طلا و ارز

مکانیسم ماشه امکان توسعه صنعت خودروسازی را سلب می‌کند / در صورت عبور نرخ ارز از سطوح بالاتر احتمال جهش قیمت‌ها در بازار خودرو وجود دارد

بازار خودروهای ایران مدتهاست که رکود می کند ، اما دیروز بازار نوسانات قابل توجهی داشت. اما چه چیزی منجر به افزایش قیمت خودرو دیروز شد و چگونه چشم انداز آینده در مواجهه با تحولات سیاسی اخیر بیان شده است؟

براساس Business News ، بازار خودروهای ایرانی مدتهاست که در تورم رکود کرده و حجم معامله به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در حالی که خریداران خودرو از ابتدای سال جاری منتظر قیمت بودند ، فروشندگان تمام اخبار سیاسی و اقتصادی را بهانه ای برای افزایش قیمت می دانند.

مکانیسم ماشه امروز فعال شده است و اگرچه هنوز نشانه های این تحول سیاسی در صنعت خودرو هنوز کاملاً کشف نشده است ، اما قیمت همه نویسندگان افزایش یافته است. اما چگونه کارشناسان وضعیت فعلی و چشم انداز آینده بازار خودرو را تجزیه و تحلیل و پیش بینی می کنند؟

بازار خودرو از نرخ ارز و تورم خارج می شود / وقتی دلار به ۱۸۰،۰۰۰ دلار می رسد ، پرش قیمت ماشین پرش کرد

باباک صدرا ، یک متخصص در صنعت خودرو ، هنگام تجزیه و تحلیل شرایط فعلی بازار خودروهای ایران تجزیه و تحلیل کرد اخبار اقتصادی وی گفت: بر خلاف سالهای گذشته ، هنگامی که بازار خودرو گاهی اوقات قبل از نرخ ارز بود ، هیچ کششی برای پرش های جدی در زمان کوتاه وجود ندارد. اگرچه نرخ ارز در سال گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است ، اما افزایش خودرو متناسب با آن نبوده است ، با دامنه ۲ تا ۵ درصد.

وی افزود: “برخی از اتومبیل های وارداتی یا برقی که برای فروش با قیمت های غیر منطقی ساخته شده اند ، حتی کاهش قیمت را نیز در معرض دید قرار داده اند.” در دراز مدت ، هنگامی که نرخ ارز رشد می کند و عبور از سطوح بالاتر ، به عنوان مثال

بازار خودرو در حالت رکود اقتصادی قرار دارد و قیمت ها به دلیل جنبه های عاطفی و روانی است

سادرائی گفت: بازار خودرو در حال حاضر در حالت رکود شدید قرار دارد. دیروز افزایش قیمت ها نسبت به رشد واقعی تقاضا احساسی و روانی بود. با این حال ، تغییر در عوامل اساسی مانند افزایش هزینه های واردات ، تغییرات احتمالی در تعرفه ها و افزایش قیمت ارز می تواند با گذشت زمان قیمت خودرو را افزایش دهد.

صدرا ادامه داد: بر خلاف مواقعی که عرضه خودرو در بازار در وضعیت فعلی تولید و واردات با کمبود شدید قرار داشت ، آنها توانستند نیازهای بازار را تأمین کنند و این مانع از پرش های دشوار شد.

صنعت خودرو گسترش نمی یابد / هر اختلال تولید منجر به کاهش قیمت خواهد شد

سادرائی در مورد اثرات مکانیسم ماشه بر صنعت خودرو گفت: از صنعت خودرو انتظار نمی رود که برای توسعه حرکت کند و بهترین سناریو حفظ وضعیت فعلی است. با این حال ، نگهداری و ادامه وضع موجود بعید به نظر می رسد. با توجه به تحریم ها ، بحران های خانگی ، از جمله مشکلات انرژی ، تلفات انباشته شده تولید کنندگان خودرو و بدهی های انباشته شده تولید کنندگان قطعات ، ادامه تولید با مشکلات غیر منتظره نیست.

ساداری اظهار داشت: با توجه به این واقعیت که حدود ۲ تا ۵ درصد از بازار خودرو ، دو تولید کننده مهم خودرو در کشور بخشی از کشور هستند ، هرگونه اختلال در تولید آنها می تواند منجر به پرش قیمت و سایر بخش های بازار شود. اگرچه خطر ایجاد مشکل در صنعت خودرو اجتناب ناپذیر است ، اما باید توجه داشت که در شرایط فعلی صنعت خودروهای ایران پیش بینی می شود که شدت بحران ها کمتر از سال ۱۹۷۷ باشد.

خرید یک ماشین

سادرائی گفت: خرید ماشین در شرایط فعلی نیاز به دقت بیشتری دارد. توصیه می شود خریداران به تولید کنندگان اتومبیل مراجعه کنند که تجربه بهتری در انجام تعهدات خود دارند و خوش بین تر بودند. انتخاب شرکت هایی که کمتر به تولید ارز یا تولید انبوه بستگی دارند و تأمین قطعات می تواند خطر خرید را کاهش دهد. همچنین نتیجه گیری قراردادهای رسمی و دریافت ضمانت های معتبر مهم است.

وی افزود: خرید خودرو برای مصرف شخصی در وضعیت فعلی ارزیابی می شود ، زیرا قیمت ها هنوز با نرخ ارز و تورم کاملاً هماهنگ نشده اند. با این حال ، جذابیت خودرو به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری کمتر از گذشته است. تنها در صورتی که تولید ، مونتاژ و واردات محدودیت های جدی داشته باشند و پیشنهاد بسیار کاهش یابد ، آیا این خودرو دوباره می تواند نقش مهمی را به عنوان دارایی های سرمایه ایفا کند.

ممنوعیت واردات رانندگی بازار است / تولید کننده سیاستمدار باید یک سناریوی بدبینانه را برنامه ریزی کند

سادرائی گفت: در سطح سیاسی توصیه می شود که دولت از ممنوعیت واردات خودرو جلوگیری کند ، حتی اگر حجم واردات ناچیز باشد. از آنجا که چنین محدودیتی به خود منجر به تحریک بازار و افزایش قیمت ها می شود.

در مقابل ، تولید کننده سیاسی باید بدترین شرایط و برنامه ریزی و امکانات لازم را برای تأمین قطعات و تداوم تولید داخلی در صورت متوقف کردن پالس تولید در نظر بگیرد.

در پایان ، کارشناس صنعت خودرو گفت: “در برنامه ریزی ، بحث در مورد تهیه قطعات برای تولید حدود یک میلیون و ۳۰۰۰۰۰ واحد در سال باید در نظر گرفته شود.” از طرف دیگر ، امکاناتی که برای استفاده از ارزهای مهاجرت در خارج از کشور مورد نیاز است ، باید در دستور کار قرار گیرد تا بازار خودرو در معرض خلا قرار نگیرد.

اطلاعات بیشتر در مورد گزارش “بهار قیمت؟” در اخبار اقتصادی بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا