مکانیسم ماشه و آزمون دوباره تابآوری بازار خودرو
فعال سازی “مکانیسم محرک ها” بار دیگر سایه تحریم ها علیه اقتصاد کشور را وزن کرده است. صنعت و بازار خودرو در کشور از تأثیرات تحریم های اقتصادی از این امر برخوردار نیست و نگرانی های مربوط به این تحریم ها در صنعت خودرو افزایش یافته است. با این حال ، برخی معتقدند که ماشین این کشور در دوره تحریم قبلی در نوشیدنی واکسینه شده است و اکنون این تأثیر عمده ای در صنعت خودرو کشور نخواهد داشت. اما به نظر نمی رسد داستان آسان باشد.
در حقیقت ، طبق گفته های تجاری News ، صنعت خودرو ایران در طول تحریم های اول و ثانویه نسبتاً پایدار بود. تولید خودرو قبل از شروع تحریم های سخت به بیش از یک میلیون و ۶۰۰۰ واحد رسید. سطحی که می تواند به عنوان اوج قسمت ها دیده شود. با شروع تحریم های شدید پس از برداشت استفاده از براجام در سال دوم ، این صنعت یک ضربه بی سابقه بود. تولید خودرو به سرعت سقوط کرد و طی یک سال به حدود ۶۰۰۰ واحد بازگشت. این یعنی کمتر از نیم سال. کاهش شدید تولید فقط یکی از نشانه های این بحران بود. واردات کاملاً متوقف شد ، زهکشی اتومبیل های فرسوده به صفر رسید و خیابان ها از محصولات با کیفیت جدید یا اتومبیل های قدیمی پوشیده می شدند.
اگر احتمالاً دور جدیدی از تحریم ها با احتمال زیاد آغاز شود ، این اتفاق در این زمینه رخ خواهد داد که نه تنها وضعیت خودرو قبل از تحریم های ثانویه خوب نیست ، بلکه صنعت باید با بحران های خوب مقابله کند. کاهش جدی در تولید ، عدم اطمینان و عدم اطمینان در صنعت ، وضعیت مهم واردات واردات خودرو و غیره. همه این موضوع را تأیید می کنند. اگر فشار جدیدی به صنعت خودرو و بازار کشور اعمال شود ، مانند یک ضربه نیمه کوفین خواهد بود که نمی توان آن را نادیده گرفت.
البته وضعیت فعلی صنعت خودرو را نمی توان به تحریم های بین المللی نسبت داد. تحریم ها به عنوان یک شوک خارجی به طور قابل توجهی ظرفیت سیستم را کاهش می دهد ، اما نقاط ضعف داخلی این شوک را به یک چالش ساختاری تبدیل کرده است و انجام شد که صنعت و بازار خودروهای کشور عملاً قادر به برخورد نبودند. از طرف دیگر ، وابستگی به تولید کنندگان خودروهای چینی به همراه خود تصویر ، که با مشکلات بسیاری روبرو بود ، وابستگی به تولید کنندگان خودروهای چینی به ضرر کشور نیز پایان می یابد.
در پاسخ به کسانی که ادعا می کنند سایر تحریم های بین المللی تأثیر عمده ای بر ماشین ایرانی ندارند و کاهش ارتباطات خارجی در سالهای پس از تحریم های ثانویه ، باید برخی از موارد مورد غفلت واقع شوند. اول ، خارجی ها هنوز در بازار خودروهای ایران حضور دارند ، مگر اینکه ما چینی ها را به عنوان بیگانگان در نظر نگیریم یا تصور کنیم که تحریم ها نمی تواند آنها را ترک کند.
با این حال ، این دیدگاه نمی تواند دقیق باشد ، بر خلاف چند سال گذشته ، که در آن تحریم هایی که به طور کلی توسط ایالات متحده اعمال می شود ، شورای امنیت مبتنی بر تیم چینی است که کمتر مذاکره می کنند و حتی رعایت کمتری نیز می شوند. فعال سازی تحریم های سازمان ملل متحد کاهش گسترده تری دارد ، محدودیت مبادله مالی و افزایش فشار سیاسی و اقتصادی بر کشور. در چنین شرایطی ، حتی شرکت هایی مانند تولید کنندگان خودروهای چینی ، که در حال حاضر در بازار ایران محدود هستند ، می توانند همکاری را ترجیح دهند. اگرچه ما این را در دوره قبلی تحریم ها دیدیم.
اگر شرکای چینی دوباره تصمیم بگیرند که بازار خودروهای ایران را ترک کنند ، عواقب آنها به سرعت و ملموس برای ساختار بازار ماشین کشور خواهد بود. بازار خودروهای ایران می تواند هرم تقاضا را که بیشتر اتومبیل های داخلی است تصور کند. هرم میانه به اتومبیل های مونتاژ چینی اختصاص داده شده است و در بالای هرم ، اتومبیل های وارداتی قیمت های بالاتری و تقاضای کمتری دارند.
این تقسیم بندی نشان می دهد که هر گروه از خودروها دارای مشتری خاص و سهم بازار در بازار هستند. عزیمت شرکت های چینی به معنای از بین بردن عرضه اتومبیل های مونتاژ در وسط هرم یا کاهش چشمگیر است. با توجه به قیمت نسبتاً مناسب آنها به عنوان خودروهای وارداتی ، این اتومبیل ها بخش مهمی از تقاضای بازار هستند و معمولاً مشتریانی که دارای تمایل متوسط تا زیاد به آنها هستند. کمبود این اتومبیل ها به سرعت تنوع و حجم پیشنهاد در بازار و قسمت متوسط هرم نامشخص را کاهش می دهد.
علاوه بر این ، فعال سازی مکانیسم ماشه می تواند بر اقتصاد کلان اقتصادی کشور تأثیر بگذارد ، حداقل اثرات احتمالی که نیاز به ارزش ارز ملی دارد و تورم افزایش می یابد و معاملات بانکداری شرکت ها بیشتر از شرکت های خارجی که مایل به همکاری با طرف ایران بودند ، بیشتر خواهد داشت. بازار صنعتی و اتومبیل در کشور نیز نشان داده است که همیشه مطابق با شاخص های کلان اقتصادی است که بسیار طبیعی است. افزایش تورم و کاهش دسترسی به مواد اولیه ، آن را بسیار دشوار می کند.
مقایسه دوره ها “pretront”
مهمترین سؤالی که امروز به عنوان یک ضربه محکم و ناگهانی رخ می دهد این است که آیا تحریم های آینده صنعت خودرو دوباره منجر به ضربه جدی خواهد شد. این سؤال این است که آیا به نظر نمی رسد که خودرو قبل از فعال کردن مکانیسم در وضعیت خوبی قرار داشته باشد.
واضح است که وضعیت صنعت خودرو و بازار از شرایط ناشی از تحریم های اولیه و ثانویه در شرایط فعلی متمایز می شود. برای درک بهتر این موضوع ، بهتر است وضعیت فعلی صنعت خودرو و بازار را بررسی کرده و آن را در طول زمان قبل از ثانیه مقایسه کنید. بیایید ابتدا به وضعیت فعلی نگاهی بیندازیم. از ابتدای سال جاری ، تولید و فروش خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است. آخرین آمار نشان می دهد که تولید خودرو در مدت مشابه سال قبل ۵ درصد و ۵ درصد کاهش یافته است.
واردات ماشین جالب نیست. ما در نیمه راه بودیم که هنوز مشخص نیست ، امسال چقدر تعرفه واردات خودرو وجود دارد و مقامات نظارتی در این موضوع افتتاح شدند. به گفته مقامات وزارت بهداشت ، حتی یک دلار از ابتدای سال جاری به واردات واردات نویسنده اختصاص نیافته است. ثبت واردات هنوز بسته است. هیچ همکاری فناوری با بیگانگان وجود ندارد و حضور چینی ها فقط محصولات آنها را جمع می کند. خرید خودرو کاهش یافته است و تقریباً هیچ ماشین جدیدی در بازار وجود ندارد که قیمت آن کمتر از ۵ میلیون دلار آمریکا باشد.
بنابراین بازار خودرو عمیقاً درگیر رکود اقتصادی است. با این حال ، این تنها بازار اتومبیل نیست که در رکود اقتصادی درگیر است. صنعت خودرو نیز با رکود اقتصادی تلاش می کند. آمار “شمخ” ، که توسط اتاق بازرگانی ایران منتشر شده است ، نشان می دهد که صنعت خودرو در پانزده ماه گذشته رکود شده است. تولید کنندگان خودرو به شدت درگیر اثرات تورم هستند و باید با نقدینگی شدید مبارزه کنند. علاوه بر این ، هر دو آمار کدگذاری و برنامه نویسی نشان می دهد که انبار تولید کننده خودرو مواد اولیه را خالی می کند. البته اینها دلیل تحریم ها نیست ، بلکه وضعیتی که این خودرو زخمی شده است. برای تصمیم گیری ، تعداد زیادی از تصمیم گیرندگان ، وجود سیاست پوپولیستی و عدم استراتژی و ظاهر طولانی مدت که این وضعیت را ایجاد کرده است.
در دوره قبل از روند ، اوضاع اینگونه نبود ، برای سالهای ۱ و ۲ برای ماشین ایران آغاز یک دور تحریم جدید بود که منجر به عرضه اتومبیل در ۶۰۰۰ واحد سال شد و با اوج تحریم ها افت شدید بود. در نتیجه سالهای ۱ و ۲ ، هنگامی که توافق هسته ای و امضای کارگزار اتفاق افتاد ، روند تولید نیز خوب شد. در سال جاری ، تولید تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰۰ واحد ، نزدیک به رکورد ۲. علاوه بر این ، این افزایش در تولید ایران یکی از تولید کنندگان اصلی جهان و از ۱ به ۲ به رتبه جهانی صنعت است. پس از آنکه اولین دولت دونالد ترامپ به قدرت رسید و عقب نشینی وی از تولید ، تولید ۶۰۰۰ اتومبیل ، بیش از ۶۰۰۰ ساعت کاهش یافته است. اما از آنجا که این صنعت به دلیل صنعت باقی مانده در صنعت خودرو بهبود یافته و تا حدودی قادر به بازگشت به مسیر قبلی بود. اما اکنون به نظر نمی رسد که خودرو برای تعمیر باشد.
علاوه بر این ، واردات خودرو نیز رونق گرفت. حدود ۶۰۰۰ اتومبیل در سال ۲ وارد شده و تعداد واردات خودرو به حدود ۶۰۰۰ در سال رسیده است. با این حال ، از آنجا که اوضاع وجود داشت و ساختار واردات هنوز به پایان رسید ، فقط مجازات ها به مدت پنج سال مجاز به متوقف کردن واردات خودروها بود. آیا فشار فشار تحریم جدید بر وقوع تحریم های جدید به دلیل اجرای خود و حتی تعرفه های نامشخص تأثیر می گذارد؟ با این حال ، به نظر می رسد که تحریم ها پایین تر از گذشته نیستند. دلیل سوء مدیریت در سالهای اخیر این است که اساساً صنعت خودرو را تضعیف می کند.
منبع: دنیای اقتصاد