ترندهای روز

نابودی سه‌میلیون سلول در هر ثانیه؛ سلامتی فضانورد ناسا در خطر است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

سونیتا ویلیامز فضانورد ناسا در حال حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی مستقر است. دانشمندان ناسا اعلام کرده‌اند که ویلیامز با سرعت هشداردهنده‌ای آسیب سلولی را تجربه می‌کند.

طبق برنامه ریزی ها قرار بود ویلیامز برای مدت کوتاهی در ایستگاه فضایی بماند. کپسول استارلاینر ۱۶ خرداد او برای یک ماموریت هشت روزه با ۲ مسافر عازم ایستگاه فضایی بین المللی شد. این ماموریت قرار بود آخرین آزمایش قبل از عملیات منظم کپسول شرکت بوئینگ باشد، اما در مرحله اتصال با ایستگاه، چندین مشکل فنی پیدا کرد. از جمله خرابی چندین رانشگر و نشت هلیوم در پیشرانه.

این کپسول با یک ساعت تاخیر به ایستگاه فضایی متصل شد، اما ناسا و بوئینگ توانایی Starliner برای بازگشت به زمین را به طور کامل بررسی کردند و دریافتند که این کپسول برای بازگشت فضانوردان به زمین مناسب و ایمن نیست. سایر فضانوردان نیز صداهای عجیب و وحشتناکی را در این فضاپیما شنیدند. به دلیل صدای کوبیدن مکرر که از فضاپیمای استارلاینر بوئینگ شنیده شد، خدمه ناسا در زمین تماس گرفتند و درخواست کمک کردند.

به دلیل مشکلات پیش روی فضاپیمای بوئینگ استارلاینر، بازگشت ویلیامز به زمین ۸ تا ۹ ماه به تعویق افتاده است. افزایش مدت اقامت در فضا می تواند خطرات جدی برای فضانوردان داشته باشد.

اکنون ناسا فاش کرده است که سلامتی ویلیامز با یک مشکل بحرانی مواجه است. در فضا، تخریب گلبول های قرمز خون که به “همولیز” معروف است، به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. تحقیقات در ناسا نشان داده است که سرعت تخمین گلبول های قرمز در فضا تقریباً ۵۴ درصد بیشتر از زمانی است که یک فرد روی زمین است. یعنی در یک ماموریت شش ماهه در فضا، بدن انسان در هر ثانیه حدود سه میلیون گلبول قرمز را از دست می دهد.

تخریب سلولی در بدن طبیعی است، حتی در زمین هم برای همه ما روزانه اتفاق می افتد. اما زمانی که میزان این تخریب با حضور فرد در فضا یا به دلیل بیماری افزایش می یابد جای نگرانی وجود دارد.

اکنون ویلیامز در طول اقامت طولانی در فضا در هر ثانیه ۳ میلیون سلول را از دست می دهد که می تواند منجر به کم خونی شدید شود. هنگامی که فردی از کم خونی رنج می برد، اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن کاهش می یابد و منجر به خستگی، کاهش قدرت و اختلال در عملکرد شناختی و قلبی می شود.

بر اساس محاسبات انجام شده، هر چه فرد بیشتر در فضا بماند، میزان تخریب سلولی بیشتر می شود. این به طور مستقیم بر عملکرد ویلیامز در ایستگاه فضایی تأثیر می گذارد. اکنون ناسا علاوه بر نگرانی در مورد سلامت جسمی و روانی ویلیامز، نگران عواقب ماموریتی است که بیش از حد طولانی به طول انجامیده است.

ویلیامز احتمالا تا پایان فوریه ۲۰۲۵ (اسفند ۱۴۰۴) در ایستگاه فضایی می ماند و با کپسول Crew Dragon از SpaceX به خانه بازمی گردد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا