ترندهای روز

میوه‌ای که با آن کلسترول خون را کنترل می‌کنید

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

تاکنون مطالعات زیادی در مورد وجود الیاف گلابی به عنوان یک عامل کاهش دهنده کلسترول انجام شده است. اما مطالعه جدید منتشر شده در مجله “Food, Science and Nutrition” بیان می کند که گلابی حاوی دو میلی گرم آنتی اکسیدان “کوئرستین” است و وجود مقدار زیادی از این آنتی اکسیدان می تواند سطح کلسترول بد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

میوه ای که با آن کلسترول خون را کنترل می کنید

کلسترول یک لیپید ضروری برای بدن است و باید نوع خوب را از نوع بد آن تشخیص دهیم. این لیپید آزادانه در خون گردش می کند و دو پروتئین مسئول حمل و نقل آن در بدن هستند: یکی لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) که به آن کلسترول خوب می گویند و دیگری لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) که شناخته شده است. به عنوان کلسترول بد

لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول خوب از تشکیل پلاک بر روی دیواره رگ ها جلوگیری می کند و کلسترول اضافی انباشته شده در اندام ها را به کبد می رساند تا از بین برود. اما لیپوپروتئین با چگالی کم کلسترول اضافی را در اندام های مختلف پخش می کند و باعث رسوب چربی در دیواره رگ ها می شود و در نتیجه پلاک یا رسوب چربی ظاهر می شود.

به گفته محققان، کورستین می تواند کلسترول بد را بدون کاهش کلسترول خوب کاهش دهد. یکی دیگر از مزایای این آنتی اکسیدان کاهش “پروتئین های واکنش دهنده C” است که در انواع التهاب ها و بیماری های قلبی نقش دارند.

چه نوع گلابی بخوریم؟

گلابی به گلابی تابستانی و زمستانی تقسیم می شود. نسخه تابستانی آن از جولای تا آوریل در دسترس است. آنهایی که در پاییز و زمستان به بازار می آیند در ماه سپتامبر برداشت می شوند و اغلب پوست سفت و ضخیم تری نسبت به تابستان دارند.

بیش از ۵۰۰۰ گونه گلابی در سرتاسر جهان وجود دارد که تنها حدود ۱۵ گونه از آن در فرانسه موجود است که از جمله گلابی های ویلیامز یا کامیس است.

نکته مهم در مصرف گلابی این است که محققان مصرف گلابی قرمزتر را در کاهش بیشتر سطح کلسترول بد توصیه می کنند. تجمع زیاد این آنتی اکسیدان مفید (کوئرستین) به خصوص روی پوست گلابی باعث افزایش اثربخشی آن می شود و بهتر است گلابی را با پوست مصرف کنید.

بنابراین اگر چربی شکمی دارید، می توانید با خوردن یک گلابی در روز، کلسترول بد خود را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا