ترندهای روز

ناسا سیگنال مرموزی را از یک منشأ ناشناس در خارج از کهکشان راه شیری کشف کرد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

اخترشناسان ناسا سیگنال مرموز پرتو گاما را کشف کرده اند که از خارج کهکشان راه شیری می آید. آنها در حین تحقیق در مورد شکل گیری جهان، این سیگنال را شناسایی کردند که منشا آن هنوز مشخص نیست. این کشف یک رمز و راز کیهانی کاملاً جدید برای ستاره شناسان ایجاد کرده است.

بر اساس مقاله ای که در ژورنال Astrophysical Letters منتشر شده است، دانشمندان در حال تجزیه و تحلیل داده های ۱۳ ساله تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی بودند که متوجه این سیگنال مرموز شدند.

این تلسکوپ قدرتمند می تواند پرتوهای گاما را تشخیص دهد. این پرتوها نتیجه انفجارهای عظیم نور پرانرژی هستند که هزاران تا صدها میلیارد بار بزرگتر از آن چیزی است که چشمان ما می بیند. این پرتوها اغلب در هنگام انفجار ستارگان یا انفجارهای هسته ای ایجاد می شوند. دانشمندان ناسا وقتی با این سیگنال عجیب روبرو شدند در واقع به دنبال چیز دیگری بودند.

یک سیگنال مرموز که از خارج از کهکشان ما می آید

الکساندر کشلینسکی، کیهان شناس از دانشگاه مریلند و ناسا می گوید: «این کشف گیج کننده است. ما سیگنال بسیار قوی تری را در بخش دیگری از آسمان یافتیم. در واقع، دانشمندان به دنبال یکی از قدیمی ترین ویژگی های پرتوهای گاما در اولین اتم های جهان بودند. این پرتوها به عنوان پس زمینه مایکروویو کیهانی یا CMB شناخته می شوند.

CMB ساختاری دوقطبی دارد و یکی از قطب ها گرمتر و شلوغ تر از دیگری است. اخترشناسان عموماً فکر می کنند که حرکت منظومه شمسی ما این ساختار را ایجاد می کند. محققان سیگنالی را شناسایی کردند که از یک جهت مشابه می آمد و حاوی برخی از پر انرژی ترین ذرات کیهانی بود.

یکی از محققان می‌گوید دوقطبی پرتو گاما را در آسمان جنوبی، دور از CMB، پیدا کرده‌اند که ۱۰ برابر بزرگ‌تر از حد انتظار است. آنها فکر می کنند که این کشف می تواند مربوط به انفجار پرتو گامای کیهانی باشد که توسط یک رصدخانه آرژانتینی در سال ۲۰۱۷ مشاهده شد.

ستاره شناسان بر این باورند که این دو پدیده به دلیل ساختار مشابه می توانند از منبعی ناشناخته سرچشمه بگیرند. آنها امیدوارند این منبع مرموز را پیدا کنند. کشف غیرمنتظره ناسا می تواند به ستاره شناسان کمک کند تا ایده های مربوط به چگونگی شکل گیری ساختارهای دوقطبی را تأیید یا زیر سوال ببرند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا