ترندهای روز

ناسا: برخورد فضاپیمای انتحاری دارت با سیارک دیمورفوس، شکل آن را تغییر داده است

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

کاوشگر دارت آژانس فضایی آمریکا در سپتامبر گذشته در یک ماموریت انتحاری به سیارک دیمورفوس برخورد کرد. قصد ناسا از این برخورد در فاصله ۱۱ میلیون کیلومتری این بود که ببیند آیا امکان تغییر مسیر حرکت یک جرم آسمانی در مسیر برخورد با زمین وجود دارد یا خیر؟

اکنون ستاره شناسان می گویند که این برخورد نه تنها مسیر این سیارک، بلکه ظاهر آن را نیز تغییر داده است.

به گفته آنها، قبل از برخورد، این سیارک مانند یک توپ بود که در ناحیه وسط کمی پهن به نظر می رسید، اما اکنون بیشتر شبیه یک هندوانه است. یا از نظر فنی یک بیضی سه محوری.

استیو چسلی، محقق آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، گفت: “درک غالب این است که دیمورفوس توده ای است که از گرد و غبار به سنگریزه ها و سنگ ها تشکیل شده است. به همین دلیل استحکام کلی آن بسیار کم است و در نتیجه بسیار زیاد است. تغییر شکل آن راحت تر از یک جسم جامد یکنواخت است.

شانتانو نایدو، مهندس ناوبری در آزمایشگاه رانش جت ناسا و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: “تغییر شکل سیارک به دلیل ترکیب آن بسیار چشمگیر بود.” با اندازه گیری مدار دو شکل قبل و بعد از برخورد، ما توانستیم به میزان تغییر شکل آن در اثر ضربه دارت.”

دیمورفوس، قمر پنج برابر بزرگتر سیارک دیدیموس، به عنوان یک سیارک نزدیک به زمین تعریف شده است. این جفت سیارک سال‌هاست که بدون هیچ خطری برای زمین به دور خورشید می‌چرخند. موضوعی که آنها را به ایران تحلیلی ایده آل برای آزمایش نجات زمین تبدیل کرد.

فضاپیمای دارت که تقریباً به اندازه یک یخچال متوسط ​​است، در ماه نوامبر به فضا پرتاب شد و با سرعتی در حدود ۲۳۰۰۰ کیلومتر در ساعت به دیمورفوس برخورد کرد. دانشمندان می دانستند که این عملیات سیارک را نابود نمی کند، زیرا جرم ۵۷۰ کیلوگرمی فضاپیما در مقایسه با سیارک ۵ میلیارد کیلوگرمی ناچیز است.

در واقع هدف از انجام این ماموریت یافتن پاسخ این سوال بود که آیا امکان ایجاد انحراف ۱ درصدی در درجه مداری این سیارک وجود دارد؟ این مبلغ ممکن است ناچیز به نظر برسد اما با گذشت سال ها میزان آن قابل توجه خواهد بود.

ناسا: برخورد فضاپیمای انتحاری دارت با سیارک دیمورفوس شکل خود را تغییر داده است.برخورد سفینه فضایی دارت به دیمورفوس

دانشمندان می گویند که این برخورد مسیر مداری را که دیمورفوس به دور دیدموس طی می کند از دایره ای به بیضی تغییر داد. آنها دریافتند که اکنون ۱۱ ساعت و ۲۲ دقیقه و ۳ ثانیه طول می کشد تا دیمورفوس یک مدار را انجام دهد، یعنی ۳۳ دقیقه و ۱۵ ثانیه کمتر از قبل از برخورد.

دانشمندان قبلاً متوجه شده بودند که مسیر سیارک تغییر کرده است، اما دقیقاً نمی دانستند چقدر است. آنها می گویند که دوره مداری دیمورفوس پس از برخورد همچنان کاهش می یابد، زیرا سنگ های بیشتری به فضا پرتاب شده و در فضا پراکنده شده است.

این مطالعه نشان داد که میانگین فاصله مداری این دو سیارک تقریباً ۱۱۵۲ متر است که نسبت به قبل از برخورد ۳۷ متر کمتر است. محققان نتایج خود را بر اساس مشاهدات تلسکوپ زمینی و داده های امواج رادیویی از سیارک به دست آوردند.

اخترشناسان در آینده نزدیک در مورد این دو سیارک اطلاعات بیشتری کسب خواهند کرد. به همین منظور فضاپیمای هرا آژانس فضایی اروپا که در اکتبر سال جاری به فضا پرتاب می شود، اواخر سال ۲۰۲۶ به نزدیکی دیمورفوس و دیدیموس می رسد تا شرایط آنها را بررسی کند.

دکتر چسلی گفت: ما مشتاقانه منتظر فضاپیمای هرا آژانس فضایی اروپا هستیم تا شکل مدل شده ما را با تصویر هرا مقایسه کند.

نتایج تحقیقات جدید دانشمندان در مجله “Planetary Sciences” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا