اخبار اقتصاد ایران

ناتوانی کارفرماها در پرداخت دستمزد؛ بهانه ای برای واقعی نکردن دستمزد کارگران

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت؛

اعلام عدم توانایی در پرداخت دستمزد تاکتیکی است که کارفرمایان همواره در تعیین دستمزد از آن استفاده می کنند در حالی که طبق آمار سهم دستمزد در هزینه تولید بسیار ناچیز است.

ایران تحلیل به نقل از تسنیم، جلسات افزایش حقوق کارگران در ماه های پایانی هر سال برگزار می شود. با توجه به اینکه همیشه بین دستمزد کارگران فاصله دستمزدی وجود دارد، نمایندگان کارگران همه ساله در جلسات مزد تلاش می کنند تا با بیان مشکلات و واقعیت های زندگی کارگران به نحوی که به واقعیت نزدیک باشد و بتوان دستمزد را تعیین کرد. بخشی از مشکلات جامعه حل یک شغل از طرفی کارفرمایان با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی شرکت خود سعی می کنند حقوق را به گونه ای تعیین کنند که به قول خودشان بقای شرکت در اولویت باشد.

به همین دلیل مهم ترین موضوعی که کارفرمایان در جلسات دستمزد مطرح می کنند، تهدید به اخراج با افزایش دستمزد است. کارفرمایان هر ساله در جلسات حقوق و دستمزد عنوان می کنند که در صورت افزایش حقوق، بقای شرکت به خطر می افتد.

در حالی که کارفرمایان معتقدند در صورت افزایش دستمزد، شرکت تعطیل می شود، نمایندگان کارگری معتقدند اگر شرکت ها با فروش پایین فعالیت می کنند به دلیل نبود قدرت خرید در جامعه است.

*دوزی: افزایش حداقل دستمزد سیاست دولت است

احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت درباره افزایش دستمزدها می گوید: گفته مرتضوی درباره افزایش حداقل دستمزد کارگران سوءتفاهم شد. سیاست افزایش حداقل حقوق کارگران سیاست درستی است، نه دولت و نه وزیر کار این سیاست را اشتباه نمی دانند. افزایش حداقل دستمزد طبقات کارگری در شرایط تورمی قطعا درست است، اما این افزایش نباید منجر به تخریب محیط کار کارگران شود.

وی ادامه داد: زیرا افزایش بی رویه حداقل دستمزد می تواند منجر به شکل گیری مشاغل غیررسمی شود. قطعا خود جامعه کارگری این موارد را مد نظر دارند. با این رویکرد دولت هیچ مخالفتی با افزایش دستمزد ندارد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند وزیر اقتصاد معتقد است افزایش بی رویه حداقل دستمزد باعث از بین رفتن فضای کار کارگران می شود. اما نمایندگان کارگران معتقدند آنچه به دنبال آن هستند افزایش بی رویه دستمزد نیست، بلکه درخواست اجرای قانون کار و ماده ۴۱ قانون کار است.

طبق ماده ۴۱ قانون کار، دستمزد کارگران باید با توجه به نرخ تورم و معیشت کارگران تعیین شود. در حال حاضر حقوق جاری کارگران تنها ۳۰ درصد هزینه های آنها را پوشش می دهد و تورم ۴۶ درصدی حاکم بر اقتصاد باعث شده قدرت خرید کارگران بیش از گذشته کاهش یابد. از سوی دیگر تورم حاکم بر بازار مسکن به حدی است که اکثر کارگران به حاشیه رانده شده اند، زیرا حدود ۷۰ درصد درآمد آنها صرف اجاره بها می شود و برای تامین مخارج زندگی خود مجبور به کار در مشاغل دوم و سوم هستند.

محمدرضا تاجیک; نماینده کارگران در شورای عالی کار با تاکید بر اینکه درخواست ما افزایش بی رویه دستمزد نیست، بلکه اجرای ماده ۴۱ قانون کار است، گفت: سال هاست که بحث دستمزد را در جلسات سه جانبه پیگیری می کنیم کارفرمایان همواره مدعی بوده اند که اشتغال موجود حفظ شده و در صورت عدم افزایش حقوق کارگران با کاهش شدید نیروی کار و تعطیلی بنگاه ها مواجه خواهیم شد.

این کارشناس کارگری افزود: متأسفانه اعلام عدم توانایی در پرداخت دستمزد تاکتیکی است که کارفرمایان همیشه در تعیین دستمزد از آن استفاده می کنند، در حالی که طبق آمار سهم دستمزد در بهای تمام شده تولید بسیار ناچیز است و در ایران بهترین دستمزد که هنوز به ۱۰ درصد هم نرسیدیم و باید واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم.

تاجیک اضافه کرد: آنچه باعث زیان یا رکود یک بنگاه اقتصادی می شود به طوری که فعالیت آن متوقف می شود، دستمزد کارگران آن نیست و کارفرمایان باید به دنبال افزایش هزینه ها و ناسازگاری دخل و خرج خود در جای دیگری باشند.

این کارشناس حوزه کارگری با بیان اینکه دولت به عنوان یک کارفرمای بزرگ وظیفه دارد هم از کارفرمایان و هم از کارگران حمایت کند، گفت: وقتی کارگران در شورای عالی کار چانه زنی می کنند تا درصد کمی از حقوق کارگران را بالا ببرند دولت باید بی طرفانه عمل کند.» اگر دولت از کارفرمایان حمایت کند و کارفرمایان با حمایت دولت از تاکتیک معلولیت استفاده کنند، در حالی که هر یک به عنوان شریک اجتماعی باید نقش و وظیفه خود را در قبال یکدیگر انجام دهند.

وی تصریح کرد: تعدیل نیرو به دلیل افزایش دستمزد کارگران تنها بهانه ای است که برخی کارفرمایان مطرح می کنند در حالی که این موضوع غیرواقعی و غیر منطقی است. بحث هایی مانند افزایش نرخ تورم، تعدیل نیرو و افزایش هزینه های تولید، بار روانی در جامعه ایجاد می کند که هزاران آسیب به اقتصاد کشور وارد می کند و کارگاه ها را با مشکل مواجه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا