ترندهای روز

میلیاردها سال انتظار را فراموش کنید؛ دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس تولید کردند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

الماس های طبیعی میلیاردها سال طول می کشد تا در نتیجه فشار لایه های زمین و دمای شدید در اعماق زمین شکل بگیرند. فرم های مصنوعی را می توان بسیار سریعتر تولید کرد. با این حال، برای این کار باید حداقل چند هفته صبر کنید.

دانشمندان به تازگی روش جدیدی برای ساخت الماس کشف کرده اند که در آن ترکیبی از فلزات مایع می تواند در عرض چند دقیقه الماس مصنوعی را بدون نیاز به فشار عظیم تولید کند.

البته برای این کار همچنان به دمای بالای ۱۰۲۵ درجه سانتیگراد نیاز است تا در ۱۵۰ دقیقه یک قطعه الماس تشکیل شود. این معادل فشاری است که در سطح دریا احساس می کنیم و ده ها هزار بار کمتر از فشاری است که معمولاً برای تولید الماس لازم است.

تیم سازنده این الماس جدید محققانی از موسسه علوم پایه در کره جنوبی هستند که امیدوارند با این روش انقلابی در تولید الماس مصنوعی ایجاد کنند.

تکنیک حل کردن کربن در فلز مایع برای ساخت الماس کاملاً جدید نیست و جنرال الکتریک نیم قرن پیش فرآیند مشابهی را با استفاده از سولفید آهن مذاب به جهان معرفی کرد. اما برای این کار باید فشاری معادل ۵-۶ گیگا پاسکال و یک “دانه” الماس ایجاد کرد تا کربن به آن بچسبد.

محققان این تیم در مقاله ای درباره روش جدید نوشتند: روشی برای تولید الماس در فشار ۱ اتمسفر و دمای متوسط ​​با استفاده از آلیاژ فلزات مایع کشف کردیم.

آنها از مخلوط دقیقی از فلزات مایع گالیم، آهن، نیکل و سیلیکون استفاده کردند و یک سیستم خلاء در داخل یک محفظه گرافیتی ساختند تا به سرعت فلز را در حالی که در معرض مخلوط متان و هیدروژن قرار می‌گرفت، گرم کند. برای خنک شدن

این باعث شد اتم های کربن متان در سراسر فلز مذاب پخش شوند و به عنوان دانه های الماس عمل کنند.

تنها پس از ۱۵ دقیقه، تکه های کوچک کریستال های الماس از فلز مایع جدا شد و پس از دو ساعت و نیم، یک لایه پیوسته از الماس تشکیل شد.

تحقیقات در مورد این فرآیند هنوز در مراحل اولیه است. با این حال، اعضای تیم تحقیقاتی معتقدند که این روش پتانسیل بالایی دارد و می توان از آن برای ترکیب سایر فلزات مایع برای دستیابی به نتیجه مشابه یا حتی بهتر استفاده کرد.

روشی که در حال حاضر برای تولید بیشتر الماس های مصنوعی استفاده می شود چندین روز طول می کشد و به فشار بسیار بیشتری نیاز دارد.

اگر بتوان این تکنیک را بیشتر توسعه داد، روند ساخت الماس بسیار سریعتر و بسیار آسان تر خواهد شد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا