اخبار اقتصاد ایران

میزان درصد تخفیف صادرات نفت ایران کمتر از انگشتان دست است

وزیر نفت گفت: امروز به اروپا نفت صادر می کنیم، به ۱۷ کشور دنیا نفت صادر می کنیم و با توسعه صادرات نفت هر دولتی که در آمریکا روی کار بیاید مشکلی برای صادرات نفت ایران وجود نخواهد داشت. ”

ایران تحلیل جواد اوجی وزیر نفت در مراسم رونمایی از بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بورس انرژی ایران اظهار داشت: سرمایه گذاری های خوبی در سه سال اخیر در صنعت نفت انجام شده است که اگر هیچ سرمایه گذاری در این صنعت وجود نداشت، ما تبدیل به ونزوئلا می شدیم که تولید نفت آن از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه به ۳۰۰ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه می رسید.

وی افزود: تولید نفت ایران در ابتدای دولت سیزدهم ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود که با تلاش دست اندرکاران صنعت نفت این تولید در سال جاری به سه میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

وزیر نفت با اعلام اینکه تولید نفت در سه سال اخیر ۶۰ درصد افزایش یافته است، گفت: صادرات نفت از ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۸ به ۵۶۵ میلیون بشکه در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین ارزش صادرات نفت و میعانات گازی و سایر فرآورده های نفتی و پتروشیمی ایران از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۷ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت. یعنی در این زمینه ۳.۵ برابر رشد کرده است.

وزیر نفت با بیان اینکه طرح های قابل قبولی به ارزش ۳۶ میلیارد دلار در سه سال گذشته در شورای اقتصاد در حوزه بهینه سازی در همه بخش ها تصویب شده است، گفت: برای اولین بار ۳۸۰۰ میلیارد تومان پاداش پس انداز پرداخت می شود. به مشترکین گاز که این منابع از محل صرفه جویی های انجام شده به دست می آید.

اوجی با انتقاد از اظهارات برخی کاندیداها مبنی بر کاهش قیمت نفت ایران در بازارهای جهانی در ایام انتخابات ریاست جمهوری گفت: می گویند تخفیف های عجیبی به چین می دهیم، اما اینطور نیست؛ چرا که این موضوع باعث شده تا قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یابد. درصد تخفیف صادرات نفت ایران کمتر از انگشتان دست است.

وی افزود: امروز به اروپا نفت صادر می کنیم، به ۱۷ کشور دنیا نفت صادر می کنیم و با توسعه صادرات نفت هر دولتی که در آمریکا روی کار بیاید مشکلی برای صادرات نفت ایران وجود نخواهد داشت.

وزیر نفت با بیان اینکه به دلیل اینکه در جنگ اقتصادی هستیم نمی توانیم جزئیات فروش نفت را اعلام کنیم، گفت: کارگروه ۷ نفره فروش نفت داریم که نماینده شورای اسلامی، نماینده قوه قضائیه و نماینده سازمان های اطلاعاتی و امنیتی حضور دارند و همه مسائل مربوط به فروش نفت را کنترل می کنند.

وی ادامه داد: ۳۰۰ هزار نفر شبانه روز در صنعت نفت کار می کنند و امروزه هر کجا که بخواهیم می توانیم نفت بفروشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا