«ناوگان سایهای» روسیه تحریمهای نفتی غرب را بیاثر کرد
از زمان جنگ روسیه با اوکراین ، غرب سعی کرده است از طریق معرفی تحریم های اقتصادی ، به ویژه صادرات نفت ، درآمد مسکو را کاهش دهد. اما روسیه به سرعت از این محدودیت ها جلوگیری می کند: تشکیل “ناوگان سایه” کشتی های فرسوده با دارایی های مبهم که روغن روسیه را به بازارهای دورافتاده منتقل می کند. این ناوگان به جای از بین بردن درآمد روسیه ، اقتصاد غیررسمی بزرگی را ایجاد کرده است که کارشناسان می توانند بگویند که می توانند پس از جنگ بمانند.
از زمان آغاز جنگ روسیه با اوکراین ، غرب سعی کرده است که طبق گفته نیویورک تایمز ، درآمد مسکو را کاهش دهد تا تحریم های اقتصادی ، به ویژه صادرات نفت را تحمیل کند. اما روسیه به سرعت از این محدودیت ها جلوگیری می کند: تشکیل “ناوگان سایه” کشتی های فرسوده با دارایی های مبهم که روغن روسیه را به بازارهای دورافتاده منتقل می کند. این ناوگان به جای از بین بردن درآمد روسیه ، اقتصاد غیررسمی بزرگی را ایجاد کرده است که کارشناسان می توانند بگویند که می توانند پس از جنگ بمانند.
براساس داده های موسسه S&P Global ، حدود ۵ ٪ از تانکرهای فعال نفتی جهان اکنون بخشی از ناوگان هستند. این بدان معنی است که تقریباً ۲ کشتی در مقایسه با سال قبل ۵ ٪ افزایش یافته است. بسیاری از این کشتی ها با پرچم کشورهای سوم حرکت می کنند ، جایگاه خود را قرار می دهند و بدون بیمه یا با بیمه مشکوک کار می کنند. این امر امکان خرید نفت روسیه و دستیابی به قیمت تحریم غربی را فراهم کرده است.
این روند همچنین عواقب جدی محیطی دارد. کشتی های فرسوده بدون بیمه خطر نشت نفت یا بلایای دریایی را افزایش داده اند. به گفته دفتر گرینپای اوکراین ، میانگین طول عمر این کشتی ها حدود ۵ سال است ، در حالی که میانگین جهانی ناوگان تانکر ۵ سال است. علاوه بر این ، نگرانی هایی در مورد استفاده از این کشتی ها در خرابکاری های زیر آب مانند آسیب به خطوط لوله یا کابل ها وجود داشت.
مقامات غربی موافق هستند که ناوگان کارایی محدودیت قیمت نفت فوقانی را کاهش می دهد و مسکو هنوز امکان تأمین مالی جنگ را فراهم می کند. در عین حال ، هواداران تحریم تأکید می کنند که هزینه های اضافی برای حمل و نقل و نگهداری کشتی های جدید به شدت روسیه را سنگین کرده است. به گفته مقامات اروپایی و آمریکایی ، اجرای مؤثرتر تحریم ها یک چالش بزرگ است و روسیه همچنان لیست صدها کشتی را ارائه می دهد.
سرانجام ، غرب با پدیده ای روبرو می شود که شبیه بازی “موش ها و گربه ها” است: هر بار که کشتی های روسی تحریم می شوند ، آنها با تغییر پرچم یا انتقال بار به دریا از محدودیت ها فرار می کنند. کارشناسان هشدار می دهند که مکانیسم در ترافیک دریایی یک اقتصاد غیرقانونی گسترده ایجاد کرده است. پدیده ای که نه تنها ترتیب تحریم ها را تضعیف می کند ، بلکه سالها پس از پایان جنگ اوکراین ادامه می یابد.
منبع: انتخاب