ترندهای روز

نبرد با نمادهای غربی؛ نوشابه‌های انرژی‌زا چگونه طالبان را شکست داد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

اگرچه دولت طالبان بسیاری از نمادهای غربی را از افغانستان حذف کرده است، اما محبوبیت نوشیدنی‌های انرژی‌زا که با سربازان آمریکایی وارد می‌شود پابرجا بوده و حتی باعث ایجاد صنعت داخلی پررونق شده است.

نوشیدنی‌های الکلی در افغانستان ممنوع است، اما نوشیدنی‌های انرژی‌زای کافئین‌دار توسط همه اقشار جامعه، از پلیس مخفی گرفته تا کودکان، مصرف می‌شود و حتی بیشتر از تبلیغات حکومت طالبان، روی بیلبوردها تبلیغ می‌شود.

بسیاری از نام‌های تجاری نوشیدنی‌های انرژی‌زای تولید شده در داخل افغانستان به جنگ‌ها و درگیری‌های گذشته اشاره می‌کنند، از جمله نام‌های «کماندو» و «شکارچی».

میلاد غزنوی در مقابل قفسه های یک سوپرمارکت در شهر هرات که ۴۰ نوع نوشیدنی انرژی زا در آن نگهداری می شود، به خبرگزاری فرانسه گفت که این نوشیدنی ها به زندگی روزمره مردم تبدیل شده است. . است

این جوان ۱۹ ساله که ادعا می‌کرد قبلا به نوشیدنی‌های انرژی‌زا «اعتیاد» داشت اما برای سلامتی‌اش نوشیدن آن‌ها را متوقف کرد، گفت: مردم هر چیزی را مصرف می‌کنند که به آنها آرامش بدهد.

انرژی می نوشیم

نوشیدنی های انرژی زا که حاوی کافئین و شکر هستند و بیشتر از آب در غرفه های کنار جاده در افغانستان در دسترس هستند، توسط بسیاری از مردم به عنوان راهی برای تامین نیازهای غذایی خود استفاده می شود.

بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا، نزدیک به ۹۰ درصد مردم افغانستان که در فقر شدید زندگی می کنند، از نظر تغذیه دچار کمبود هستند.

آخرین داده های آماری در ماه مارس نشان می دهد که ۸۶ درصد از خانواده ها در افغانستان از مواد غذایی بی کیفیت و ارزان تر استفاده می کنند. همچنین بیش از یک سوم آنها وعده های غذایی خود را کاهش داده اند و بیش از نیمی از آنها حجم وعده های غذایی خود را کاهش داده اند.

گلزار، یک کارگر افغان، از چهار قوطی نوشابه انرژی زا استفاده می کند تا ۱۴ ساعت روز کاری خود را افزایش دهد.

این مرد ۴۰ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما اینجا کار می کنیم، عرق می کنیم، بنابراین وقتی خسته می شویم، یک نوشیدنی انرژی زا می نوشیم.” او گفت: “اگر مشروب نخورید، خسته هستید، سردرد دارید و احساس ضعف می کنید.”

اما مصرف این مقدار از نوشابه های انرژی زا مضر است.

عوارض سلامتی

گلزار با مصرف این مقدار نوشیدنی انرژی زا بیش از ۱۰۰ گرم قند وارد بدن خود می کند که دو برابر مقدار توصیه شده سازمان بهداشت جهانی است و مقدار کافئینی که وارد بدن او می شود معادل ۶ اسپرسو است که می توان در مقایسه با عادت سیگار کشیدن انجام داد

به گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، مصرف بیش از حد کافئین می تواند باعث فشار خون بالا، تپش قلب، اضطراب و بی خوابی شود. اما گلزار می گوید چاره ای ندارد.

گلزار با اشاره به اینکه اقتصاد افغانستان زیر خط فقر است، گفت: اگر امکانات داشتیم از این نوشیدنی ها استفاده نمی کردیم.

نوشیدنی های انرژی زا با مارک های محلی فقط حدود ۳۰ افغانی (۰.۴۰ دلار) قیمت دارند، در حالی که مارک های وارداتی مانند ردبول یا مانستر برای اکثر افغان ها غیرقابل خرید هستند.

افغان های فقیر که به کمک های خارجی وابسته هستند، نمی توانند نوشیدنی های انرژی زا بخرند و در عوض نان و چای سبز کافئین دار مصرف می کنند.

تجارت خوب است

بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی “Future Market Insights” ارزش صنعت نوشیدنی های انرژی زا در سال جاری نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار بوده است. نوشیدنی های انرژی زا که در سال ۱۹۶۲ در ژاپن اختراع شد، در دهه ۲۰۰۰ به طور چشمگیری محبوبیت یافت و به یک صنعت جهانی تبدیل شد.

یک شرکت در غرب افغانستان در هر ثانیه ۲۴ نوشابه انرژی زا تولید می کند تا مردم خسته این کشور با مشکلات زندگی و مشکلات روزمره روبرو شوند و با نوشیدن آن روحیه خود را تقویت کنند.

شرکت پامیر کولا اعلام کرده است که روزانه بیش از یک میلیون قوطی نوشابه انرژی زا تولید می کند.

با این حال شرکت پامیر کولا با تولید روزانه دو قوطی نوشابه انرژی زا برای هر یک از ۴۰ میلیون شهروند افغانستان اعلام کرده است که همچنان در این صنعت نقش کوچکی دارد.

با این حال، خبرگزاری فرانسه به دلیل فقدان داده های تجاری در افغانستان، نتوانسته است صحت این ارقام را تایید کند.

کارگران این شرکت شکر و اسید سیتریک را وارد دستگاه می کنند. شرکت پامیر کولا اعلام کرده است که در یک بازار عمدتاً بدون نظارت، کیفیت محصولات آن مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا است.

به گزارش AFP، در حالی که ردبول با ورزش های شدید و مانستر با ورزش های موتوری مرتبط است، ظاهر شاه بهادر، که شرکت پامیر کولا را به همراه دو برادرش اداره می کند، هیچ تصوری از چنین ارتباطاتی ندارد.

او ۴۵ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: “برای مردم افغانستان که کار سختی انجام می دهند و غذای مناسب ندارند، بهترین راه مصرف نوشیدنی های انرژی زا است.” او گفت: “کسب و کار خوب است و احتمالا بهتر خواهد شد.”

در امتداد بزرگراهی در کابل، فروشندگان با وجود ترافیک و ازدحام جمعیت، با خلاقیت نوشیدنی های انرژی زا را به نمایش می گذارند تا توجه مشتریان خود را به خود جلب کنند.

احمد گلاب، ۳۶ ساله که گاهی نوشابه های انرژی زا را در جعبه به مشتریانش می فروشد، گفت: «این لذت آنها در زندگی است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا