ترندهای روز

ناسا بقایای انسانی را به کره ماه می‌فرستد؛ قبیله بومی ناواهو رسما اعتراض کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

آژانس فضایی آمریکا، ناسا، در یک ماموریت مشترک با دو شرکت فضایی خصوصی، قصد دارد بقایای انسان را در این هفته به ماه بفرستد. این موضوع واکنش های متفاوتی را در پی داشته است.

پرتاب فضاپیمای Peregrine-1 در حال حاضر برای دوشنبه برنامه ریزی شده است. به عنوان اولین پرتاب رباتیک تجاری به سطح ماه، این موشک غول پیکر قرار است فرودگر Peregrine Astrobotic را به ماه حمل کند.

اگرچه این کاوشگر برای بررسی خواص حرارتی ماه، فراوانی هیدروژن، میدان های مغناطیسی و سطوح تشعشع به آنجا فرستاده شد، فرودگر روباتیک محموله ای از دو شرکت Elysium Space و Calstis نیز دارد. در این ماموریت قرار است بقایای چند نفر سوزانده شود دی‌ان‌ای آنها به سطح ماه منتقل می‌شود و برای مدت نامحدودی در آنجا باقی می‌ماند.

در واکنش به این اقدام، بو نایگرن، رئیس قبیله بومی ناواهو، به دلیل آنچه که وی «هتک حرمت به این فضای مقدس» توصیف کرد، به طور رسمی به ناسا و وزارت حمل و نقل ایالات متحده اعتراض کرد.

او در نامه خود می نویسد: بسیار مهم است که تأکید کنیم ماه در بسیاری از فرهنگ های بومی، از جمله فرهنگ ما، مکان مقدسی دارد. ما آن را بخشی از میراث معنوی خود و موضوعی افتخار و احترام می‌دانیم.»

وی افزود: اقدام به ریختن بقایای انسان و سایر مواد بر روی ماه که می توان از آن به زباله دانی تعبیر کرد، “هتک حرمت به این فضای مقدس” است.

آقای نایگرن درخواست کرده است که پرتاب به تاخیر بیفتد و از مقامات خواسته است تا قبل از ارسال بقایای انسان به ماه با قبیله ناواهو مشورت کنند. اصل و نسب سرخپوستان ناواهو بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد و اعضای آن در Monument Valley، دره ای معروف در مرز یوتا و آریزونا زندگی می کنند.

در حال حاضر بقایای انسانی دیگری در ماه وجود دارد. پیش از این، خاکستر ژن شومیکر، بنیانگذار زمین شناسی نجومی، توسط کاوشگر فضایی ماه در سال ۱۹۹۹ به ماه منتقل شد. قبیله ناواهو نیز به این کار اعتراض کردند.

در این میان ناسا سعی کرده از محموله های بحث برانگیز فاصله بگیرد و تاکید کرده است که این محموله های تجاری متعلق به شرکت های خصوصی است و کنترل چندانی بر این محموله ها ندارد.

کریس کولبرت، مدیر برنامه خدمات بار تجاری ماه ناسا، با اشاره به اینکه ناسا چارچوب رسمی برای ارسال چه اشیایی مجاز به ارسال به ناسا ندارد، گفت: ما می دانیم که برخی از محموله های تجاری غیر ناسا می تواند برای برخی جوامع نگران کننده باشد. ماه. این جوامع ممکن است درک نکنند که این مأموریت‌ها تجاری هستند و مأموریت‌های دولت ایالات متحده نیستند.»

شرکت خصوصی Callestis نیز گفته است که هیچ فرهنگی یا مذهبی حق ندارد به دیگران بگوید در مورد اکتشافات فضایی چه کار کنند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا