اخبار اقتصاد ایران

موانع حقوقی و ساختاری فروش اموال مازاد بانک‌ها :: ایران تحلیل

در جلسه ای که با حضور مقامات دولتی، بانک مرکزی و کارشناسان بانکی برگزار شد، عضو اجرایی هیات مدیره بانک صادرات ایران، مسائل و راهکارهای واگذاری دارایی های مازاد بانک ها را بررسی و ابعاد حقوقی و چالش های اجرایی آن را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایران تحلیل، یاسر مرادی در این نشست که پنجمین پیش نشست نهمین کنفرانس مالی اسلامی با موضوع «چالش ها، مسائل و راهکارهای نقل و انتقال دارایی های مازاد بانک ها» با حضور موسی شهبازی برگزار شد. دبیر کمیسیون اقتصادی دولت، وهاب قلیچ، عضو هیأت علمی پژوهشکده پولی و بانکی. محسن خدابخش یکی از اعضای هیات مدیره بانک گردشگری و برخی از مدیران و مسئولان شبکه بانکی گفت: باید توجه داشت که اموال مازاد توسط بانک ها خریداری نمی شود، بلکه این ملک در رهن بانک است. برای دریافت تسهیلات و به دلیل عدم پرداخت بدهی بدهکار. به بانک، بانک ها مجبور به به دست آوردن این املاک هستند. هر چه فروش این املاک دشوارتر باشد، بانک ها املاک مازاد بیشتری دارند.

عضو اجرایی هیات مدیره بانک صادرات ایران با اشاره به اینکه قانونگذار تا چه اندازه دست بانک ها را برای وثیقه گذاشتن دارایی های فروش آسان رها کرده است، گفت: در گذشته با تصویب بسیاری از قوانین، احکام نامناسبی وجود داشت. به منظور جلوگیری از اخذ وثیقه اموال و دارایی های متقاضیان در ازای دریافت تسهیلات و وام تصویب شد و در عین حال بانک ها مجاز به استفاده از دارایی هایی هستند که ارزش ذاتی چندانی ندارند، مانند زمین در … شهرک‌های صنعتی، اراضی ملی در جنگل‌ها و مراتع، زمین یا خانه‌های روستایی فاقد سند رسمی وثیقه پرداخت تسهیلات. بپذیرید که حتی اگر توسط بانک ها خریداری شوند، فروش آنها به راحتی امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: اگر کارخانه یا واحد تولیدی به عنوان وثیقه تسهیلات و در زمان تملک توسط بانک ها گرفته شود، با مقاومت شدید نهادهای مختلف مواجه خواهیم شد. اگرچه این اقدام مثبتی برای حمایت از تولید و اشتغال است، اما از منظر وصول مطالبات بانکی این یک معضل جدی است.

مرادی همچنین با اشاره به مشکلات متعدد حقوقی مزایده اموال تملک شده توسط بانک ها، توقف و ابطال عملیات اجرایی، عدم کارشناسی مناسب، انقضای زمان کارشناسی، عدم اطلاع واقعی و عدم دسترسی به ارزیابی اموال را برشمرد. را از جمله این مشکلات عنوان کرد و افزود: پس از عبور از این مشکلات، اغلب خریدار مناسبی برای ملک مازاد در حین حراج وجود ندارد و حتی به دلیل برخی حواشی عرفی، خریدار برای آنها پیش پرداخت نمی کند.

وی کارشناسی غیرواقعی برای تحمیل املاک کم ارزش به بانک ها را یکی دیگر از مشکلات فعلی دانست و افزود: بر اساس قانون رفع موانع تولید، در صورت عدم فروش ملک در مزایده اول، بانک ها می توانند ملک را به قیمت ۷۰ درصد به فروش برسانند. قیمت پایه اولیه از سال ۹۴ آیین نامه اجرایی آن با استدلال های مختلف از جمله عدم حضور کارشناس طرفین ابلاغ نشده است، بنابراین بانک ها برای فروش ملک مجبور به برگزاری چندین مزایده هستند.

عضو اجرایی هیات مدیره بانک صادرات ایران همچنین به برخی نگرانی‌های مالیاتی، تامین اجتماعی، حقوق صاحبان سهام، انباشت منابع، بلوکه و بلوکه شدن اموال و دارایی‌های بانک و سایر مشکلات تملک واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: بهترین راه حل پیشنهادی، بازگرداندن این ملک به مالک قبلی از طریق «حذف» است، اما حذف اجباری به مالک قبلی نیز از مقررات حذف شد و حذف اختیاری نیز بسیار محدود بود و بانک ها نیز راه دیگری را ارائه کردند. از شر اموال مازاد خلاص شوید دست دادند

وی با اشاره به دستورالعمل حذف واحدهای تولیدی و مسکونی افزود: مالکان قبلی واحدهای مسکونی مشروط بر اینکه تنها واحد مسکونی شخصی باشد و ارزش آن زیر ۱۰ میلیارد تومان باشد می توانند ظرف یک مدت نسبت به حذف واحدهای مسکونی به بانک مراجعه کنند. سال از زمان کسب. بانک در پذیرش این درخواست مختار است. در مورد واحدهای تولیدی نیز شرایط سختی ایجاد شده است و در شرایط فعلی تعداد بسیار کمی از واحدهای تملک شده در سیستم بانکی حذف می شود.

مرادی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیستم بانکی با یکسری مشکلات مواجه است که دارایی های بانک را مسدود کرده است اما باید برای آنها مالیات پرداخت شود، گفت: این املاک معمولا خریدار مناسبی ندارند، بانک برای آنها هزینه های زیادی متحمل می شود. ; تناقض دارند، امکان تخلیه وجود ندارد، گاهی کارشان تمام نمی شود، در حالی که بنگاه های اقتصادی باید با منطق اقتصادی بحث شود و اگر قرار نیست واحدهای تولیدی امکان تملک و فروش توسط بانک ها را نداشته باشند. نباید قادر به گرفتن وثیقه باشد.

اعتبار سنجی صحیح در زمان پرداخت تسهیلات، رعایت سیاست ها و سلامت اعتبار از دیگر مواردی بود که در این جلسه توسط عضو هیئت عامل بانک صادرات ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

با توجه به دلایل زمینه‌ای ایجاد و نقش تورم در شکل‌گیری تقاضای انباشته تسهیلات و افزایش میزان دارایی‌های مازاد بانک‌ها توسط محسن خدابخش، عضو هیئت مدیره بانک گردشگری، همچنین اصلاح نگرش نسبت به مدل کسب و کار بانک ها در کشور و استفاده از ابزارهای موثر تنبیهی و تشویقی توسط موسی شهبازی دبیر کمیسیون اقتصادی دولت تشریح و تشریح شد.

در این جلسه وهاب قلیچ از اعضای هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به ابعاد اقتصادی، حقوقی و اجرایی فروش دارایی های مازاد بانک ها، دبیر این جلسه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا