اخبار بورس

میزگرد کارشناسان بازار سرمایه/ آیا حمایت نظام بانکی از بورس به حق است؟

مطالبات کارشناسان بازار سرمایه از وزیر پیشنهادی اقتصاد/ بهترین تصمیم برای محدوده نوسان در هفته آینده

نظرات کارشناسان بازار سرمایه در مورد بهترین تصمیم برای محدوده نوسان، تصمیمات پیشنهادی برای حمایت از بازار در جلسه شورای عالی بورس و همچنین مطالبات اصلی بورس از وزیر اقتصاد اقدامات پیشنهادی دولت چهاردهم از طریق رسانه افق میهن دریافت شد:

گزارش کردن اخبار بورس رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پس از جلسه دیروز شورای عالی بورس اعلام کرد: با توجه به دامنه نوسانات، علیرغم نظرات متفاوت اعضای شورای عالی بورس، با توجه به آن تصمیم گرفته شده است. در صلاحیت سازمان بورس و اعضای آن است. مقرر شد تا چند روز آینده قبل از شروع معاملات روز شنبه با رصد مستمر شرایط بازار و ریسک های مرتبط با آن، تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

نظرات کارشناسان بازار سرمایه از طریق رسانه افق میهن در مورد بهترین تصمیم برای محدوده نوسان:

آراد پورکاراین کارشناس بازار سرمایه گفت: محدود کردن محدوده نوسان در روز یکشنبه تصمیم اشتباهی بود و اگر محدودیت‌هایی لازم بود، باید در روز چهارشنبه پس از حمله تروریستی این تصمیم گرفته می‌شد و در حال حاضر با توجه به شرایط موجود، محدوده نوسانات بازگشایی می‌شد شرایط چارچوب تصمیم بهتری خواهد بود.

پیام الیاس کردیاین کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به طور کلی بهترین تصمیم در مورد دامنه نوسان عدم تغییر آن است. زیرا مداخلات در حوزه نوسان شرایط منفی را ایجاد کرده است. در مواجهه با بحران ها کافی است محدوده نوسان را برای یک روز محدود کنیم و ادامه آن فراتر از آن تصمیمی کاملا اشتباه است.

وی افزود: تصمیم برای محدود کردن دامنه نوسانات بسیار دیر گرفته شد. جلسه لازم برای چهارشنبه پس از ترور اسماعیل هنیه با چهار روز تاخیر در روز یکشنبه برگزار شد و ادامه آن پس از این هفته تصمیمی اشتباه بود. محدود کردن دامنه نوسانات در این هفته کاملا اشتباه است و ادامه آن به هیچ وجه به نفع بازار نخواهد بود.

الیاس کردی گفت: در حال حاضر باید دامنه نوسانات را به سطح قبل برگردانیم، اگر بنا به شرایط ایران تصمیمی گرفته شود، محدود کردن دامنه نوسان به یک تا دو روز در مواقع بسیار بحرانی ضروری است. مانند آن وضعیت اخیر موجه است، اما ادامه و تأخیر در بازگرداندن وضعیت قبلی تصمیمی کاملاً اشتباه است.

حمید کوشکیاین کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نکته مهمی که بارها بر ضرورت آن تاکید شده قابل پیش بینی بودن اقتصاد است. در هیچ نقطه ای از جهان اقتصاد یک موضوع صرفاً اقتصادی نیست و عوامل دیگری مانند مذهب، سیاست، فرهنگ و غیره در این موضوع نقش دارند. آنچه امروز بازار سرمایه با آن دست و پنجه نرم می کند با قابل پیش بینی بودن برخی عوامل مانند نرخ عرضه پالایشگاه ها و سایر صنایع یا منافع مالکانه و غیره قابل حل نیست. سایه بر بازار سرمایه، تأثیر متغیرهای سیاسی مانند سایه جنگ، تهدیدها و هرج و مرج در خاورمیانه به مراتب بیشتر بود. اگر وضعیت فعلی بازار عمدتاً ناشی از تصمیمات سیاسی باشد، معمولاً نمی توان انتظار داشت که کاهش دامنه نوسانات منجر به بهبود وضعیت شود. کاهش حد نوسان در بازار سرمایه شما به معنای احساس ریسک است! به طور معمول این تصمیم باعث افزایش ترس بازار شد و ما شاهد نتیجه آن هستیم.

وی افزود: بسیاری از فعالان با توجه به وضعیت نامناسب بازار سرمایه منتظر برگزاری جلسه شورای عالی بورس هستند. روز گذشته حدود ۸ بند برای حمایت از بازار مطرح شد به شرطی که هیچ یک از این بند ها نتواند در شرایط فعلی بازار سرمایه را نجات دهد. با وجود سایه جنگ بر سر کشور، نمی توان انتظار حرکت صعودی در بازار داشت.

کوشکی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی استفاده از راحت ترین تصمیم (محدود کردن دامنه نوسانات) برای به اصطلاح مدیریت بازار، نبود بازارساز حرفه ای است. به عبارت دیگر وقتی مشخص شد ارزش سهام شرکت هایی که کمترین حجم معاملات را دارند به دلیل نقدینگی کم می تواند سقوط کند، خوب است که دامنه محدود شود و این نزول هموار باشد! وجود یک بازارساز حرفه ای می تواند بخش بزرگی از تنش های بازار را خنثی کند و نیاز به محدود کردن دامنه نوسانات را به حداقل برساند.

کوشکی گفت: من همیشه با تصمیمات پوپولیستی و سیاست مسکن مخالف بوده ام. بازار سرمایه جایی است که همه حاضران باید قبل از ورود به آن بررسی لازم را انجام دهند. آیا امروز مشخص است که خطرات سیاسی ما بسیار زیاد است؟ آیا امروز روشن است که دولت ها در تصمیم گیری مردم آینده عالی هستند؟ در هر صورت لازم است با اظهار نظر کارشناسی و نقد سازنده، دولت ها و مسئولان را موظف کنیم که رفتارهای مضر برای بازار سرمایه را به حداقل برسانند. اما این بدان معنا نیست که ما به عنوان سهامدار باید به دنبال اجرای تصمیماتی باشیم که سایر اثرات مخرب را در نظر نگیرد. باید از بازار و سرمایه ما حمایت کند!

در این شرایط بهترین پیشنهاد افزایش دامنه نوسان و افزایش حجم پایه در این شرایط خاص است. این اتفاق بیشترین خسارت را به فروشنده وارد می کند که به دلیل حجم بالای پایه، حاضر است ملک خود را رهن کند.

وی بر ضرورت حذف نگاه پوپولیستی تاکید کرد و گفت: از هشت بند ذکر شده در جلسه دیروز شورای عالی بورس، هفت بند نشان دهنده نوعی برداشت از بیت المال است! چه کسی به بانک هایی که باید برای رشد و توسعه اقتصادی وام بدهند، حق سرمایه گذاری در بورس را به عنوان وظیفه داده است؟ بانک ها امروز به اندازه کافی مشکلات دارند و آثار این مشکلات را در کل اقتصاد می بینیم. با این حال، ما نباید مایل به حمایت از یک تصمیم فقط به این دلیل که به نفع ماست، باشیم.

مهمترین خواسته های وزیر پیشنهادی اقتصاد؟

پورکار: یکی از مهمترین موضوعاتی که باید توسط وزیر پیشنهادی اقتصاد پیگیری شود. قیمت گذاری دستوری را حذف کنید ما در حال حاضر در حال تجربه تاثیر منفی بر شرکت ها هستیم.

تو الیاس رو ساختیدو اقدام کلیدی از وزیر اقتصاد انتظار می رود: لغو قیمت گذاری اجباری و نرخ ارز یکنواخت که تمام مشکلات اقتصادی کشور از این دو راه حل می شود. خود آقای همتی نیز در مورد این دو مورد صحبت کرده است، اما لازم است این برنامه ها اجرا شود زیرا «عمل فقط حرف نیست».

کوشکی: وزیر پیشنهادی اقتصاد تمام تلاش خود را برای بهبود بخش واقعی به کار گیرد تا ناخودآگاه بتوانیم تاثیر آن را در بهبود شرایط بازار سرمایه مشاهده کنیم. انتظار می رود آقای همتی مسائل مربوط به قیمت گذاری دستوری را حل و فصل کند. تعدد نرخ دلار را نیز باید در نظر گرفت و از بین برد. از سوی دیگر، حل مشکلات تصمیم‌گیری در وزارتخانه‌ها توسط افراد عادی که از عواقب تصمیمات خود در بازار سرمایه و سایر بازارها اطلاعی ندارند، ضروری است. حضور کارگروه یا کارشناس خود بازار در وزارتخانه ها برای انتشار نظرات کارشناسان بازار در جلسات. لازم است.

وی افزود: تغییر نرخ سود نباید بر اساس وضعیت فعلی بازار سرمایه باشد که اشتباه است و نرخ سود باید بر اساس سیاست های کلان اقتصادی و پولی کشور تعیین شود، بلکه این سیاست باید در مسیری منتهی شود. منجر به رشد واقعی اقتصادی و در نتیجه توسعه مثبت بازار سرمایه می شود.

عوامل موثر بر رشد بازار امروز؟

پورکار: دو عامل بر بازار امروز تاثیر مثبت داشت. حمایت نظام بانکی از بازار سرمایه و ورود بانک ها به موضوع خرید سهام که دیروز در جلسه شورای عالی بورس مطرح شد. همچنین در ده روز گذشته شرکت ها میانگین افت بیش از ۲۰ درصدی را به ثبت رساندند که پس از بحث اصلاحات عمیق، البته در قالب آرامش برای بازار مثبت خواهد بود، اما فراتر از آن، نتایج در جلسه دیروز شورای عالی بورس مشخص شد که این نکته مثبت بازار امروز است.

تو الیاس رو ساختی: حمایت نظام بانکی از بازار سرمایه که اخیرا افزایش یافته است، خرید ۵ سهم اعتباری توسط بانک ها و همچنین انتشار اوراق تبعی برای تامین مالی توسط موسسات مالی بازار از جمله صندوق های حمایت از بازار اجرا می شود. از امروز اقدامات بسیار مثمر ثمری برای بهبود وضعیت بازار خواهد بود.

کوشکی: رشد امروز بازار نتیجه اخبار حمایتی روز گذشته بازار بود و این گونه رویدادهای مثبت، رویدادهای مثبت موقتی هستند. از سوی دیگر صحبت هایی نیز در مورد کاهش شدت تنش های سیاسی مطرح شده است که تا حدودی بازار را تحت تاثیر قرار داده است، اما در صورت بروز مجدد تهدیدات، مثبت امروز با منفی مضاعف برمی گردد.

پیش بینی توسعه بازار سرمایه در هفته آینده؟

پورکارچند عامل برای هفته آینده در بازار سرمایه مهم است: نحوه تصمیم گیری برای محدود کردن دامنه نوسان و مهمتر از آن ساختار یا عدم واکنش ایران به تنش های سیاسی به وجود آمده، اگر فرض کنیم که در هفته آینده معاملات انجام می شود با توجه به ساختار فعلی (محدودیت دامنه نوسانات ایران و عدم پاسخگویی)، حجم تقاضای امروز کاهش می یابد، صف های خرید عرضه می شود و بازار دوباره به تعادل مثبت می رسد. باید دید آیا بازار می تواند از ۲ میلیون و ۴۰ هزار واحد ریکاوری کند و دوباره حمایت پیدا کند یا خیر؟

تو الیاس رو ساختی: بسیاری از مشکلات در راه حل هستند. به عنوان مثال تنش ها کاهش می یابد که بسیار مهم است. بخش بزرگی از تاثیر مثبت بازار امروز نیز مبتنی بر درک بازار از کاهش تنش در خاورمیانه بود. دلار نیما نیز افزایش چشمگیری داشته و در محدوده ۴۸ هزار تومان قرار دارد که با توجه به اهمیت دلار نیما برای بازار سرمایه بسیار مثبت است. با توجه به فشار تنش های سیاسی و بی توجهی دولت چهاردهم، اخیراً بازار سرمایه به رشد دلار نیما توجهی نکرد. با وجود این شرایط، بازار در مسیر شرایط مثبت قرار دارد و هفته آینده می توان مسیر بهتری را برای بورس شاهد بود.

حمید کوشکی: بازار سرمایه به ویژه ایران را نمی توان به صورت هفتگی و روزانه پیش بینی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا