بانک و بیمه

موانع حقوقی و ساختاری فروش اموال مازاد بانک‌ها

به گزارش ایران تحلیل به نقل از بانک صادرات ایران، یاسر مرادی در این نشست که پنجمین نشست مقدماتی نهمین کنفرانس مالی اسلامی با موضوع چالش ها، مشکلات و راهکارهای انتقال دارایی های مازاد بانک ها بود، موسی شهبازی، دبیر کمیسیون اقتصادی کشور، وهاب قلیچ، عضو هیأت علمی پژوهشکده پولی و بانکی، محسن خدابخش، عضو هیأت مدیره بانک گردشگری و برخی از مدیران و مسئولان شبکه بانکی حضور یافتند. : لازم به ذکر است که مازاد ملک توسط بانک ها خریداری نمی شود، بلکه این اموال برای اخذ وام در گرو بانک می باشد. به دلیل عدم پرداخت بدهی به بانک، بانک ها مجبور به تملک این املاک هستند. هر چه فروش این املاک سخت تر باشد، بانک ها املاک مازاد بیشتری دارند.

عضو هیأت مدیره بانک صادرات ایران با اشاره به اینکه قانونگذار تا چه حد واگذاری دارایی های یک بیع ساده را به بانک ها واگذار کرده اند، گفت: در گذشته با تصویب بسیاری از قوانینی که وضع شده، احکام نامناسبی وضع شده است. برای جلوگیری از تسخیر اموال و دارایی های متقاضیان در ازای دریافت تسهیلات و وام و در عین حال بانک ها مجاز به استفاده از دارایی هایی که ارزش ذاتی زیادی ندارند مانند زمین در شهرهای صنعتی، اعلام می کنند. زمین در جنگل ها و مراتع، زمین یا خانه های روستایی بدون سند رسمی به عنوان تضمین پرداخت تسهیلات. بپذیرید که فروش آنها به سادگی امکان پذیر نیست، حتی اگر توسط بانک ها خریداری شوند.

وی ادامه داد: اگر کارخانه یا واحد تولیدی به عنوان وثیقه دارایی ها و در زمان تملک توسط بانک ها در نظر گرفته شود، با مقاومت شدید نهادهای مختلف مواجه خواهیم شد. در حالی که این اقدام مثبتی برای حمایت از تولید و اشتغال است، اما از منظر بازپرداخت بدهی بانکی یک مشکل جدی است.

مرادی همچنین با اشاره به مشکلات متعدد حقوقی در مزایده اموال تملک شده توسط بانک ها، توقف و ابطال عملیات اجرایی، عدم کارشناسی مناسب، انقضای زمان ارزیابی، عدم اطلاع رسانی واقعی و عدم دسترسی مناسب را برشمرد. ارزش گذاری ملک را تحت این مشکلات دانست و افزود: پس از رفع این مشکلات، اغلب خریدار مناسبی برای مازاد ملک در حین حراج وجود ندارد و حتی به دلیل برخی حواشی رایج، خریدار هیچ گونه پیش پرداختی نمی کند.

وی یکی دیگر از مشکلات فعلی را غیرواقعی بودن اختیار برای تحمیل املاک بی کیفیت به بانک ها دانست و افزود: بر اساس قانون رفع موانع تولید، در صورت عدم فروش ملک در اولین مزایده، بانک ها می توانند ملک را به قیمت ۷۰ درصد به فروش برسانند. قیمت اصلی . از سال ۱۳۹۳ به دلیل دلایل مختلف از جمله عدم وجود کارشناس برای طرفین ضوابط اجرایی ابلاغ نشده است و به همین دلیل بانک ها مجبور به برگزاری چندین مزایده برای فروش ملک هستند.

عضوهیئت مدیره بانک صادرات ایران همچنین به برخی نگرانی ها در خصوص مالیات، تامین اجتماعی، سرمایه سهام بانک، صرفه جویی در منابع، بلوکه و بلوکه شدن اموال و دارایی های بانک و سایر مشکلات در تملک واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: بهترین ها. راه حل پیشنهادی بازگرداندن این ملک به مالک قبلی از طریق «تخریب» است. اما انتقال اجباری به مالک قبلی نیز از مقررات حذف شد و انتقال اختیاری نیز بسیار محدود بود و بانک ها نیز راه دیگری را برای خلاصی از مازاد اموال ارائه کردند. دست دادند

وی با اشاره به دستورالعمل حذف واحدهای تولیدی و مسکونی افزود: مالکان قبلی واحدهای مسکونی، مشروط بر اینکه تنها واحد مسکونی برای اشخاص حقیقی در نظر گرفته شده و ارزش آن کمتر از ۱۰ میلیارد تومان باشد، می‌توانند با مراجعه به بانک نسبت به دریافت آن اقدام کنند. حذف یک سال از تاریخ کسب . بانک در اجابت این درخواست آزاد است. شرایط سختی هم برای واحدهای تولیدی ایجاد شده و در شرایط فعلی تعداد کمی از واحدهای تملک شده از سیستم بانکی حذف می شوند.

مرادی با اشاره به اینکه سیستم بانکی در حال حاضر با مشکلات متعددی مواجه است که منجر به بلوکه شدن دارایی های بانک شده است، اما باید از آنها مالیات پرداخت شود، گفت: قاعدتاً ملک مناسبی برای این املاک وجود ندارد. بانک برای این کار هزینه های بالایی دارد. تضادهایی دارند، نمی‌توانی آن‌ها را برطرف کنی، گاهی کارشان را تمام نمی‌کنند، در حالی که بنگاه‌های اقتصادی باید با منطق اقتصادی بحث شود و اگر واحدهای تولیدی نمی‌توانند توسط بانک‌ها خریداری و فروخته شوند، نباید وثیقه بگیرند. .

اعتبارسنجی مناسب تسهیلات در زمان پرداخت، رعایت سیاست‌ها و اعتبار از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه توسط اعضای هیئت مدیره بانک صادرات ایران بود.

با در نظر گرفتن دلایل زمینه‌ای پیدایش و نقش تورم در شکل‌گیری تقاضای انباشته تسهیلات و افزایش دارایی‌های مازاد بانک‌ها توسط محسن خدابخش، عضو هیئت مدیره بانک گردشگری و همچنین تغییر نگرش به مدل کسب‌وکار بانک‌ها در کشور و استفاده از ابزارهای تشویقی و تنبیهی مؤثر به شرح و توضیح موسی شهبازی، دبیر کمیسیون اقتصادی دولت.

در این جلسه وهاب قلیچ، عضو هیأت مشاوران علمی پژوهشکده پولی و بانکی به عنوان دبیر جلسه، به ابعاد اقتصادی، حقوقی و اجرایی فروش دارایی های مازاد بانک ها اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا