فرهنگ و هنر

نامگذاری ۲ سالن سینمای باغ کتاب به نام ملاقلی‌پور و آوینی :: افق میهن

همزمان با هفته دفاع مقدس ۲ سالن پردیس سینمایی باغ کتاب به نام شهید سید مرتضی آوینی و رسول ملاقلی پور نامگذاری شد.

به گزارش افق میهن به نقل از روابط عمومی موسسه تصویرسازی، در پی نامگذاری سالن های پردیس سینمایی باغ کتاب به نام سینماگرانی که سابقه تألیف کتاب نیز داشته اند، ۲ سالن این سینما به نام شهید سید مرتضی آوینی و به نام شهید سید مرتضی آوینی نامگذاری می شود. رسول ملاقلی پور همزمان با هفته دفاع مقدس. تبدیل شد.

شهید مرتضی آوینی معروف به سید شهیدان اهل قلم، علاوه بر فعالیت در عرصه سینما و فیلم مستند، آثار مکتوبی نیز در زمینه های مختلف از خود به جای گذاشته است.
او بیش از ۸۰ فیلم درباره هشت سال دفاع مقدس ساخت. معروف ترین اثر آوینی مجموعه مستند «روایت فتح» است که در زمان جنگ ایران و عراق فیلمبرداری شده است. همچنین آخرین اثر مکتوب به جا مانده از آوینی کتاب «شهری در آسمان» درباره محاصره، سقوط و آزادسازی خرمشهر است.

رسول ملاقلی پور نیز از سینماگران مولف سینمای ایران بود که در عرصه دفاع مقدس فعالیت کرد، در این زمینه نوآوری ها و خلاقیت هایی داشت و در واقع تاثیرگذار و آغازگر بسیاری از فیلم های سینمای دفاع مقدس شد.

آثار او به طور مستقیم یا غیرمستقیم متاثر از وقایع جنگ تحمیلی ارتش صدام علیه ایران است که از بارزترین آنها می توان به «نینوا»، «بلامی تا ساحل»، «پرواز در شب»، «افق»، «افق» و «نینوا» اشاره کرد. مجینون، بازماندگان، سفر به چزابه، هیوا، قارچ سمی، مزرعه پدری و میم مانند مادر ذکر شده است.

این فیلمساز فقید آثار متعددی نیز در حوزه دفاع مقدس به رشته تحریر درآورده است که در کنار فیلمنامه آثارش می توان به کتاب «کسی سرباز زاده نمی شود» اشاره کرد.

پیش از این همزمان با روز ملی سینما، سالن اصلی پردیس سینمایی باغ کتاب به نام علی حاتمی نامگذاری شد.

همچنین قرار است سالن های دیگر این پردیس سینمایی به نام سینماگران فقیدی که مولف کتاب نیز هستند نامگذاری شود که متعاقبا اعلام و رونمایی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا