبتنی بر مشارکت مردم هستیم.

وی با بیان اینکه مکانیزاسیون نقش مهمی در سبز نگه داشتن مزارع برنج و حفاظت از آنها با کمک کشاورزان دارد، خاطرنشان کرد: یکی از مخاطرات در حوزه تولید برنج کمبود آب است و متاسفانه سومین دوره متوالی را پشت سر می گذاریم. خشکسالی در استان گیلان در حالی که گیلان یکی از پرباران ترین استان های کشور است، کاهش بارندگی در حوضه آبریز سد سفیدرود باعث کاهش منابع آبی استان در بخش کشاورزی شده است.

محمدی کشت برنج را کشاورزی پر آب دانست و یادآور شد: ذخیره سازی سد در سه سال گذشته از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب به کمتر از ۹۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است و آمار ۱۸ ساله سد حاکی از کاهش محسوس ذخیره آب است. در چنین شرایطی از کشت برنج استقبال کردیم، اما با برنامه ریزی و به کارگیری روش های علمی و استفاده از ظرفیت مکانیزاسیون، نه تنها کاهش عملکرد نداشتیم، بلکه در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش عملکرد نسبت به سال قبل و ۱۹ درصد بودیم. درصد افزایش بهره وری آب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان فرهنگ سازی تقویم کشاورزی و استفاده از آب سبز و خاکستری را موجب افزایش عملکرد تولید برنج دانست و تصریح کرد: در سال زراعی جاری ۸۵ درصد رعایت تقویم کشاورزی را شاهد بودیم که این امر موجب شد تا بتوانیم بازدهی را افزایش دهیم. همکاری کشاورزان را نشان می دهد.

وی یکی دیگر از محدودیت های کشت برنج را مهاجرت داخلی به استان های شمالی و توجه به مزارع کشاورزی دانست و تاکید کرد: این میزان مهاجرت زنگ خطری برای بخش کشاورزی کشور است. سرسبزی استان های شمالی متعلق به همه مردم است و اگر در حفاظت از آن کوتاهی کنیم، شالیزار از چرخه تولید خارج می شود که این برای کشور آسیب است.

محمدی خواستار ادغام دستگاه های حفاظت از مزارع کشاورزی شد و گفت: به دنبال تقویت مکانیزاسیون برای حفاظت از مزارع کشاورزی استان هستیم چرا که کشت برنج از آماده سازی تا برداشت با سختی های زیادی همراه است و کشاورز زحمات زیادی را متحمل می شود. برای تولید برنج مبارزه با آفات و بیماری هایی مانند کرم ساقه خوار برنج که باعث کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی عملکرد می شود، یکی از دشواری های کشت برنج است.

وی در پایان بر افزایش همکاری بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات مکانیزه برای تهیه ادوات کشاورزی از قبیل کارد و کمباین و … تاکید کرد و گفت: سال گذشته برای اولین بار طرح معاینه فنی را قرار دادیم. کمباین های برنج گیلان در دستور کار قرار گرفت تا کمباین ها با ناوگان به موقع وارد میدان شوند و کاهش عملکرد برای کشاورز رخ نداد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا