اخبار اقتصاد ایران

مهمترین فرصت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی برای داغستان؛ از ترانزیت تا گردشگری

در نشست مشترک مدیران دولتی و فعالان اقتصادی جمهوری داغستان با هیئت تجاری گیلان اشاره شد.

محمد سجاد سیاهکارزاده در نشست مشترک مدیران دولتی و فعالان اقتصادی جمهوری داغستان روسیه با هیئت تجاری گیلان اظهار داشت: همکاری های ترانزیتی، حضور شرکت های دانش بنیان و فناوری های نوین و گردشگری سه فرصت سرمایه گذاری در بین بخش خصوصی روسی است. بخش در منطقه آزاد انزلی .

ایران تحلیل، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه مناطق آزاد ایران دارای مزیت رقابتی برای توسعه روابط اقتصادی و ترانزیت کالا بین کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب و اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند، گفت: این مناطق دارای مزیت رقابتی هستند. وی مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایران را بهشت ​​سرمایه گذاری دانست و توضیح داد: بهره مندی از مزایا و معافیت های قانونی از جمله امکان ثبت و راه اندازی شرکت با مشارکت صددرصدی سرمایه گذار خارجی؛ معافیت های مالیاتی؛ نیروی کار متخصص و ارزان؛ هزینه کمتر انرژی در مقایسه با سایر کشورها و نزدیکی منابع ورودی مواد خام به مراکز فرآوری و صادرات کالا. زمینه را برای کاهش هزینه های محصولات تولیدی و در نتیجه رقابتی شدن بیشتر در بازارهای مصرف فراهم می کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه مناطق آزاد ایران پذیرای همه سرمایه گذاران است، افزود: منطقه آزاد انزلی به عنوان اولین منطقه آزاد شمال ایران، فرصت های سرمایه گذاری خود را در قالب ۱۰۰ طرح ممکن در سه حوزه ارائه می کند. صنعت، ترانزیت و گردشگری اندازه گیری شده و آماده سرمایه گذاری است.

سیاهکارزاده با بیان اینکه ۱۶۴ شرکت تولیدی صنعتی و دانش بنیان فعال در منطقه صنعتی منطقه آزاد انزلی سومین شهرک صنعتی منطقه متبوع خود وجود دارد، فرصت خوبی برای حضور سرمایه گذاران روسی اعلام کرد و افزود: در عین حال در حوزه‌های حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک با توجه به دو مجتمع بندری کاسپین و انزلی در محدوده این منطقه و اتصال منطقه به خط ریلی سراسری، فرصت‌های همکاری دوجانبه افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی افق آینده همکاری های ترانزیتی دو کشور را با اتصال قریب الوقوع منطقه آزاد انزلی به خط ریلی سراسری کشور بسیار بیشتر از سطح فعلی ارزیابی کرد و تاکید کرد: با اتصال مجتمع بندری کاسپین به شبکه ریلی داخلی. ایران، دو دریای خزر و خلیج فارس به یکدیگر متصل است و مهمترین قسمت آن برای تکمیل و فعال سازی گذرگاه شمال به جنوب مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه باید برنامه ریزی و همکاری لازم را برای نیازهای چند ماه آینده در دستور کار مشترک قرار دهیم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با ارائه تحلیلی از امکانات و زیرساخت های مناسب برای گردشگری در اولین منطقه آزاد شمال کشور، همکاری در زمینه های مختلف صنعت گردشگری را برشمرد. به عنوان سومین حوزه همکاری با طرف روسی در منطقه متبوع خود ابراز امیدواری کرد. افزایش حضور شرکت های روسی در یکی از نقاط بهشت ​​سرمایه گذاری ایران یعنی منطقه آزاد انزلی به ویژه در بخش های تولیدی- صنعتی با اولویت شرکت های دانش بنیان و فناوری های نوین.

لازم به ذکر است در قسمت پایانی فعالان اقتصادی حاضر در جلسه به بیان سوالات خود در خصوص نحوه حضور و بهره مندی از مزیت ها و فرصت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا