بانک و بیمه

مهار نوسان نرخ دلار در تنش‌های منطقه‌ای

بازار؛ گروه بانک و بیمه: شاید در سال‌های اخیر، برخی از شما با شنیدن خبر ترور، تنش‌های نظامی، تصویب قطعنامه جدید و حتی سخنرانی تند یک مقام غربی علیه جمهوری اسلامی ایران، به فکر سرمایه‌گذاری و خرید طلا یا ارز افتاده باشید. . چرا که ممکن بود هر لحظه نرخ دلار تحت تاثیر تحولات سیاسی قرار گیرد و ناگهان با جهش های بی سابقه همراه شود اما فعلا خبری از این نوسانات نیست.

نرخ دلار باعث شد مردم هر روز با کاهش ارزش اموال خود مواجه شوند. تغییر ارزش دارایی او را نسبت به آینده خود و فرزندانش ناامید کرد. این همان چیزی بود که دشمن از آن سوء استفاده کرد. نوسانات دلار بر تامین تمام مایحتاج اولیه مردم تاثیر گذاشت. اما نرخ دلار با تحولات سیاسی واکسینه شد. به نظر می رسد این درخت ضعیف اقتصادی در حال تبدیل شدن به درختی قوی با ریشه های قوی است.

در حال حاضر اقدامات بانک مرکزی دلیل مهمی برای ثبات نرخ دلار در تحولات است. در واقع ذخایر ارزی آزاد و ذخایر طلا افزایش یافته است و به همین دلیل بازارساز کنترل کاملی بر بازار ارز پیدا کرده است.

در حال حاضر باید به تغییر شاخص های کلان اقتصادی توجه ویژه ای شود. بهبود شاخص هایی مانند کاهش رشد نقدینگی، پایه پولی، اصلاح عدم تعادل بانکی و رشد اقتصادی تاثیر مستقیمی بر کنترل نرخ تورم و ثبات نرخ دلار در تحولات داشت.

ثبات نرخ دلار در توسعه اقتصادی ایران

به گزارش کپیل فردا، بر اساس آمار بانک مرکزی، نرخ رشد پایه پولی از ۴۲.۹ درصد در سال ۱۴۰۱ به حدود ۲۰ درصد در پایان سال رسید. اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ فرا رسید. نرخ رشد نقدینگی نیز از ۳۰.۹ درصد اخیر افزایش یافته است اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با روند نزولی حدود ۲۵ درصد تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ فرا رسید. این ارقام نشان دهنده موفقیت بانک مرکزی در اجرای سیاست تثبیت اقتصادی است.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال گذشته به ۴.۷ درصد رسید. همچنین صادرات نفت کشور نسبت به سال ۱۴۰۰ سه برابر شده است. جمع آوری درآمدهای ارزی افزایش یافت و بر درآمدهای ارزی تأثیر گذاشت.

بهبود آمار متغیرهای کلان اقتصادی دلیل ثبات نسبی ارز پس از حوادثی مانند حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران، حمله تروریستی کرمان و پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی بود.

در حال حاضر اقدامات بانک مرکزی دلیل مهمی برای ثبات نرخ دلار در تحولات است. در واقع ذخایر ارزی آزاد و ذخایر طلا افزایش یافته و به همین دلیل بازارساز کنترل کامل بر بازار ارز را به دست آورده است. بنابراین، پس از ترور رهبر حماس در تهران، نوسانات ارزی وجود نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا