ترندهای روز

نتایج تحقیق تازه: نسل بشر در ۹۰۰ هزار سال پیش از خطر انقراض جان به در برده است

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

گروهی از دانشمندان دریافته اند که تعداد اجداد انسان امروزی نزدیک به یک میلیون سال پیش در نتیجه یک دوره بحرانی آب و هوای زمین به قدری کم بوده که در آستانه انقراض کامل قرار گرفته اند.

در اوایل سال گذشته، دانشمندان دوره زمانی را ردیابی کرده بودند که در آن تعداد انسان های راست قامت (هومو ارکتوس) به جمعیت ۱۳۰۰ نفر کاهش یافته بود. اکنون، یک مطالعه جدید نشان داده است که مهاجرت دسته جمعی انسان به خارج از آفریقا در همان زمان اتفاق افتاده است.

بازسازی حرکت انسان های اولیه از آفریقا به اروپا و آسیا دشوار است. بهترین شواهدی که محققان دارند شامل بقایای پراکنده استخوان و عمدتاً مصنوعات سنگی است که تفسیر آنها مبهم و چالش برانگیز است.

اما اکنون، مطالعه دقیق ژنوم انسان نشان داده است که در برهه ای از زمان ۹۰۰ هزار سال پیش، تنوع ژنتیکی به شدت کاهش یافته و “گلوگاه جمعیت” رخ داده است. گلوگاه جمعیتی یا گلوگاه ژنتیکی یک رویداد تکاملی است که در آن درصد قابل توجهی از اعضای یک جامعه می میرند یا به دلایلی از توانایی تولید مثل محروم می شوند.

نتایج یک مطالعه دیگر که بر مکان‌های باستان‌شناسی اولیه در اوراسیا متمرکز بود، قدمت گلوگاه را به ۱.۱ میلیون سال پیش نشان داد. این اختلاف، شناسایی رویداد اقلیمی را که ممکن است باعث کاهش موقت جمعیت شده باشد، چالش برانگیز کرد و در نتیجه، گروهی از زمین شناسان دانشگاه میلان، ایتالیا و کلمبیا، ایالات متحده، برای به دست آوردن زمان دقیق این رویداد تلاش کردند. .

آنها در تحقیقات خود و استفاده از تاریخ گذاری در مکان های قدیمی تر، دریافتند که قدمت مکان های باستانی به طور قابل اعتماد به ۹۰۰۰۰۰ سال قبل می رسد.

نتایج یک تحقیق جدید: نسل بشر در خطر انقراض 900 هزار سال پیش مرده است.جمجمه یک هومو ارکتوس در موزه ملی کنیا

محققان یافته های خود را با سوابق رسوبات دریایی مقایسه کردند تا زمان دقیق این رویداد آب و هوایی را بدست آورند. نسبت اکسیژن به دام افتاده در لایه های رسوبی روشن می کند که آیا آب و هوا در زمان ته نشین شدن مواد معدنی در دریا گرم تر یا سردتر بوده است.

این اطلاعات و همچنین داده‌های ژنومی و سن مکان‌هایی که اولین انسان‌ها در آن زندگی می‌کردند، به دانشمندان نشان داد که گلوگاه جمعیت و مهاجرت همزمان اتفاق افتاده است.

در طول انتقال زمین‌شناسی اواسط پلیستوسن، سطح اقیانوس‌های جهانی کاهش یافت و خشکی‌های بزرگی در آفریقا و آسیا شکل گرفت. در نتیجه، انسان های راست قامتی که در آفریقا زندگی می کردند با شرایط وحشتناکی مواجه شدند که آنها را از غذا و آب محروم کرد.

با پایین آمدن سطح دریا، مسیرهای زمینی به اوراسیا در دسترس قرار گرفت و طبق مدل محققان، با عبور از آنها توانستند وارد اروپا و آسیا شوند. نویسندگان در مقاله خود می نویسند: «مهاجرت سریع در پاسخ به یک محرک شدید آب و هوایی و پیدایش یک مسیر فرار زمینی چیزی است که می تواند دلیل خروج انسان های اولیه از آفریقا در ۰.۹ میلیون سال پیش باشد.

نتایج تحقیقات جدید در مجله علمی «PNAS» منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا