ترندهای روز

ناسا برای حل مشکل قدیمی در کره ماه جایزه ۳ میلیون دلاری تعیین کرد

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

یورو نیوز: در حالی که بشر آماده می شود تا بار دیگر کاوش در ماه و سفر به مریخ را آغاز کند، آژانس فضایی آمریکا رقابت جدیدی را برای کمک به مبارزه با تولید زباله در ماه راه اندازی کرده است.

امروزه، زباله های فضایی زیادی روی سطح ماه وجود دارد، از روبات های از کار افتاده گرفته تا قوطی های سوخت خالی و دستگاه های تحقیقاتی استفاده نشده.

تخمین زده می شود که حدود ۲۳۰ تن زباله ناشی از فعالیت فضانوردان در ماه باقی مانده است. یکی از این نوع زباله ها ۹۶ کیسه مدفوع انسان است که در اواسط قرن بیستم توسط ماموریت های قبلی بر سطح ماه رها شده بود.

در آن زمان، زمانی که فضانوردان آپولو نیاز به اجابت مزاج داشتند، کیسه ای را می بستند و سپس مدفوع خود را داخل آن می گذاشتند. با این حال فضانوردان این کیسه ها را همراه با باقی مانده های دیگر روی سطح ماه گذاشتند تا فضای بیشتری را در فضاپیما آزاد کنند و نمونه های بیشتری از سنگ و خاک ماه را بازگردانند.

یکی از این کیسه های زباله را می توان در اولین عکسی که نیل آرمسترانگ از ماه گرفت، مشاهده کرد.

در حالی که کاوشگرها و فضاپیماها معمولا زباله زیادی تولید نمی کنند، انسان ها به دلیل مکانیسم بیولوژیکی خود منبع ثابتی برای تولید زباله هستند.

البته این ضایعات تنها مدفوع و ادرار نیست، بلکه حجم زیادی از مواد زائد دیگر را نیز شامل می شود که در طول ماموریت های طولانی انباشته می شوند.

جدا از ضایعات انسانی و ضایعات مواد غذایی، بقایای غیر آلی مانند تجهیزات علمی، لباس و بسته بندی مواد غذایی نیز می توانند به مشکل تبدیل شوند زیرا سازمان فضایی تلاش می کند برای مدت طولانی تری روی ماه بماند.

این مشکل در صورت اقامت طولانی مدت انسان در ماه بیشتر خواهد شد و به همین دلیل ناسا اکنون در قالب مسابقه ای برای حل این مشکل درخواست کمک کرده است.

اگرچه این سازمان گفته است که در وهله اول تلاش می کند تا این زباله ها را کاهش دهد، اما این کافی نیست و به همین دلیل ناسا از ایده ها و طرح های فناوری که می تواند برای بازیافت زباله ها و تبدیل آنها به محصولات مفید استفاده شود، استقبال می کند.

امی کامینسکی، مدیر برنامه چالش‌های ناسا، می‌گوید: «دستیابی به مأموریت‌ها به شیوه‌ای پایدار، یکی از ملاحظات مهم ناسا است، زیرا ما به دنبال اکتشاف و تحقیق در خارج از زمین و فراتر از آن هستیم».

وی افزود: با این چالش، ما به دنبال رویکردهای کلی نوآورانه برای مدیریت زباله های روی ماه هستیم و هدف ما استفاده از درس های آموخته شده برای استفاده در زمین است.

به گفته مسئولان ناسا، این مسابقه در دو بخش مجزا برگزار خواهد شد. بخش اول بر طراحی و توسعه قطعات و سیستم های سخت افزاری برای بازیافت یک یا چند زباله جامد در سطح ماه متمرکز است.

بخش دیگر بر طراحی یک نسخه مجازی از یک سیستم کامل بازیافت زباله جامد در سطح ماه و تبدیل آن به محصولات دیگر متمرکز شده است.

تیم های تحقیقاتی می توانند در یکی یا هر دو چالش با هم رقابت کنند و پول جایزه بین دو پروژه تقسیم می شود.

کیم کروم، مدیر برنامه بازیافت ماه در ناسا گفت: «ما بسیار هیجان زده هستیم که ببینیم تیم های بین المللی چه راه حل هایی ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا