اقتصاد جهان

ناکامی آمریکا در محدود کردن صادرات ایران از ترس نفتِ گران

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از بلومبرگ، دولت بایدن قصد دارد فروش نفت ایران را محدود کند تا حمایت این کشور از نیروهای خاورمیانه را کاهش دهد. با این حال، این اقدام قیمت ها را افزایش می دهد که هم به آمریکایی ها، هم به اقتصاد و هم به انتخابات آینده آسیب می رساند. و بر رقابت بایدن با ترامپ تأثیر می گذارد.
کاخ سفید می‌خواهد تحریم‌های موجود علیه صنعت نفت ایران را به دلیل بحران خاورمیانه تشدید کند، اما می‌داند که هرگونه اقدام اشتباه بازارهای جهانی نفت را مختل می‌کند.
با توجه به حمایت ایران از حماس در جنگ غزه، حمایت این کشور از یمن که تجارت جهانی را مختل کرده است و سایر نیروها در رویارویی با سربازان آمریکایی در منطقه، حل این موضوع به اولویت دولت بایدن تبدیل شده است.
یکی از چالش های دولت بایدن متقاعد کردن سایر تولیدکنندگان بزرگ به ویژه عربستان سعودی برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت است. عربستان سعودی درخواست بایدن برای تولید بیشتر در سال ۲۰۲۲ را رد کرد و اخیراً تولید خود را مطابق با برنامه اوپک پلاس کاهش داد.

چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران نمی خواهد به واشنگتن کمک کند.
گروهی از قانونگذاران آمریکایی بایدن را مجبور به تشدید تحریم های فعلی علیه کشتی ها، بنادر و پالایشگاه های مرتبط با نفت ایران کردند. اما چنین اقدامی خطر افزایش قیمت نفت و آسیب به مصرف کنندگان را به همراه دارد که در آستانه انتخابات نوامبر مشکلات سیاسی برای بایدن ایجاد خواهد کرد.
قیمت نفت از ابتدای سال تاکنون در محدوده ۱۰ دلار در نوسان بوده است و معامله گران تصور می کنند با وجود بحران خاورمیانه، تعادل بازار حفظ خواهد شد.
با تمرکز واشنگتن بر محدود کردن درآمدهای انرژی روسیه، صادرات نفت ایران به طور پیوسته در حال افزایش است.
داده های نفتکش ترکرز نشان می دهد که صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در سال گذشته به طور متوسط ​​۱.۴ میلیون بشکه در روز بوده است.
از زمان آغاز جنگ غزه، ایالات متحده اعلام کرده است که گزینه تشدید تحریم ها علیه ایران را دارد. با این حال، تحلیلگران بر این باورند که حتی اگر واشنگتن این کار را انجام دهد، باید شبکه رو به رشدی از روش‌های پرداخت، واسطه‌ها و غیره را مختل کند. و شرکت های کشتیرانی ظهور کرده اند که در سال های اخیر رشد کرده اند
انتهای پیام/۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا