فناوری

موفقیت ایلان ماسک در حوزه اینترنت ماهواره‌ای؛ افزایش ۳ برابری ترافیک استارلینک در سال ۲۰۲۳

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

بر اساس گزارش های جدید، استفاده از Starlink در سال ۲۰۲۳ افزایش می یابد و ترافیک این شبکه اینترنتی ماهواره ای تقریباً سه برابر خواهد شد. سرویس اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک در کشورهای جدید راه اندازی شده است و عرضه اولیه آن در دست بررسی است.

بر اساس گزارش اخیر Insider، بر اساس داده های شرکت امنیت فناوری اطلاعات Cloudflare، ترافیک جهانی اینترنت Starlink در سال ۲۰۲۳ تقریباً سه برابر خواهد شد. Starlink اینترنت پرسرعت را از طریق ماهواره ها در مدار پایین زمین فراهم می کند. دلیل رشد ترافیک استارلینک، گسترش این سرویس اینترنتی به کشورهای جدید است.

دسترسی کشورهای جدید به Starlink

در ایالات متحده، ترافیک Starlink در سال جاری ۲.۵ برابر افزایش یافته است. بر اساس داده های Cloudflare، ترافیک برزیل، جایی که این اینترنت ماهواره ای در سال گذشته در دسترس قرار گرفت، ۱۷ برابر بیشتر از سال ۲۰۲۲ است.

Starlink اکنون در بیش از ۵۰ کشور در دسترس است. کنیا، فیلیپین و زامبیا از جمله کشورهایی هستند که در سال ۲۰۲۳ به این سرویس دسترسی خواهند داشت. این افزایش ترافیک اینترنت نشان می دهد که Starlink به طور فزاینده ای بر بخش ارتباطات ماهواره ای تسلط دارد.

سایر سیستم های ماهواره ای مانند پروژه کویپر و وان وب نیز در تلاش برای رقابت با استارلینک هستند، اما از سرویس ایلان ماسک که حدود ۵۰۰۰ ماهواره در مدار دارد، بسیار عقب هستند.

چند روز پیش، آمازون اعلام کرد که اسپیس ایکس چندین ماهواره کویپر را در سال ۲۰۲۵ به مدار خواهد فرستاد. این نشان می دهد که حتی سایر ارائه دهندگان اینترنت ماهواره ای، مانند آمازون، که می خواهند Starlink را به چالش بکشند، تا حدودی به زیرساخت های موشکی SpaceX نیاز دارند.

اما استفاده از اینترنت ماهواره ای در مناطق دورافتاده و مورد مناقشه نیز باعث ایجاد اختلافات بسیار زیادی شده است. ماسک سال گذشته پس از حمله روسیه و قطع اینترنت، استارلینک را در اوکراین فعال کرد. وی بعداً پس از اینکه گزارش شد با خودداری از فعال کردن سرویس اینترنت در شبه جزیره کریمه، حمله این کشور به نیروی دریایی روسیه را خنثی کرد، مورد انتقاد دولت اوکراین قرار گرفت.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا