ترندهای روز

می‌خواهید ۱۰۰ سال عمر کنید این چهار مورد را دریابید

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

تعداد افراد صد ساله در جهان از ۱۵۱ هزار نفر در سال ۲۰۰۰ به ۵۷۳ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

مردم عمر طولانی‌تری دارند و می‌توان انتظار داشت که افراد بیشتری در سال‌های آینده به سن ۱۰۰ سالگی برسند.

صد ساله‌ها نمونه‌ای از پیری موفق هستند، اغلب بیماری‌های مزمن کمتری را تجربه می‌کنند و تا ۹۰ سالگی به طور مستقل به انجام فعالیت‌های روزانه خود ادامه می‌دهند. در حالی که ژنتیک در طول عمر افراد نقش دارد، عوامل قابل تغییر بیش از ۶۰ درصد از پیری موفق را تشکیل می دهند.

اما چه عواملی به افراد برای رسیدن به سن ۱۰۰ سالگی کمک می کند؟ برای یافتن پاسخ، سبک زندگی و عادات سلامتی افراد صد ساله و نزدیک به صدساله (افراد ۹۵ تا ۹۹ ساله) در سراسر جهان مورد مطالعه قرار گرفته است.

به این ترتیب ۳۴ تحقیق منتشر شده از سال ۲۰۰۰ مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس تحقیقات منتشر شده در وب سایت The Conversation، چهار عامل کلیدی شناسایی شده است که به طول عمر بسیار کمک می کند.

۱- رژیم غذایی متنوع با مصرف کنترل شده نمک

افراد صد ساله و افراد نزدیک به صدساله معمولاً رژیم غذایی متعادل و متنوعی داشتند. آنها به طور متوسط ​​۵۷ تا ۶۵ درصد انرژی دریافتی خود را از کربوهیدرات ها، ۱۲ تا ۳۲ درصد از پروتئین ها و ۲۷ تا ۳۱ درصد از چربی ها را تامین می کردند.

رژیم غذایی آنها شامل غذاهای اصلی مانند برنج و گندم، میوه ها، سبزیجات و غذاهای غنی از پروتئین مانند مرغ، ماهی و حبوبات و مصرف متوسط ​​گوشت قرمز بود.

این الگوی غذایی، که شباهت هایی به رژیم غذایی مدیترانه ای دارد، با کاهش خطر مشکلات جسمی و مرگ و میر همراه است.

همچنین، اکثر افراد صد ساله رژیم غذایی کم نمک را ترجیح می دادند. در این مطالعه مشخص شد که میانگین مصرف روزانه سدیم حدود ۱.۶ گرم بوده که کمتر از حد توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است. طبق توصیه های سازمان بهداشت جهانی، میزان سدیم مصرفی روزانه باید کمتر از ۲ گرم باشد که معادل حدود ۵ گرم نمک است.

رژیم غذایی سنتی اوکیناوا که توسط صدساله‌های جزیره اوکیناوا ژاپن شناخته می‌شود، حاوی حدود ۱.۱ گرم سدیم است.

مطالعات نشان داده اند که مصرف نمک بیشتر (افرادی که غذاهای شور را ترجیح می دهند یا نمک اضافی به غذای خود اضافه می کنند) با افزایش ۳.۶ برابری خطر اختلال عملکرد فیزیکی در مقایسه با افرادی که نمک کمتری مصرف می کنند، مرتبط است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سالم باید شامل غلات کامل، سبزیجات ریشه‌دار، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات باشد، مصرف گوشت قرمز را به حداقل برساند و به پروتئین‌های بدون چربی مانند مرغ، ماهی و پروتئین‌های گیاهی روی آورد. ، و میزان نمک موجود در غذا را کنترل کرد.

۲- کاهش مصرف داروها

صد ساله ها کاملاً از بیماری های مزمن مصون نیستند، اما تمایل دارند خیلی دیرتر از افراد میانسال به آن مبتلا شوند.

بیش از نیمی از افرادی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، مشکلات رایجی مانند فشار خون بالا، زوال عقل یا اختلالات شناختی داشتند. محققان دریافتند که این افراد به طور متوسط ​​از ۴.۶ نوع دارو استفاده می کردند. داروهای مورد استفاده شامل داروهای فشار خون و داروهای بیماری قلبی بود.

این داده ها مشابه نتایج یک مطالعه در اسپانیا است که نشان می دهد افراد صد ساله به طور متوسط ​​۴.۹ نوع مواد مخدر مصرف می کنند، اما افراد غیر صد ساله به طور متوسط ​​۶.۷ نوع مواد مخدر مصرف می کنند.

صد ساله هایی که داروهای کمتری مصرف می کنند ممکن است به این معنی باشد که از سلامت بهتری برخوردار هستند. البته، اطلاعات مربوط به مصرف دارو معمولاً خود گزارش می شود و ممکن است دقیق نباشد.

پلی فارماسی یا مصرف همزمان پنج دارو یا بیشتر در سالمندان رایج است. استفاده نامناسب از چندین دارو به طور همزمان ممکن است خطرات جانبی مانند افتادن یا اختلالات شناختی را افزایش دهد.

از آنجایی که بیماران ممکن است نتوانند نوع یا تعداد داروهای تجویز شده را کنترل کنند، پزشکان باید داروها را فقط در صورت لزوم تجویز کنند و آنها را از فواید و خطرات داروها آگاه کنند.

۳- خواب کافی و آرام

کیفیت و کمیت خواب بر سیستم ایمنی بدن، هورمون های استرس و عملکردهای قلبی متابولیک مانند چاقی، فشار خون بالا و دیابت تأثیر می گذارد. خواب مناسب و کافی با افزایش سلامت جسمی و روانی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن همراه است.

بر اساس داده های این تحقیق، ۶۸ درصد افراد صد ساله از کیفیت خواب خود راضی بودند. در مقابل، نتایج یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۰ که در ۱۳ کشور انجام شد نشان داد که میزان رضایت از خواب در میان بزرگسالان بین ۲۹ تا ۶۷ درصد است.

مدت زمان خواب ایده آل بین هفت تا هشت ساعت در شب است. حفظ برنامه خواب منظم، ایجاد محیطی آرام، ورزش منظم و مدیریت استرس از جمله مواردی است که برای رسیدن به خواب مناسب توصیه می شود.

۴- محیط زندگی

بیش از ۷۵ درصد از صدساله ها و افراد نزدیک به ۱۰۰ سال که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند، در مناطق روستایی زندگی می کردند.

این در “مناطق آبی” دیده می شود که به داشتن تعداد زیادی صد ساله مشهور هستند. این مناطق عبارتند از اوکیناوا در ژاپن، ساردینیا در ایتالیا، شبه جزیره نیکویا در کاستاریکا و ایکاریا در یونان.

امید به زندگی طولانی مردم در این مناطق ممکن است تا حدی به ارتباط بین طبیعت و سلامت مرتبط باشد. به عنوان مثال، زندگی در طبیعت و محیط های سبز با کاهش استرس، افسردگی، فشار خون، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی همراه است که می تواند به افزایش طول عمر کمک کند.

سایر عوامل مهم

در این تحقیق تمام رفتارها و عادات روزانه مرتبط با طول عمر بررسی نشده است. تحقیقات نشان می دهد که سیگار نکشیدن، پرهیز یا محدود کردن مصرف الکل، فعالیت بدنی منظم و داشتن روابط اجتماعی به افزایش احتمال رسیدن به ۱۰۰ سالگی کمک می کند.

البته رعایت توصیه های قبلی تضمینی برای رسیدن به ۱۰۰ سالگی فرد نیست، همچنین برخی از افرادی که به ۱۰۰ سالگی رسیده اند رفتار یا عاداتی دارند که غیرعادی به نظر می رسد.

با این حال، بسیاری از افراد مسن برای پیشگیری و مدیریت بیماری‌های مزمن سعی در اتخاذ سبک زندگی سالم‌تری دارند.

بنابراین هر چه زودتر بتوانید تغییرات مثبتی در سبک زندگی و عادات خود ایجاد کنید، موقعیت بهتری برای زندگی طولانی و سالم خواهید داشت.

صد سالگی یک تلاش مادام العمر است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا