اخبار اقتصاد ایران

میانگین افزایش حقوق سال آینده کارگران بیش از ۲۰ درصد است

وزیرکار با اشاره به اینکه میانگین افزایش حقوق کارگران برای سال آینده بیش از ۲۰ درصد است، گفت: تمام تلاش دولت این است که دهک های کم درآمد جامعه را که درآمدشان زیر نرخ فقر است به سطح پایین بیاورد. حداکثر درآمد؛ برای پوشش نرخ فقر

ایران تحلیل به نقل از تسنیم، در حالی که بسیاری از نمایندگان کارگران معتقدند حقوق فعلی تنها ۳۰ درصد هزینه های زندگی است و بخش زیادی از هزینه های زندگی از درآمد کارگران از مشاغل دوم و سوم تامین می شود. بهمن نیمه دوم ماه می گذرد و هنوز جلسات شورای عالی کار و کمیته دستمزد وارد بحث هزینه سبد معیشت نشده است.

سامیه گلپور رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران گفت: کارگران انفاق نمی کنند و با توان خود زندگی می کنند بنابراین باید به خواسته ما که حفظ قدرت خرید مردم است توجه شود. نباید بدون در نظر گرفتن تورم واقعی و سبد معیشتی تعیین شود.

امسال دولت پیشنهاد اجرای دستمزد منطقه ای را مطرح کرد که با مخالفت شدید مواجه شد و محسن باقری از اعضای کارگری شورای عالی کار گفت: در متن صورتجلسه دوشنبه گذشته کمیته دستمزد. ، اعضا با تصویب دستمزد کشوری مانند گذشته موافقت کردند. و مقرر شد تحقیقات در خصوص دستمزد منطقه ای ادامه یابد.

صولت مرتضوی وزیر کار با توجه به اینکه حقوق این روزها دغدغه جامعه کارگری است در آخرین اظهارات خود در این مصاحبه اعلام کرد میانگین افزایش حقوق در سال آینده بیش از ۲۰ درصد خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اظهارنظر در خصوص تفاوت نرخ تورم و افزایش حقوق سال آینده، گفت: افزایش حقوق سال آینده ۲۰ درصد نیست و علاوه بر آن ۲۰ درصد، امتیازات ردیف اول و دوم نیز اضافه خواهد شد. و میانگین افزایش حقوق بیش از این رقم است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه میانگین افزایش حقوق در سال آینده بیش از ۲۰ درصد است، گفت: تمام تلاش دولت این است که در درآمدها تعادل ایجاد کند و حداقل حقوق بگیران را به حداقل برسانند. حداقل درآمد از نرخ فقر به جدول. به آنها آسیب نرسانید.

سید صولت مرتضوی در پاسخ به نظر کارشناسانی که معتقدند با توجه به تفاوت نرخ تورم و افزایش حقوق کارگران در سال آینده، دستمزد کارگران ۳۰ درصد کاهش می یابد، گفت: اولا افزایش حقوق سال آینده ۲۰ درصد نیست و علاوه بر ۲۰ درصد امتیاز ردیف اول و دوم را اضافه کرده اند و میانگین افزایش حقوق بیش از این رقم است. بر اساس آخرین آمار تورم ۴۴ درصد است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه دولت برای افزایش توان اقشار کم درآمد برنامه های حمایتی دارد، تصریح کرد: باید به مقوله «خط فقر» توجه کنیم. در نهایت یک نفر در یک شرکت ۲۰ یا ۳۰ درصد افزایش حقوق دریافت می کند و ممکن است درآمد مستمر و غیر مستمر او بالا باشد و آن ۲۰ درصد بسیار بیشتر از بحث هایی باشد که مطرح می شود. مورد بحث قرار می گیرد.

وی افزود: اساسا اگر بخواهیم به مقوله سفره مردم توجه کنیم باید تعریف روشن و جامعی از نرخ فقر داشته باشیم. بحث نرخ فقر و تکفول اجتماعی در دستور کار وزارت تعاون قرار گرفته و آمار آن در آینده نزدیک منتشر خواهد شد. تمام تلاش دولت این است که دهک های کم درآمد جامعه را که درآمدشان کمتر از نرخ فقر است به حداکثر درآمد برساند. برای پوشش نرخ فقر یعنی تعادلی در دریافتی ها ایجاد کنند و بتوانند حداقل درآمد را به حداقل درآمد نرخ فقر برسانند تا سفره آنها آسیب نبیند.

مرتضوی با اشاره به اینکه دولت در این زمینه برنامه های مختلفی دارد، ادامه داد: از جمله کاتالوگ الکترونیک، طرح یک میلیون واحد مسکونی در سال و اشتغالزایی است. برخی فکر می کنند کمک های دولتی فقط به صورت افزایش حقوق است. کمک های دولت در چند عنوان تعریف شده تا سفره مردم آسیب نبیند. از جمله افزایش حقوق و ایجاد اشتغال است.

وی تاکید کرد: سال گذشته و امسال دولت به تعهد یک میلیون فرصت شغلی عمل کرد و اجرایی شد و اطلاع رسانی شده است. این یک میلیون فرصت شغلی قابل تعریف است. با شماره و کد ملی به طرق مختلف تایید شده است. اولاً در سه مرحله از طریق سامانه نظارتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رصد شده است و ثانیاً گزارش مرکز آمار ایران و بانک مرکزی مؤید این موضوع است و ثالثاً این موضوع می تواند قابل بررسی باشد. از طریق بیمه های اجباری که در تامین اجتماعی صورت می گیرد پیگیری شود. در دو سال گذشته بیش از دو میلیون بیمه جدید و نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه اجباری شده اند. همه اینها موید ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نکته بعدی بحث مسکن است. اساسا نرخ تسهیلات مسکن با سایر تسهیلات متفاوت است و دولت در این زمینه یارانه پرداخت می کند. نرخ تسهیلات مسکن دهک های پایین جامعه اعم از تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی کمتر از سایر اقشار است. علاوه بر تسهیلات، کمک های موردی نیز به افراد مختلف تحت پوشش بهزیستی برای اسکان آنها ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا