بانک و بیمه

مکاتبه بانک مرکزی و مجلس برای تامین اعتبار وام ازدواج| پرداخت ۱۷۴ هزار فقره وام ازدواج

به گزارش افق میهن، مریم باشی زاده بانک مرکزی توضیح داد: از ابتدای سال تا شانزدهم مرداد در مجموع ۱۷۴ هزار فقره اقلام به ارزش ۵۷.۵ میلیارد تومان از طریق شبکه بانکی کشور به متقاضیان مربوطه واریز شده است و ۹۷ متقاضی این تسهیلات (تقریباً ۳۰۰ هزار نفر) منتظر دریافت آن هستند.

وی اظهار داشت: نسبت پرداختی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۴ درصد نسبت به بانک ها افزایش یافته است. تكميل مدارك و در نهايت انتظار وامي كه با توجه به منابع بانكهاي فعال در مؤسسات مزبور در ماههاي آينده به آنها پرداخت خواهد شد.

این مقام مسئول با توجه به ۱۵۵ حمت برای اعطای ازدواج و ۴۵ حمت برای نگهداری از کودکان (مجموعا ۲۰۰ حمت بر اساس تعداد تعیین شده از سوی مجلس) خاطرنشان کرد: در سال های اخیر سقف فردی وام ازدواج افزایش یافته است. بیش از رشد منابع اعتباری بانک ها. این است که این مشکل در کنار استفاده روزافزون از منابع قرض الحسنه در قوانین بودجه، باعث شکل گیری تقاضا برای این وام می شود.

رئیس اداره اعتبارات قرض الحسنه معاونت اعتبارات بانک مرکزی افزود: امسال موضوع منابع اعتباری و مصارف قرض الحسنه در شورای داوری با حضور مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی و جمع بندی شد. شورا، اما سقف اعتبار ازدواج فردی در مجلس کاهش پیدا نکرد.

وی با بیان اینکه بحث منابع و هزینه های جدید برای استفاده از تسهیلات عروسی کرزالحسنه در نامه ای به مجلس بیان شده و منتظر نشست مشترک برای حل این موضوع هستیم، افزود: البته بانک مرکزی نیز به شیوه های جدید کار می کند. مانند اضافه شدن دو بانک برای قرض الحسنه رسالت و مهر ایران برای مقابله با مشکل به فکر پرداخت وام ازدواج، تامین منابع به بانک های عملیاتی و… بوده و در حال پیگیری و اجرای آن است.

باشی زاده در خصوص روند اخذ تسهیلات ازدواج گفت: متقاضیان باید با سامانه مربوطه تماس گرفته و ثبت نام کنند و بانک های عملیاتی نیز با تامین منابع اعتباری شعبه متقاضی را در اسرع وقت شناسایی می کنند.

وی تصریح کرد: متقاضیان پس از دریافت پیامک با تعیین شعبه حداکثر تا ۱۲ روز کاری فرصت دارند برای پذیرش به شعبه مشخص شده مراجعه و پس از آن حداکثر ۶۰ روز فرصت دارند تا نسبت به ارائه ضامن، ارائه و تکمیل مدارک خود مراحلی را که شعبه مسئول پرداخت می کند. هزینه های متقاضی

رئیس اداره اعتبارات قرض الحسنه بانک مرکزی به الزام قانونی بانک ها به پذیرش مدارک از متقاضیان این تسهیلات اشاره کرد و گفت: در قانون بودجه به لزوم اعتبارسنجی متقاضیان و همچنین حدود و خلاهای موجود اشاره شده است. ضامن پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج (۸) بند (۳) تبصره (۱۳) قانون بودجه سالانه پس از احراز اعتبار متقاضیان و در صورت نداشتن وام برای اعطای وام به ضامن موسسات فقط با دریافت سفته و ضامن مکلف به پرداخت تسهیلات می باشند.

وی افزود: بنابراین بانک های عملیاتی بر اساس امتیازی که متقاضیان در فرآیند اعتبار سنجی کسب می کنند، سفته و ضامن می پذیرند. بنابراین آنچه حدود و ویژگی های ضامن را مشخص می کند، امتیازی است که متقاضی و ضامن وی در اعتبارسنجی انجام شده در زمان اخذ تسهیلات کسب می کنند و بر این اساس بسته به اعتبارسنجی انجام شده و تایید قانونگذار، ضمانت نامه می دهد. از متقاضیان جمع آوری می شود.

وی با اشاره به برخی تبلیغات غیرقانونی در زمینه پذیرش وجه از متقاضیان ازدواج برای ثبت نام در سایت، تاکید کرد: تنها راه ثبت نام متقاضیان ازدواج، تماس با سامانه وام ازدواج به نشانی ve.cbi.ir و ثبت نام رایگان است هزینه و پیامک های ارسالی جهت تعیین شعبه و مراحل بعدی نیز رایگان می باشد.

وی افزود: فعالیت سایت های مرتبط با ثبت وام ازدواج فاقد مجوز قانونی است و معاونت فنی بانک مرکزی برای مقابله با آن اقداماتی از جمله استفاده از عبارت امنیتی قابل تشخیص توسط عامل انسانی و احراز هویت از طریق تلفن همراه متقاضی و مانند آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا