ترندهای روز

نتایج آزمایش واکسن سرطان پوست، پزشکان را «هیجان‌زده» کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

آزمایش اولین واکسن سرطان برای جلوگیری از بازگشت نوعی سرطان پوست به نام ملانوم نتایجی داشته است که پزشکان آن را “بسیار چشمگیر” توصیف کردند.

دوشنبه چهاردهم خرداد داده های ارائه شده در بزرگترین کنفرانس سرطان جهان نشان می دهد که پیشرفت های عمده ای در مقابله با عود ملانوم حاصل شده است.

بر اساس این داده ها، بیمارانی که واکسن را پس از حذف ملانوم دریافت کردند، ۴۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ یا عود در طی سه سال بودند.

بر اساس گزارش ها، میزان پیشگیری از این واکسن از خطر مرگ و یا عود این نوع سرطان در بیماران، پزشکان را «هیجان زده» کرده است.

ملانوما نوعی تومور بدخیم پوستی است که طبق آمار سال ۲۰۲۰، سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر در جهان به آن مبتلا می شوند.

واکسن جدید ضد عود سرطان پوست ملانوم از فناوری ژنتیکی (mRNA) مشابه واکسن کووید مدرن استفاده می کند، اما به صورت سفارشی برای هر فرد مبتلا ساخته می شود.

با تجزیه و تحلیل تومورهای عمل شده هر بیمار که با کمک هوش مصنوعی انجام می شود، دانشمندان به ویژگی ها و اطلاعات ویژه آن تومور منفرد دست می یابند.

سپس این پروفایل در مایعی قرار می گیرد و با تزریق آن به عنوان واکسن به بیمار، سیستم ایمنی او را از «آدرس» یا «بارکد» ویژه تومور سرطانی مطلع می کند.

پس از آن سیستم ایمنی بدن بیمار با دریافت این اطلاعات موفق به کشف و ردیابی سلول های سرطانی شده و به آنها حمله کرده و این سلول ها را از بین می برد. بنابراین این واکسن برای هر فرد به صورت جداگانه و به صورت سفارشی ساخته شده است.

این واکسن ساخت مدرنا و شریکش مرک است که در ترکیب با داروی پرفروش «کیترودا» برای پیشگیری از سرطان استفاده شده است. بر اساس داده های جدید، این ترکیب همچنین خطر گسترش ملانوما به سایر قسمت های بدن را تا ۶۲ درصد کاهش می دهد.

مرک و مدرنا که از سال ۲۰۱۶ با هم کار می کنند، در حال انجام یک مطالعه در مرحله آخر هستند که واکسن خود را با کیترودا ترکیب می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا