اخبار بورس

مولدسازی دارایی ها؛ مهمترین برنامه “وپارس”/ نقش بانک پارسیان در تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان

مدیرعامل بانک پارسیان گفت:

مدیرعامل بانک پارسیان گفت: بانک پارسیان توانسته نقش خوبی در توسعه بخش واقعی اقتصاد ایفا کند. توانستیم ۹۳۰ میلیون دلار ارز و ۱۲ ریال پروژه ها را تامین مالی کنیم.

چیزی را گزارش کنید افق میهنمجمع عمومی عادی سالیانه بانک پارسیان امروز با حضور سهامداران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، جواد شکرخدا، مدیرعامل بانک پارسیان در این مجمع اظهار داشت: در بازار سرمایه تعداد معاملات سهام ما افزایش یافته و ارزش بازار ثابت است استان ها، دو شعبه در مناطق آزاد و دو شعبه در خارج از کشور. تعداد کل شعب بانک پارسیان ۳۵۱ شعبه می باشد. ۲۲۴ شعبه مالک و ۱۲۸ شعبه اجاره ای وجود دارد. با توجه به افزایش قیمت اجاره، در تلاش هستیم تا شعب را ساماندهی کنیم و آنها را به سمت مالکیت تبدیل کنیم. در واقع بودجه بندی شعب در حال انجام است.

وی افزود: سرانه سپرده ها و سرانه تسهیلات در هر بخشی رشد خوبی داشته است. منابع انسانی کافی در بانک های پارسی موجود است. درآمد سرانه افزایش یافته است. سرانه سپرده ها، سرانه تسهیلات و سرانه دارایی ها رشد خوبی را از ۲۱ به ۲۳ درصد ثبت کردند.

شکرخدا ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ در منابع ریالی ۳۱ درصد رشد داشت و در سال ۱۴۰۲ منابع ریالی به ۲۴۰ همات رسید و رشد ۱۷ درصدی را به ثبت رساند. منابع ارزی ۱.۶ میلیارد دلار بوده و رشد ۷ درصدی داشته است. شدت رقابت در بخش ریالی به دلیل افزایش نرخ سود رقابتی در بازار سپرده بالاست. بانک ها درگیر رقابت منفی هستند. اگر این مشکل کنترل نشود، بر سیستم بانکی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

مدیرعامل بانک پارسیان گفت: بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی در تلاش هستند تا این نرخ سود را در بازار کاهش دهند و رقابت را مثبت کنند. جاه طلبی ما باید کاهش هزینه پول برای خود و مشتریانمان باشد. اگر بتوانیم با پاسخگویی به نیازهای متقاضیان، این رابطه را ادامه دهیم، یک رابطه پایدار و پایدار امکان پذیر است. ما دو دسته ذینفع داریم. سپرده گذاران انتظار نرخ بهره بالاتری از بانک دارند، در حالی که وام گیرندگان وام هایی با نرخ بهره پایین می خواهند. نیروی محرکه این است که اعتبار در مؤسسات ما محترم است. باید راهی وجود داشته باشد که شرکت وام گیرنده بتواند نرخ سود را بپردازد و آن را به بانک بازپرداخت کند. اگر این نرخ بالاتر از نرخ بهره وری صنعت باشد، دچار عدم پرداخت سررسید خواهیم شد. بنابراین باید تلاش کرد تا با در نظر گرفتن کارایی شرکت ها و عدم ابتلا به رقابت کاذب در سیستم بانکی، نرخ سود را در سطحی متعادل، معقول و مناسب تنظیم و کنترل کنیم.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ بیشترین رشد منابع ریالی ما در منابع بلندمدت بوده است. سپرده های ارزان رشد چندانی نداشتند و در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ مردم منابع کوتاه مدت را با منابع گران تر مبادله می کردند.

شکرخدا ادامه داد: رشد ۱۵ درصدی تسهیلات ریالی، رشد ۳۶ درصدی تسهیلات ارزی و در مجموع رشد ۲۶ درصدی در بخش تسهیلات و رشد ۳۷۸ درصدی اعتبارات اسنادی. ضمانت ها ۵۲ درصد و کل تعهدات ۱۱۱ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: در بخش های مختلف اقتصاد از جمله اعتبار، صنعت و معدن، ساختمان، کشاورزی و خدمات امداد رسانی شده است. یکی از افتخارات بانک پارسیان راه اندازی صندوق قرض الحسنه می باشد. در سال ۱۴۰۲ ۸ حمت تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کردیم. بانک پارسیان در حوزه ارزی فعال بوده و ۴.۳ میلیارد دلار کالا وارد کرده و رشد ۱۱ درصدی داشته است. سهم بانک پارسیان در واردات کالا ۶.۶ درصد بوده که سهم خوبی است.

مدیرعامل وپارس تصریح کرد: بانک پارسیان با تامین مالی شرکت های دانش بنیان نشان داده است که سهم بسزایی در توسعه اقتصاد دانش بنیان دارد. در تسهیلات به طور متوسط ​​۲۷ درصد، تعهدات ۱۵ درصد و ازدواج، تولد و اشتغال ۶ درصد رشد داشتیم و ۷۲ هزار و ۱۳۲ نفر از این تسهیلات بهره مند شدند.

شکرخدا در خصوص طرح ها و پروژه های ملی گفت: بانک پارسیان توانست در توسعه بخش واقعی اقتصاد نقش آفرینی کند.

وی ادامه داد: در حوزه پیگیری و وصول بدهی ها؛ در سال ۱۴۰۲ ۱۱.۵ درصد پرونده ها را واگذار کردیم. بخش حقوقی شجاعانه از منافع سهامداران دفاع می کند.

مدیرعامل بانک پارسیان گفت: یکی از بزرگترین پرونده ها پرونده گروه صفا است. در ابتدای سال گذشته توانستیم در مورد برخی ادعاها در این پرونده به قضاوت نهایی برسیم. ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بابت مطالبات اصلی ریالی و ۹۲ میلیون دلار بابت مطالبات اصلی ارزی وصول شد. همکاران پیگیر پرونده هستند. سه کارخانه که مدارک آنها قبلا به دست آمده بود، توقیف و به ما تحویل داده شد. برخی از مطالبات ما توسط شرکت های گروه پاکت چیان، الامینی و جعفری دریافت شده است. ساختار بخش حقوقی را از نظر کیفیت، کمیت و ساختار تقویت می کنیم.

وی در خصوص بانکداری دیجیتال توضیح داد: در حوزه بانکداری دیجیتال تعداد دستگاه های خودپرداز در داخل و خارج شعبه افزایش یافته است. تعداد تراکنش ها در دستگاه های کارت خوان و تعداد تراکنش ها در حال افزایش است. نسل جوان ما اعتقادی به مراجعه حضوری به شعب بانک ها ندارد. در بانکداری برنامه ها و سیستم ها باید بر اساس این نسل باشد. زیرا این جوانان هستند که آینده بازار اقتصادی کشور را رقم می زنند. این منطقه امنیت زیادی را ارائه می دهد. درگاه های آفلاین بانک مانند موبایل، اینترنت و تلفن رشد قابل توجهی را ثبت کردند. بانکداری باز نیز توانسته حجم بالایی از تراکنش ها را در سال جذب کند و از مجموعه متوسط ​​خوبی برخوردار باشد. تعداد فین تک های متصل نیز از ۱۶۸ به ۲۰۱ افزایش یافته است. این حوزه تمرکز ما است که می تواند منابع مقرون به صرفه را برای ما ایجاد کند.

شکرخدا گفت: در طرح ریالی بانک مرکزی نیز نقش مهمی داشته ایم و به عنوان بانک عملیاتی در سامانه ریالی دیجیتال حضور داریم و از سفته الکترونیکی استفاده کرده ایم. ما نقش مهمی در سیستم احراز هویت ستاره ایفا می کنیم که به زودی معرفی می شود. ما به عنوان یکی از بانک ها توانستیم در توسعه پلتفرم و نگارش نرم افزار آن مشارکت داشته باشیم. همچنین در سایر حوزه های تحول دیجیتال با بانک مرکزی و دولت همکاری خوبی داشتیم.

ترازنامه مقایسه ای بانک:

مدیرعامل وپارس ادامه داد: در دارایی ها ۲۹ درصد، بدهی ها ۳۱ درصد و حقوق صاحبان سهام ۲۹ درصد رشد داشته ایم، سایر درآمدها ۴۸ درصد و کل درآمدها ۳۵ درصد افزایش یافته است. کل هزینه ها ۴۴ درصد افزایش یافته است. هزینه سود سپرده ها از ۲۴ به ۳۴ همات افزایش یافت که رشد ۴۲ درصدی را نشان می دهد.

ما عملکرد نسبتا خوبی در سرمایه گذاری های خود داشتیم. هلدینگ پردازش داده بازوی مدیریتی ما در بخش دیجیتال است. سرمایه گذاری پارسیان ۸۳ و ۲۰ درصد کل درآمد و ۷ درصد سود خالص رشد داشته است. گروه مالی پارسیان ۳ درصد درآمد و ۳.۸ درصد سود خالص را به ثبت رساند. ۱۴۰۲ با تجمیع درآمد کل، رشد ۵۹ درصدی، کل هزینه ها ۶۴ درصد و سود خالص ۲ درصدی را به ثبت رساند.

برنامه های آینده:

وی درباره برنامه های آتی بانک پارسیان گفت: اولین و مهمترین برنامه ما تولید دارایی، فروش املاک و دارایی های مازاد است. در حال حاضر مذاکراتی با متقاضیان مختلف در حال انجام است. امیدواریم در یک دوره سه ساله بتوانیم بخش بزرگی از دارایی های غیرمولد و منابع آن را در چرخه عملیاتی بانک ادغام کنیم. فروش املاک دریافتی موسسه ثامن الحجج از بانک مرکزی کارکردی است که در قسمت فروش اصلاح شده است و امیدواریم این کار سریعتر به اتمام برسد.

شکرخدا تصریح کرد: زنجیره ارزش در سوپرمارکت های مالی یکی از مهم ترین مولفه ها با هدف کسب سود بیشتر است. بانک پارسیان یک بانک فعال در بازار سرمایه با کارگزاری و تامین سرمایه است. دارای بیمه است و در بخش های مختلف بیمه نمایندگی دارد. نقش موثری در حوزه بانکداری الکترونیک و سنتی دارد.

مدیرعامل بانک پارسیان گفت: در دستور کار، وصول بدهی و تخصیص پرونده های حقوقی با جدیت لازم و ایجاد تعامل مناسب با دستگاه های قضایی و اجرایی است و امیدواریم بتوانیم منافع سهامداران را حفظ و ارتقا دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا