ترندهای روز

موز چسب‌خورده روی دیوار ۶.۲ میلیون دلار در حراجی فروخته شد / خریدار: قصد دارم این موز را بخورم

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

اثری هنری که چیزی بیش از یک موز چسبانده شده به دیوار نیست، در چهارشنبه ۲۰ نوامبر (۳۰) آبان) در حراجی ساتبی در نیویورک با قیمت ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار فروخته شد.

این اثر هنری مفهومی با عنوان “کمدین” اثر هنرمند ایتالیایی Maurizio Cattelan اولین بار در سال ۲۰۱۹ در Art Basel Miami معرفی شد و جمعیت زیادی را به خود جذب کرد که برای امنیت عمومی و حفاظت از آثار دیگر به نمایش گذاشته شد. مجبور شدند آن را حذف کنند.

این اثر در حراج ساتبیز به قیمت پایه ۸۰۰ هزار دلار فروخته شد و در عرض پنج دقیقه به قیمت ۵.۲ میلیون دلار رسید. با احتساب هزینه های اضافی خریدار، قیمت نهایی موز ۶.۲ میلیون دلار تعیین شد.

فروش این موز زرد که با نوار نقره ای به دیواری سفید چسبیده بود از ۶ میلیون دلار گذشت، در حالی که برآورد اولیه حراج ساتبی برای آن ۱.۵ میلیون دلار بود.

این موز توسط خریداران در تالار، تلفنی و آنلاین به حراج گذاشته شد و نام جاستین سان، کارآفرین ارز دیجیتال به عنوان خریدار این اثر هنری مدرن اعلام شده است.

آقای سان، کلکسیونر چینی و بنیانگذار ارز دیجیتال TRON، از طریق تماس تلفنی برنده حراج شد. او با ارز دیجیتال پرداخت کرد.

او در بیانیه ای گفت: “این فقط یک اثر هنری نیست. این اثر نشان دهنده یک پدیده فرهنگی است که دنیای هنر، میم ها و جامعه ارز دیجیتال را به هم متصل می کند. من معتقدم این اثر باعث ایجاد بحث و تفکر بیشتر در آینده خواهد شد. و بخشی از تاریخ خواهد شد.”

آقای سان گفت که قصد دارد موز را بخورد، همانطور که حداقل دو تماشاگر دیگر در گالری‌های دیگر این کار را کردند.

به گفته مسئولان، تعویض موز پس از فاسد شدن به عهده خریدار خواهد بود.

خالق آن، Maurizio Cattelan، به خاطر کارهای جسورانه دیگری از جمله توالت طلایی و مجسمه پاپ که یک شهاب سنگ را حمل می کند، شناخته شده است.

دیوید گالپرین، رئیس ساتبیز در نیویورک، درباره این حراج گفت: «آنچه که هنگام خرید کمدین به دست می آورید، خود موز نیست، بلکه گواهی اصالت است که به مالک این حق را می دهد که موز و نوار را روی آن بگذارد. دیوار آنها به عنوان “تکثیر آثار هنری اصلی توسط مائوریسیو کاتالان.”

او می افزاید: «کاری که کاتلان انجام می دهد این است که پنجره ای را به روی هنر معاصر باز می کند و می پرسد که چگونه یک پدیده را به عنوان یک اثر هنری تعریف می کنیم و چگونه به آثار هنری ارزش می دهیم.

کارشناسان هنری در ویدئویی که ساتبیز منتشر کرده است، گفته اند که این اثر هم خنده دار، هم پوچ و هم نمادی از افراط در بازار هنر است.

آنها این اثر را با «دختر و بادکنک» بنکسی مقایسه کردند که پس از مهر و موم شدن فروش، به طور خودکار در حراج ساتبی لندن در سال ۲۰۱۸ به حراج گذاشته شد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا