ترندهای روز

ناسا می‌خواهد روی ماه قطار بسازد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ناسا ایده ای برای ساخت قطاری در ماه دارد که می تواند برای انتقال فضانوردان و نمونه های جمع آوری شده پس از استقرار انسان در ماه استفاده شود.

اگر فکر می‌کنید ایده ساخت قطار در ماه شبیه به یک رمان علمی تخیلی است، تنها نیستید.

به گزارش دیلی میل، قطار ماه در واقع تنها یکی از شش مفهوم علمی-تخیلی برای دریافت بودجه جدید برای برنامه مفاهیم نوآورانه پیشرفته ناسا (NIAC) است.

در پروژه “FLOAT”، ناسا قصد دارد از ربات های شناور مغناطیسی برای انتقال روزانه ۱۰۰ تن مواد به سطح ماه استفاده کند. به گفته تیم پروژه، این روشی قابل اعتماد و مستقل برای جابجایی منابع استخراج شده از ماه فراهم می کند.

دکتر اتان شالر، مهندس رباتیک در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا و رهبر پروژه، گفت: “یک سیستم حمل و نقل رباتیک بادوام و با عمر طولانی برای عملیات روزانه یک پایگاه پایدار در سال ۲۰۳۰ حیاتی خواهد بود.” ما می خواهیم اولین سیستم راه آهن قمری را بسازیم که حمل و نقل محموله قابل اعتماد، مستقل و کارآمد را در ماه فراهم می کند.

برخلاف راه‌آهن‌های روی زمین، این شبکه حمل‌ونقل قمری از ریل‌های ثابتی که ممکن است با آن‌ها آشنا باشید استفاده نمی‌کند. ایده دکتر شیلر و تیمش قرار است یک ریل انعطاف پذیر در سطح ماه ایجاد کنند. چنین ریل هایی برای کاهش زمان ساخت طراحی شده اند زیرا در صورت تغییر پایه قمری می توان آنها را به راحتی مونتاژ و جابجا کرد.

حرکت با این قطار توسط مجموعه ای از ربات های مغناطیسی که روی سطح ریل حرکت می کنند انجام می شود. خود ریل نیز نیروی رانش الکترومغناطیسی تولید می کند تا ربات ها را به مقصد برساند. این اصل پشت قطارهای مغناطیسی روی زمین است، جایی که از میدان های الکترومغناطیسی قوی برای به حرکت درآوردن واگن ها در امتداد ریل استفاده می شود.

به گفته شالر، هر ربات قادر خواهد بود بارهایی با اشکال و اندازه های مختلف را با سرعتی در حدود ۱.۶۱ کیلومتر در ساعت حمل کند. برخلاف روبات های چرخ دار، این ربات ها از فرسودگی ریل ها در محیط غبارآلود ماه جلوگیری می کنند.

اگرچه ایده ساخت پایگاه های ماه ممکن است در حال حاضر دور از ذهن به نظر برسد، واقعیت زندگی در ماه در حال تبدیل شدن به یک نگرانی فزاینده است.

به عنوان بخشی از ماموریت های آرتمیس، ناسا کاوش کرده و در نهایت در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود خواهد آمد که گمان می رود یخ را در دهانه های آن نگه می دارد.

اگرچه ناسا تاریخ فرود خدمه بر روی ماه را به تعویق انداخته است، اما هنوز جاه طلبی دارد که حضور انسان در ماه را ممکن کند.

جیم فری، معاون توسعه سیستم‌های اکتشافی ناسا، اخیراً به خبرنگاران گفت که آژانس فضایی احتمالاً بیش از یک کمپ اصلی را به عنوان بخشی از فرود آرتمیس خواهد ساخت.

در نهایت، ناسا و سایر آژانس های فضایی رقیب در روسیه و چین ممکن است تلاش کنند تا شهرک های دائمی در ماه بسازند. با این حال، به دلیل محیط خشن سطح ماه، فرآیند استخراج و انتقال مواد ممکن است برای فضانوردان ایمن نباشد.

شالر توضیح داد که پروژه FLOAT به طور مستقل در محیط غبارآلود و غیر قابل مهمان‌نواز ماه عمل می‌کند. از این سیستم می توان برای حمل سنگ سنگ معدنی و سایر مواد به پایگاه قمری و آوردن آنها از پایگاه های دیگر استفاده کرد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا