اخبار اقتصاد ایران

مهاجرت کارگران ‌حرفه‌ای به عراق، ترکیه و عمان | کارگران صدقه بگیر نیستند

رئیس مرکز عالی انجمن های صنفی کارگران ایران:

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران گفت: درخواست ما که اجرای ماده ۴۱ قانون کار برای حفظ قدرت خرید مردم است باید مورد توجه قرار گیرد و بدون در نظر گرفتن دستمزد تعیین نشود. تورم واقعی و سبد معیشت را در نظر بگیرید.

افق میهن به نقل از تسنیم، سامیه گلپور رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران در خصوص اهمیت مهارت در ایجاد اشتغال و درآمدزایی گفت: در جلسه شورای عالی اشتغال تعاونی ها. مرتضوی وزیر کار و رفاه اجتماعی گزارشی از افزایش رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در کشور ارائه کرد و گفت: آمار اشتغال در همه استان ها افزایش یافته و وعده های رئیس جمهور در حال تحقق است.

وی گفت: از زحمات وزیر کار و معاون اشتغال تشکر کردم و گفتم خدا رحمتشان کند. البته من در جلسه گفتم که ارتقای کیفیت اشتغال نیز بسیار مهم است و منتظر ارائه گزارشی در این باره در شورای عالی اشتغال هستیم.

رئیس مرکز عالی انجمن های صنفی کارگران ایران گفت: اشاره کردم که آقای وزیر کار بی مهارتی را یکی از بزرگترین مشکلات کشور عنوان کردند، اما گزارش ها حاکی از مهاجرت کارگران ماهر کشور به کشورهای دیگر است. کشورهایی از جمله عراق، عمان و ترکیه افزایش یافته است.

گلپور افزود: جایگزینی این نیروی کار ماهر بسیار کند است و حتی سرمایه گذاران در کشورهای دیگر بیشتر از کشور خودمان سرمایه گذاری می کنند.

وی گفت: زمانی که حداقل حقوق در کشورهای مذکور ۲۵ یا ۳۰ میلیون تومان است، کارگر ترجیح می دهد مهاجرت کند که نباید به راحتی از کنار آن گذشت.

گلپور پایین بودن قدرت خرید، رکود، کاهش تولید و نقدینگی بانکی را از عوامل اصلی تورم دانست و گفت: در این جلسه از آقای منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه به دلیل اظهارات ایشان در مورد دستمزد کارگران انتقاد کردم و مطالبه کردم. عذرخواهی او

وی گفت: کارگران صدقه گیرنده نیستند و با سرمایه خود زندگی می کنند، لذا درخواست ما که اجرای اصل ۴۱ قانون کار و اجرای دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر حفظ قدرت خرید است. باید به مردم توجه شود و بدون در نظر گرفتن تورم واقعی و سبد معیشتی دستمزدها تعیین شود. انجام ندهید

وی درباره اجرای دستمزد منطقه ای گفت: اگر دولت برای اجرای دستمزد منطقه ای برنامه دارد، انتظار داریم با توجه به واقعیت های علمی و قانونی این طرح اجرایی شود. و این موضوع نیز مستلزم تحقیقات میدانی جامع و تحقیقات علمی و اصولی طولانی مدت است. بنابراین ما به عنوان انجمن صنفی کارگران که از بزرگترین تشکل های این حوزه در کشور هستیم، هنوز گزارش یا طرح جامعی از نحوه اجرای این طرح دریافت نکرده ایم.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران تصریح کرد: بنابراین در چنین فضایی تشکل های کارگری حق دارند نگران دستمزد منطقه ای باشند. دلیل مخالفت ما نبود زیرساخت های لازم برای این طرح است. با فرض اجرای چنین طرحی، همه مسائل به کنار، آیا سازمان تامین اجتماعی توانایی پرداخت حق بیمه های مختلف در مناطق مختلف را دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا