اخبار بورس

مهم‌ترین انتظارات از دولت و بانک مرکزی با توجه به کاهش ریسک سیستماتیک/ تا چه اندازه می‌توان به بسته بهبود بازار سرمایه امیدوار بود؟

بررسی مهمترین عامل عملکرد ضعیف شرکتها در شش ماهه اول سال.

با توجه به کاهش ریسک سیستماتیک و کاهش نرخ تورم، انتظار می رود بانک مرکزی نرخ سود بانکی و نرخ سود سپرده ها را کاهش دهد تا سپرده گذاران بانکی شروع به سرمایه گذاری در بازار سرمایه کنند. البته ایجاد فرصت های ویژه در حوزه ارتقای بازار سرمایه ضروری است. اینها در درجه اول توسط نگرش دولت و مجلس مورد نیاز است.

حمیدرضا مهرآورکارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی توضیح داد: ایده کاهش کامل تنش ها یک ایده زودرس است و ما همچنان باید منتظر باشیم، اگرچه امیدواریم ریسک سیستماتیک به صفر برسد، اما باید به گونه ای پیش رفت که سرمایه گذارانی که در آن شرکت می کنند. با حرکت به سمت بازار سرمایه، مطمئن باشید قانونگذار و نهادهای نظارتی مراقب بازار سرمایه هستند.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد ادامه سیاست فعلی ممکن است در کوتاه مدت موثر باشد، اما البته ایجاد فرصت های ویژه در حوزه حمایت از بازار سرمایه ضروری است. در سال های اخیر بازار سرمایه از سایر بازارهای موازی مانند ملک، خودرو، سکه و دلار عقب افتاده است و این عقب ماندگی باید جبران شود.

مهرآور ادامه داد: این گشایش ها خواستار موضع گیری دولت و مجلس در مرحله اول است. دولتمردان و نمایندگان مجلس باید به این نتیجه برسند که بازار سرمایه بازاری مفید برای اقتصاد کشور است و موجب رشد و توسعه اقتصادی کشور خواهد شد. اگر دولتمردان به این نتیجه برسند، قوانین و مقررات ابلاغی و سیاست های اعمال شده بالطبع با حمایت بازار سرمایه همخوانی دارد. اگر این مشکل درک شود، طبیعتا سرمایه گذاران با توجه به میزان منابع راکد موجود، روی بازار سرمایه متمرکز خواهند شد و بورس کشور از رشد و شکوفایی لازم برخوردار خواهد شد.

وی افزود: انتظار می رود پس از کاهش ریسک سیستماتیک و کاهش نرخ تورم، بانک مرکزی نرخ سود بانکی و نرخ سود سپرده را کاهش دهد تا سپرده گذاران بانکی شروع به سرمایه گذاری در بازار سرمایه کنند.

بسته بهبود بازار سرمایه تا چه اندازه موثر خواهد بود؟

این کارشناس بازار سرمایه گفت: قطعا بندهای بسته برای بهبود بازار سرمایه از جمله انتشار برنامه های ناشران برای بهبود سودآوری شرکت های تابعه در ادامه سال قطع می شود تا عملکرد شرکت ها در ادامه سال بهبود یابد. نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول سال بهبود چشمگیری را نشان می دهد و موسسات مالی دارای صندوق های با درآمد ثابت هستند که بر اساس رویه های تعریف شده تاثیر مثبتی بر افزایش سهم حقوق صاحبان سهام در پرتفوی آنها خواهد داشت. اما در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های ناشر این گونه است. آنها با صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود در برابر سهامداران پاسخگو هستند و باید شرایط ریسک سیستماتیک در بازار را تا حدی مدنظر قرار دهند که تمایل به حذف سایر ریسک‌های بازار سرمایه وجود داشته باشد.

مهرآور یادآور شد: زمانی که ریسک سیستماتیک افزایش می یابد، این صندوق ها و شرکت ها ترجیح می دهند منابع خود را در سپرده های بانکی بگذارند تا بتوانند با حداقل ها خسارت سرمایه گذاران خود را جبران کنند و با توجه به این موضوع نمی توان از این شرکت ها انتظار روی آوردن به بازار داشت. زمانی که ریسک ها و تنش ها کاهش یابد، این شرکت ها نیز به دنبال بازدهی بالاتر هستند و قطعا با فعالیت بیشتر در بازار سرمایه به بازدهی بالاتری دست خواهند یافت. بنابراین می توان به بسته بهبود بازار سرمایه امیدوار بود.

آیا می توان انتظار عملکرد شرکت ها در ۶ ماهه دوم سال را داشت؟

وی تصریح کرد: بزرگترین چالش صنعت گران و تولیدکنندگان، دخالت بی رویه در تولید و قوانین مربوطه است. قوانین خلقت تولیدکنندگان را از تصمیم گیری، پیش بینی و بودجه بندی صحیح باز می دارد. حذف مداخلات دولت و وضع قوانین مؤثر در مجلس موجب دلگرمی صنعت گران و تولیدکنندگان و قابل پیش بینی بودن آینده آنان خواهد شد. با قابل پیش بینی ساختن آینده، طبیعتا صنایع رشد بیشتری خواهند داشت و در نتیجه شاهد افزایش ثروت بازار سرمایه خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نزدیکی نرخ دلار به بازار آزاد یکی از اقدامات موثر است. بسیاری از قوانین وضع شده در لایحه ۱۴۰۴ جنبه حمایت از بازار سرمایه دارند. از سوی دیگر کاهش و قابل پیش بینی بودن نرخ های خوراک بالطبع به ایجاد ثروت در بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا