اخبار بورس

ناترازی انرژی امری اجتناب ناپذیر است/ پتروشیمی؛ محور اصلی فعالیت صبا انرژی 

مدیرعامل هلدینگ انرژی صبا گفت:

مدیرعامل هلدینگ انرژی صبا گفت: عدم تعادل انرژی امری اجتناب ناپذیر است و واقعیتی است که باید برای آن برنامه ریزی کنید. در بخش گاز، چون تامین کننده پتروشیمی مسجد سلیمان گاز است. در سال ۱۴۰۲ حدود دو ماه از سال هیچ تولیدی نداشتیم و همین عدم تولید باعث کاهش قابل توجه چند میلیون دلاری سودآوری شد.

علیرضا زمانپور، مدیرعامل هلدینگ انرژی صبا در گفتگو با افق میهنتشریح کرد: شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری علیرغم اینکه در سال گذشته مشکلات متعددی در زمینه افزایش قیمت، لغو معافیت های مالیاتی و موارد دیگر وجود داشت، منجر به افزایش قیمت تمام شده ما و همچنین کاهش تعرفه های ناشی از آن در سراسر جهان شده است. در شاخص دلار تاثیری بر سطح سودآوری دارد، اما صبا انرژی علیرغم تمامی محدودیت ها توانسته به سود بهتری نسبت به سال قبل دست یابد و رشد بیش از ۲۵ درصدی را در سطح سودآوری به ثبت برساند.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد سهام هلدینگ انرژی صبا متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است. مشارکت در سود بخشی از اجرای تعهدات هلدینگ انرژی صبا برای پرداخت حقوق بازنشستگان است.

وی در خصوص طرح ها و پروژه های عمرانی گفت: طرح ها را با جدیت دنبال می کنیم. سودآوری شرکت ها و سرمایه گذاری ها به طور کلی با سرمایه گذاری های تعریف شده ما مطابقت ندارد. روش های مختلف تامین مالی اعتباری پیشنهاد شده است. به عنوان مثال در پروژه فولاد صبا بیش از ۴ همت از بازار سرمایه، در پروژه PDH از طریق تامین مالی خارجی، در پروژه مسجد سلیمان از طریق بیمه البرز و منابع بیمه‌گران و از طریق اوراق مشارکت ویژه بانک رفاه برای سایر موارد تامین مالی شد. پروژه ها . بنابراین ما ابزارهای مالی مختلفی برای اجرای برنامه ها در دستور کار داریم.

زمانپور ادامه داد: از یک سو باید برنامه ها را پیش ببریم و به تعهد خود در قبال سهامداران عمل کنیم. توزیع سود و اجرای پروژه ها از طریق متنوع سازی ابزارهای تامین مالی را در برنامه کاری قرار داده ایم.

مدیرعامل هلدینگ انرژی صبا درباره سمت و سوی سرمایه گذاری این هلدینگ گفت: عمده فعالیت هلدینگ انرژی صبا در حوزه پتروشیمی است. اینها نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه و فولاد هستند و در نظر داریم بر فعالیت اصلی این صنایع که صنایع محرک کشور هستند تمرکز کنیم. ما یکی از کشورهای دنیا هستیم که منابع غنی در این زمینه داریم. تمام تمرکز هلدینگ بر روی این حوزه است تا در راستای این برنامه ریزی ها سبد سهام شرکت را بیشتر توسعه دهد.

وی با اشاره به پروژه های فولاد صبا در خلیج فارس گفت: در مرحله بازنگری طرح راه اندازی هستیم که با اتمام مطالعات و بازدهی بالا، این پروژه را در فولاد صباح خلیج فارس اجرا خواهیم کرد. گزارش طرحی را که می خواستیم با پیشرفت ۸ درصدی در مجمع امروز اجرا کنیم ارائه کردیم. ما در پی آن خواهیم بود که این کسب و کار را با تکمیل مطالعات طرح در حال انجام صبا فولد به حداکثر سوددهی خود برسانیم.

زمانپور در خصوص تحقق پیش بینی سود سال ۱۴۰۳ گفت: با توجه به سودآوری سال گذشته که بالاتر از پیش بینی ما بود، امیدواریم با تغییر سیاست ها و رویه ها به سودی بالاتر از پیش بینی بودجه امسال دست پیدا کنیم. ما سعی می کنیم تا جایی که امکان دارد از رویه های مختلف استفاده کنیم و سود را در شرکت ها افزایش دهیم.

وی ادامه داد: گاها سعی می کردیم به جای فروش ملک از کارمزد استفاده کنیم، اما منجر به افزایش سود چشمگیر شرکت هایی مانند فولاد اکسین شد و یا پیگیری برخی پروژه ها در لوله سازی اهواز منجر شد. پروژه چهل و دوم گمرک این شرکت بیش از هزار میلیارد تومان سود کسب کرد. این موارد را با جدیت پیگیری خواهیم کرد تا آنچه در سال ۱۴۰۲ به دست آوردیم امسال نیز ادامه پیدا کند.

مدیرعامل هلدینگ انرژی صبا در خصوص بحران انرژی گفت: بحران انرژی اجتناب ناپذیر است و این واقعیتی است که ما با آن مواجه هستیم. در بخش گاز، چون تامین کننده پتروشیمی مسجد سلیمان گاز است. در سال ۱۴۰۲ حدود دو ماه از سال هیچ تولیدی نداشتیم و همین عدم تولید باعث کاهش چشمگیر سود چند میلیون دلاری شد. در این زمینه برای اولین بار با شرکت ملی نفت ایران تعهدنامه امضا کردیم. قراردادی را برای توسعه دو میدان گازی در یک منطقه منعقد خواهیم کرد. اگر این مناطق پس از انجام مطالعات پاسخ دهند، می توانیم خوراک پتروشیمی مسجد سلیمان را به صورت خودکفا تامین کنیم.

زمانپور خاطرنشان کرد: در حوزه نیروگاهی با توجه به اینکه خودمان در تبریز نیروگاه داریم و ظرفیت تولید آن ۸۰۰ مگاوات است، اصرار داریم که قبل از خاموشی هایی که در شهرهای گرم تابستان تجربه کردیم به ۱۴۰۰ مگاوات برسیم. اهواز و صبا خود فولاد خلیج فارس را تعمیر کرده اند تا بازدهی معقولی از سرمایه داشته باشند و در این صورت سود شرکت ها تحت تاثیر عدم تعادل انرژی قرار نمی گیرد.

مدیرعامل هلدینگ صبا انرژی در پایان گفت: حمایت سهامداران عملکرد خوبی را در سال گذشته به ما داده است تا بتوانیم در سال گذشته با بیش از یک میلیارد دلار سرمایه در این مسیر ادامه دهیم برگشت به شرکت . امیدواریم با حمایت سهامداران، سودآوری ما در سال ۱۴۰۳ ادامه داشته باشد. ما این اطمینان را خواهیم داد و تمام تلاش خود را برای افزایش منابع و ایجاد سود بیشتر برای سهامداران انجام خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا