اخبار اقتصاد ایران

میراث خودرویی دولت سیزدهم؛ از بار سنگین واردات تا کاهش تولید

دولت چهاردهم تا حدود ۱۰ روز دیگر رسما سر کار می آید و بار سنگین خودرو را از دولت سیزدهم تحویل می گیرد. جدای از انباشت چالش های حل نشده مانند «قیمت گذاری» و «خصوصی سازی»، تعهدات انجام شده در دولت سیزدهم نیز بخش عمده ای از بار سنگینی است که بر دوش دولت جدید در حوزه خودرو گذاشته شده است.

افق میهن به نقل از دنیای اقتصاد، «خودرو» در دولت سیزدهم دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت; از فراز و نشیب های تولید و سفارش فروش (اعم از خودروهای داخلی و وارداتی) تا فروش نوبتی و استفاده از سیاست فریز قیمت. در این میان البته آزادسازی واردات خودرو (به غیر از عدم اجرای صحیح آن)، رشد تیراژ خودروهای مونتاژی (به عنوان بخشی از تولید) و همچنین کاهش قرعه کشی (قرعه کشی خودرو) اتفاقاتی است که به نام دولت سیزدهم ثبت شده است.

اما اگر معیاری را که قرار است دولت چهاردهم در حوزه خودرو از دولت سیزدهم تحویل بگیرد را در نظر بگیریم، به این نتیجه می رسیم که با توجه به تعهدات ایجاد شده، چالش های حل نشده و سیاست های بازنگری نشده، بار سنگینی است. و شاید در برخی موارد غیرقابل کنترل باشد. دولت جدید مستقر شده است.

رویکرد کلی دولت سیزدهم در حوزه خودرو را می توان در قالب مواردی مانند اصرار بر رشد تولید، فریز قیمت ها و محاصره فروش بررسی کرد. در این دولت اصرار بر این بود که تیراژ بدون اصلاح دائمی قیمت بالا و پایین شود.

اگرچه دولت سیزدهم دو بار تلاش کرد تا قیمت را تثبیت کند، اما پس از هر بار، سیاست فریز قیمت ها ماه ها ادامه داشت. این دولت نه تنها برخلاف آنچه می‌گفت (مخالفت با قیمت‌گذاری دستوری) در قیمت‌گذاری مداخله می‌کرد، بلکه فروش خودروسازان و حتی واردکنندگان را در انحصار نسبی قرار داد.

در دولت سیزدهم البته تب قرعه کشی خودرو کاهش یافت اما متوقف نشد.

یکی دیگر از اتفاقات مهم خودرویی که در دولت سیزدهم رخ داد، ایجاد تعهد چند صد هزار دستگاهی برای خودروسازان و واردکنندگان بود که بار اصلی اجرای آن بر دوش دولت چهاردهم خواهد بود. به اینها باید ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای فرسوده در دقیقه ۹۰ را نیز اضافه کرد که بار سنگین دیگری بر دوش دولت آینده است.

نقطه قوتی که تبدیل به نقطه ضعف شد

به نظر می رسد نقطه قوت اصلی دولت سیزدهم در حوزه خودروسازی مربوط به تولید باشد که البته این نقطه قوت در چهار ماه اخیر امسال (در پایان دولت) به نقطه ضعف تبدیل شده است. از سوی دیگر اعتماد و اطمینان بیش از حد به این نقطه قوت باعث شد تا وزارت حراست دولت سیزدهم به هیجان آمده و با برگزاری دو مرحله بزرگ فروش یکپارچه، نزدیک به یک میلیون دستگاه خودرو را پیش فروش کند.

آمار و ارقام رسمی منتشر شده از سوی وزارت امنیت حاکی از آن است که تولید خودرو در سه سال دولت سیزدهم روندی نسبتاً افزایشی داشته که اوج آن در سال ۱۴۰۲ بوده است که این دولت از اواسط سال ۱۴۰۰ و در پایان کار خود را آغاز کرد. در آن سال تولید خودرو نه تنها نسبت به سال ۹۹ افزایش یافت، بلکه افت جزئی نیز داشت. با این حال، در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، تیراژ خودروسازان رشد کرد، اگرچه «مونتاژ» (تولید خودروسازان خصوصی) نقش اساسی در این رشد (به ویژه در سال ۱۴۰۲) داشت.

با وجود رشد نسبی تولید در دولت سیزدهم، اکنون که دولت روزهای پایانی خود را سپری می کند، تیراژ خودروسازان نه تنها روندی صعودی نداشته، بلکه روند نزولی نیز به خود گرفته است. بر اساس آخرین آمار تولید خودرو در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است. به گفته فعالان خودرو، روند کاهشی تولید در سایه کمبود نقدینگی و ارز ادامه دارد. نباید فراموش کرد که رشد تولید خودرو در دولت سیزدهم به دلیل رشد مونتاژ است در حالی که برخی مونتاژ را سیاستی نامطلوب می دانند.

نکته دیگر اینکه در دولت سیزدهم فاصله هدف گذاری تولید تا تحقق اهداف بسیار زیاد بود. به عنوان مثال سال گذشته در ابتدا قرار بود ۲.۲ میلیون دستگاه تولید شود که بعداً تنظیم شد و به ۱.۷ میلیون دستگاه رسید. با این حال در نهایت تیراژ کل خودرو به ۱.۴ میلیون دستگاه نرسید. این در حالی است که وزارت حراست دولت سیزدهم برای سال جاری برنامه تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه را در نظر گرفته است که البته بار اصلی اجرای آن بر دوش دولت جدید است (به ویژه اینکه تولید در سال جاری رو به کاهش بوده است. چهار ماه امسال).

علاوه بر بحث تولید، به نظر می رسد کیفیت خودرو در دولت سیزدهم نه تنها رشد نکرده، بلکه افت هم داشته است. این موضوع را نه از آمارهای رسمی (که وزارتخانه مخفی نگه داشته است) بلکه از اظهارات شهروندان می توان فهمید.

در مجموع دولت چهاردهم در شرایطی خودروسازی را از دولت فعلی تحویل می گیرد که هم تولید و هم کیفیت آن کاهش یافته و علاوه بر آن باید به تعهد چند صد هزار خودرو (باقی مانده از دو مرحله) عمل کند. فروش یکپارچه بزرگ خودرو) در زمینه کاهش تولید. آهسته. تدریجی

اوج قیمت خودرو در دولت سیزدهم

اما دولت سیزدهم چه سیاست های بازار خودرو و قیمتی را به دولت بعدی ارائه خواهد کرد؟

در تشریح وضعیت بازار خودرو در دولت سیزدهم شاید همین بس که بالاترین پیک قیمتی تاریخ این بازار در این دولت شکل گرفت. بازار خودرو ایران هرگز و در هیچ زمان دیگری، قیمت ها را ثبت نکرده است فروردین امسال ندیده است، موضوعی که ارتباط مستقیمی با رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز (ناشی از تنش ایران و اسرائیل) داشت.

با این حال، در حال حاضر، قیمت ها پایین تر است فروردین جاری شد، اما نسبت به ابتدای دولت سیزدهم در مرداد ۱۴۰۰ هنوز بالاتر هستند. آمار و ارقام می گوید دولت سیزدهم بازار خودرو را با ۱۷۰ درصد افزایش قیمت (نسبت به ابتدای کار) به دولت بعدی واگذار خواهد کرد.

سیاست دولت سیزدهم کنترل بازار خودرو با افزایش تولید و عرضه و سفارش فروش بود. اگرچه در مواردی خاص (مانند دو مرحله فروش بزرگ چند صد هزار دستگاهی که وی پیاده‌سازی کرد) تا حدودی در کنترل تقاضا در بازار آزاد و کاهش نرخ رشد قیمت موفق بود، اما این نسخه نتوانست درمان کند. درد بازار

در سیاست قیمتی نیز دولت سیزدهم در عمل به این سیاست پایبند نبود و با وجود شعارهای زیادی که در مخالفت با قیمت گذاری داد، رفتار سخت گیرانه تری در پیش گرفت. در کل دوره دولت سیزدهم دو بار قیمت کارخانه خودرو تعدیل شد و پس از هر بار برای مدت طولانی قیمت ها یخ زدند. نمونه آن هم اکنون که حدود ۱۵ ماه از آخرین تعدیل قیمت خودرو می گذرد.

دولت سیزدهم با عدم اصلاح قیمت خودرو، فنر قیمت کارخانه ای خودروها را فشرده کرد و این موضوع چالش بزرگی برای دولت چهاردهم خواهد بود. این چالش به این دلیل است که دولت چهاردهم چاره ای جز تعدیل قیمت برای حفظ تولید ندارد و با توجه به انجماد قیمت ها در دولت سیزدهم احتمالا باید فنر قیمتی را تا حدی آزاد کند که خارج از حد مجاز باشد. معمولی برای این سالها این در حالی است که اگر اصلاح قیمت ها در دولت سیزدهم به صورت مستمر انجام می شد (که شعار آن بود)، دولت جدید با مشکل خاصی در افزایش قیمت کارخانه ای خودرو مواجه نمی شد و می توانست کار را متوقف کند. چند درصد افزایش

بنابراین آنچه که دولت چهاردهم از نظر بازار و قیمت خودرو از دولت سیزدهم می گیرد، بازاری با قیمت بالا و فنر فشرده (فنر قیمت کارخانه خودروسازی) است که به خصوص دومی دردسرهای زیادی را ایجاد می کند (چه بهار امسال). آزاد می شود یا نه). . انتشار فنر قیمت کارخانه خودرو خشم افکار عمومی را به دنبال دارد و عدم انتشار آن تداوم کاهش تولید و حتی انتقاد صنعت خودرو را به دنبال خواهد داشت.

بار سنگین واردات

دولت سیزدهم در حوزه واردات بار سنگینی بر دوش دولت بعدی گذاشته است. اخیرا در حالی که هنوز اولین پرونده پیش فروش خودروهای وارداتی بسته نشده است، دور جدید فروش این خودروها اجرایی شد و ۱۳۰ هزار درخواست ثبت شد. با این حساب دولت چهاردهم باید بار اجرای این تعهد را به دوش بکشد، آن هم در شرایطی که کل واردات خودرو در دولت فعلی به ۲۵ هزار دستگاه خودرو نرسیده است.

همچنین تحویل حدود ۱۰ هزار دستگاه خودروی برقی وارداتی نیز به عنوان یکی دیگر از تعهدات بر دوش دولت چهاردهم گذاشته شده است. تعهد تحویل این ۱۰ هزار خودرو تقریبا اخیرا ایجاد شده است به طوری که کل تعهد دولت جدید برای تحویل خودروهای وارداتی ثبت نامی به متقاضیان به حدود ۱۴۰ هزار دستگاه می رسد.

کناردریا؛ دولت چهاردهم با بار سنگین دیگری به نام واردات خودروهای فرسوده روبروست. دولت سیزدهم در حالی که باید از یک سال پیش آیین نامه واردات خودروهای فرسوده را ابلاغ می کرد، این کار را نکرد. سرانجام در روزهای پایانی دولت سیزدهم آیین نامه واردات خودروهای فرسوده ابلاغ شد تا بار اجرای آن رسما بر دوش دولت بعدی بیفتد. با توجه به اینکه همه ایرانی ها می توانند خودروهای فرسوده وارد کنند، دولت چهاردهم عملاً در حال واگذاری تعهد چند میلیونی در حوزه خودروهای فرسوده خارجی از دولت سیزدهم است که تحقق آن غیرممکن به نظر می رسد. همچنین تعهد حدود ۱۴۰ هزار خودرو در زمینه واردات خودروهای صفر از دولت سیزدهم به دولت بعدی واگذار شده است، در حالی که دولت فعلی یک دهم این تعهد را وارد نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا