مهراب قاسمخانی: بیشترین پیشنهاد بازیگری را داشتم :: افق میهن
مهراب قاسم خانی در نشست تولیدکنندگان محتوای ایرانی گفت: فعالیت من در فضای مجازی به سال ها قبل برمی گردد، در واقع به همان اندازه که ارتباطم با کار قطع شد، می خواستم حرف ها و شوخی هایی را بیان کنم، به همین دلیل به شبکه های اجتماعی رفتم و مطالبم را در آنجا نوشتم.
به گزارش افق میهن، نویسنده سریال «مرد هزار چهره» با بیان اینکه فضای مجازی از سینما ظلم تر است، گفت: من بازیگر نیستم و ۱۲ سال است که کار نکرده ام اما در این سال ها به دلیل تعداد فالوورهای مجازی بیشترین پیشنهاد برای بازیگری را داشتم.
مهراب قاسم خانی در نشست تولیدکنندگان محتوای ایرانی گفت: فعالیت من در فضای مجازی به سال ها قبل برمی گردد، در واقع به همان اندازه که ارتباطم با کار قطع شد، می خواستم حرف ها و شوخی هایی را بیان کنم، به همین دلیل به شبکه های اجتماعی رفتم و مطالبم را در آنجا نوشتم.
وی درباره تغییر روند تولید محتوای شخصی خود در شبکه های اجتماعی گفت: من آدم خیلی منظم و با برنامه ای نیستم به همین دلیل در فعالیت مجازی روند بلندمدتی نمی بینم و اخیرا هم تولید محتوا نکردم. در یک بازه زمانی به اصطلاح فالوورهای من در فضای مجازی یک میلیون نفر شد و پسرم به من نشان داد که روزی ۶ ساعت در اینستاگرام هستم و همین باعث شد تا برای مدتی صفحه اینستاگرامم را با یک میلیون فالوور خصوصی کنم که همگی برای این استوری من را مسخره کردند.
من محبوب ترین فیلمنامه نویس دنیا هستم
قاسم خانی با اشاره به سبک زندگی و شهرت خود گفت: شاید محبوب ترین فیلمنامه نویس دنیا هستم و حتی نمی دانم این افتخار است یا نه. نکته این بود که من به عنوان کسی که هیچ کاری انجام نمیداد رشد میکردم و عجیب بود زیرا هیچ یک از موقعیتهای مشهور را نداشتم و فقط صحبت میکردم.
نویسنده فیلم سن پترزبورگ با اشاره به تفاوت دو فضای تلویزیون و شبکه های اجتماعی در حوزه تولید محتوا، گفت: زمانی در تلویزیون کار می کردیم و سریال می نوشتیم، شاید حدود ۳۰۰ قسمت سریال برای تلویزیون ساختیم که بر اساس سلیقه خودمان بود و هیچ بازخوردی نداشتیم. آن زمان یک سری آمار دادند که ما نمی دانستیم آن آمار از کجا آمده است; مثلا می گفتند برنامه شما ۴۰ درصد مخاطب با ۷۰ درصد رضایت دارد و ما بیشترین بازخورد را از منتقدان می گرفتیم. در واقع در آن زمان من یک هنرمند مستقل بودم که بر اساس دیدگاه خودم کار تولید می کردم و آن را دوست داشتم.
تولید محتوا بر اساس سلیقه مخاطب
نویسنده سریال باغ مظفر ادامه داد: بعد از مدتی همه محتوا به سمت ذائقه مخاطب رفت، استقلالش از او سلب شد و آمار به او می گفت که باید چه بسازد و چگونه نگاه کند، معتقدم وظیفه تولید کننده محتوا به عنوان خالق اثر این است که یک قدم جلوتر از مخاطب باشد، حالا اگر در فضای مجازی اثری را آپلود کنم، تمام این مخاطب در فضای مجازی ناخودآگاه بر خلاف سلیقه او نظر می دهد و به سمت آن می رود. این سوء استفاده از مخاطب است و او نمی خواهد چیزی به مخاطب اضافه کند اما می خواهد به دنبال کنندگان خود اضافه کند.
من از ایجاد محتوای جدید می ترسم
نویسنده فیلم سینمایی «خوب، بد و ناز» با اشاره به اهمیت تولید محتوای ناب گفت: به عنوان یک تهیه کننده از ایجاد محتوای جدید می ترسم چون نگران تعداد هستم. مثال می زنم، می دانید که من بازیگر نیستم و ۱۲ سال است که کار نکرده ام، اما در این سال ها بیشترین پیشنهاد برای بازیگری و حتی بازی در تئاتر را داشتم و حالا چرا این اتفاق افتاد؟ به خاطر مخاطبان اینستاگرام من بود که بازی را ندیده اند. سعی می کنم در کارم نیازها و انتظارات مخاطب را در نظر نگیرم.
من برخلاف نظر ایرج طهماسب عمل کردم
قاسم خانی با اشاره به تلاش خود برای جلوتر از تماشاگران، توضیح داد: در برنامه «کارناوال» عروسک می نویسم و تا به حال مخاطب نمایش عروسکی نبودم، به همین دلیل با آقای طهماسب و محمد بحرانی صحبت کردم و شخصیت عروسک را دقیقاً برخلاف آنچه به من گفتند نوشتم و اتفاقاً برای کارم فیلمنامه هم نوشتم.
وی در پایان گفت: برای این کار خیلی می ترسیدم و نگران بودم که نکند و برنامه رامبد خراب شود. می توانستم کاری انجام دهم که ریسک کمتری داشته باشد، اما این کار را نکردم. تولید محتوا بر اساس سفارش مخاطب تاریخ انقضا دارد اما پس از آن به گونه ای کار شما تمام می شود که حتی آن را باور نمی کنید.
وی تصریح کرد: من نگران پژمان جمشیدی هستم که می گویند سینما ظلم است، در واقع مخاطب سینما ظلم است و حالا باید بگویم فضای مجازی از سینما هم بی رحم تر است.
برای ورود به تلویزیون باید به ساختار آن شباهت داشت
علی ضیا همچنین در نشست تولیدکنندگان محتوای ایرانی که توسط منصور بهجیان برگزار شد، افزود: یک روز وارد رسانه شدم که فقط تلویزیون به عنوان رسانه حضور داشت، آن زمان تلویزیون معبدی بود و پر از مردمی که شما را می ترساندند.
وی ادامه داد: وقتی آن امکانات و تجهیزات را می دیدم فکر می کردم قدرت رسانه در تجهیزات است و به همین دلیل فقط تلویزیون وجود دارد. زمان گذشت و من متوجه شدم که قدرت رسانه در واقع همین است، به همین دلیل تریبون های امروزی شکل گرفت. تلویزیون ساختاری داشت و برای ورود به آن باید آنجا می بودید، اما رسانه های امروزی با خود واقعی شما سازگار می شوند و این تفاوت بسیار مهمی است.
این مجری سابق تلویزیون یادآور شد: مخاطب در هر رسانه ای میل به شنیدن و شنیده شدن دارد، ریشه این اتفاقات در یک محور ثابت یعنی تنهایی انسان ها است و این باعث می شود به رسانه ها پناه ببریم اما گاهی رسانه ها ما را بیشتر تنها می کنند.
ضیاء با اشاره به تجربه حضورش در تلویزیون گفت: یک مدیر صحنه گفت: ۳، ۲، ۱، حالت اجرا! اما روز اول که موبایلم را برداشتم و از خودم فیلم گرفتم، فکر کردم اینجا کسی نیست که حالت عملکرد را بگوید. اینجا خود حقیقت حرف می زند، خودت می گویی، خودت خلقش می کنی، خودت می افتی و خودت بلند می شوی.
ضیاء در پایان با اشاره به مهم ترین اصل در تولید محتوا که بیان واقعیت است، توضیح داد: دنیا به سمتی می رود که فرد برای تولید محتوا تغییر شخصیت دهد. در همین اینستاگرام، زمانی مد بود که کسی باشی، اما امروز تنها راه موفقیت این است که خودت باشی، خودت بروی جلوی دوربین، بگذار مردم زشتی و زیبایی تو را ببینند و به مردم دروغ نگویی. دنیا عوض شده، زمانی مردم مخاطب بودند، اما امروز مردم شریک هستند و رشد مهم رسانه ها اینجاست.