اخبار بورس

میدان نفتی دارخوین به قرارداد می‌رسد

مدیرعامل شرکت پترومید آسیا:

مدیرعامل شرکت پترومید آسیا گفت: امیدوارم امسال برای توسعه میدان نفتی دارخوین به عنوان اولین گام جدی در راستای توسعه میدان نفتی، تصمیم عملیاتی بگیریم.

رضا چراغی کوتیانی، مدیرعامل شرکت پترومید آسیا در گفتگو با اخبار بورسا وی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی قطعاً این گرایش را دارد، اما در حوزه بالادستی پتروشیمی باید به سمت زنجیره پایین دستی حرکت کنیم، شاید محدودیت سرمایه گذاری در کشور وجود داشته باشد، اما در حوزه پایین دستی هنوز دامنه داریم . به خصوص با سرمایه گذاری در بخش بالادستی، این فرصت برای ورود جدی به بخش پایین دستی وجود دارد.

وی افزود: به نظر می رسد در حوزه بالادستی کشور مشکل عمده ای از نظر سرمایه گذاری یا تولید نفت نداریم، اما وقتی نوبت به خروج نفت می رسد، ممکن است کشور با مشکل مواجه شود. البته فکر می کنم با اقدامات انجام شده در کشور این مشکل حل شده است.

چراغی کوتیانی در این زمینه ادامه داد: در حوزه پایین دستی بیشترین مواد غذایی مصرفی در کشور متان یا گاز طبیعی است. ما نسبت به مصرف کشور عدم تعادل گاز داریم. به همین دلیل ضروری است که توسعه میادین گازی در اولویت سرمایه گذاری در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی قرار گیرد.

مدیرعامل پترومید آسیا بیان کرد: تفاهم نامه توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین را در نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ارائه کردیم. سهم سرمایه گذاری امید ۳۵ درصد، انرژی گستر سینا ۴۰ درصد، گروه پترو پارس ۱۵ درصد و گروه تاسیسات دریایی ۱۰ درصد است که با وزارت نفت انجام می شود. دعاوی قراردادی شامل حجم سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد یورویی است. در واقع ورود جدی گروه سرمایه گذاری امید و پترومید آسیا به عنوان بازوی نفت و گاز پتروشیمی در بخش بالادستی.

وی تصریح کرد: این میدان برای تولید ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز توسعه می یابد. این اقدام شاید یکی از قوی ترین کنسرسیوم های کشور باشد.

چراغی کوتیانی تصریح کرد: با توجه به دستورالعمل های تعریف شده از سوی گروه سرمایه گذاری امید برای شرکت های تابعه، قرار است محصولات متنوعی در سبد امید داشته باشیم. به همین دلیل امید برای توسعه میادین و فعالیت در مناطق پایین دستی سرمایه گذاری کرده است. امیدوارم امسال تصمیم عملیاتی برای توسعه میدان نفتی دارخوین به عنوان اولین اقدام جدی در توسعه میدان نفتی بگیریم.

مدیرعامل پترومید آسیا ادامه داد: از سوی دیگر از آنجایی که ما مالک دکل هستیم و اولین شرکتی هستیم که در سال ۹۰ تا ۹۱ در فاز سوم میدان نفتی دارخوین کار می کنیم، می توانیم در این زمینه اقدامات خوبی انجام دهیم. آینده ی نزدیک. این دریچه جدیدی برای هلدینگ معدنی سرمایه گذاری امید است که توانسته در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه گذاری کند.

وی در خصوص تفاهم نامه ها گفت: این تفاهم نامه ها به سادگی منعقد نمی شود. ما یکی دو سال است که با وزارت نفت مذاکره می کنیم و جلسات گسترده ای انجام شده که منجر به امضای این تفاهم نامه ها شده است. معمولاً روال به این صورت است که ابتدا این تفاهم نامه ها امضا می شود و سپس قرارداد شروع می شود.

چراغی کوتیانی خاطرنشان کرد: میدان نفتی دارخوین با توجه به کنسرسیوم بسیار قوی قطعا به مرزهای قرارداد خواهد رسید. این می تواند چیز خوبی باشد. قراردادها باید بر اساس قراردادهای جدید نفتی باشد. شرکت ها و سرمایه گذاری های نمایندگی در این کنسرسیوم دارای ظرفیت های بالایی هستند و می توانند از این ظرفیت ها در توسعه حوزه تخصصی استفاده کنند. محوریت رهبر معظم انقلاب بر استفاده از شرکت های خصوصی داخلی است. گروه سرمایه گذاری امید و پترو امید آسیا از جمله شرکت ها و سرمایه گذاری های قوی در بازار سرمایه هستند که می توانند در این ماموریت موفق باشند.

مدیرعامل پترومید آسیا گفت: امیدوارم هر چه زودتر قرارداد نهایی شود. زیرا چهار شرکتی که در این کنسرسیوم در میدان نفتی دارخوین نمایندگی دارند، انگیزه و توان کافی برای توسعه میدان را دارند. شرایط کاملا آماده است. این یک رویداد مهم برای گروه سرمایه گذاری امید است. اگر قرارداد با سرعت بیشتری منعقد شود، مرحله عملیاتی در کمتر از ۳ تا ۴ ماه به پایان می رسد. نکته حائز اهمیت این است که گروه سرمایه گذاری امید تنها گروهی است که در توسعه میدان نفتی دارخوین مشارکت داشته و حدود ۱۰ میلیون دلار در این حوزه هزینه کرده و آماده توسعه میدان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا