محیط زیست

ناپایداری‌های موسمی و رگبار ۱۰ استان را درگیر می‌کند /پیش‌بینی طوفان گردوخاک در نقاط مستعد

صادق ضیائیان در گفت وگو با خبرنگار افق میهن، با اشاره به فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری های موسمی، اظهار کرد: امروز در شرق گیلان، مازندران، گلستان، غرب خراسان شمالی، ارتفاعات استان های سمنان، تهران و البرز، جنوب سیستان و بلوچستان، شمال هرمزگان و جنوب غرب کرمان و فردا (دوشنبه) در ارتفاعات استان های مازندران و تهران، شمال هرمزگان و جنوب غرب کرمان بارش سیل آسا، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می شود.

وی افزود: در این بازه زمانی احتمال آبگرفتگی موضعی معابر، احتمال آبگرفتگی روانابرعد و برق، لغزش به ویژه در جاده ها و گردنه های کوهستانی، احتمال آسیب به سازه های موقت و احتمال آسیب به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، احتمال آسیب به تجهیزات شهری و برون شهری مانند افتادن بنرها، تابلوهای تبلیغاتی، داربست ها و سازه های موقت و وجود دارد. احتمال سقوط اجسام از ارتفاع است.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی تصریح کرد: از چادر زدن و برپایی چادر در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنید، در فعالیت های طبیعت گردی و کوه نوردی به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب دقت کنید. اجتناب کنید چرا تردد دام و عشایر در حاشیه رودخانه ها و مناطق مرتفع، لایروبی دهانه پل ها، مسیل ها و آبراه ها، خودداری از محلول پاشش و سمپاشی باغات و مزارع و انتقال محصولات برداشت شده به مکانهای سرپناه در مناطق مستعد مورد توجه قرار گیرد.

ضیائیان ادامه داد: بر این اساس طی امروز استان های گلستان، خراسان جنوبی رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی کرمان، یزد، اصفهان، قم، مرکزی، همدان، سمنان، تهران، البرز و قزوین و فردا (دوشنبه) . در جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان و گلستان وزش باد شدید و در مناطق مستعد همراه با گرد و خاک و احتمال طوفان گرد و غبار وجود دارد. پیش بینی خواهد بود

وی گفت: در این مناطق وزش باد شدید، در مناطق مستعد گرد و غبار، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال آسیب دیدن تجهیزات شهری و برون شهری از جمله ریزش بنرها، تابلوهای تبلیغاتی، داربست ها و سازه های موقت، امکان سقوط اجسام از ارتفاع و احتمال شکستن نهال ها و درختان کهنسال دور از انتظار نیست.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از حوادث، برای اطمینان از استحکام سازه های موقت، اجتناب شود. صحرا نوردیاحتیاط در ترافیک جاده ای، پرهیز از پروازهای سبک شامل گلایدر و هلیکوپتر، احتیاط در فعالیت های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت های ساختمانی، پرهیز از پارک خودرو در نزدیکی ساختمان های ناتمام و درختان کهنسال باید مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا