ترندهای روز

نتایج مطالعات تازه: فسیل مشهور «کودک تاونگ» ۲.۵۸ میلیون سال قدمت دارد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

صد سال پیش، کشف یک جمجمه در معدن سنگ آهک در شمال غربی آفریقای جنوبی، درک ما را از تکامل انسان تغییر داد. اکنون دانشمندان می گویند که این جمجمه احتمالاً تاریخچه ای متفاوت از آنچه تاکنون تصور می شد داشته است.

کشف این جمجمه در سال ۱۹۲۴ توسط ریموند دارت، دیرینه شناس، از بسیاری جهات تاریخی تلقی شد. زیرا برای اولین بار نظریه «تکامل» انسان چارلز داروین طبیعت شناس بریتانیایی تأیید کرد که میمون ها و انسان ها از مدت ها قبل جد مشترکی داشته اند و منشأ انسان از آفریقاست.

پس از کشف این اسکلت، با انجام کاوش های باستان شناسی در غارهای آهکی Sterkfontein در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی، فسیل های بیشتری پیدا شد.

این منطقه اکنون به عنوان «گهواره بشریت» شناخته می شود و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

محوطه‌های باستان‌شناسی «Swartkranz» و «Kromdry» نیز در نزدیکی همین منطقه قرار دارند و فسیل‌هایی از خانواده آنتروپوئیدها مانند Australopithecus، انسان‌های اولیه و Paranthropus در آن‌ها یافت شده است.

محققان در دهه های گذشته درباره سن این فسیل ها بحث کرده اند. گروهی از محققان قدمت آنها را بین ۳.۴ تا ۳.۷ میلیون سال و مربوط به دوره زمین شناسی اولیه پلیستوسن می دانند، در حالی که گروهی دیگر می گویند قدمت آنها به ۲ تا ۲.۶ میلیون سال قبل باز می گردد.

این تفاوت ها در واقع ناشی از روش های مختلف دوستیابی مورد استفاده تیم های تحقیقاتی است.

یکی از دلایل دشوار بودن تاریخ دقیق فسیل “Strekfontein” این است که اکتشافات اولیه در منطقه معدن سنگ آهک با استفاده از دینامیت انجام شده است. این بدان معناست که محیط زیست فسیلی از بین رفته است.

بنابراین، محققان باید آنها را با فسیل‌های گونه‌های جانوری در سایر نقاط آفریقای جنوبی، از جمله گاو (مانند کاکل‌دار)، خوک‌ها (مانند زگیل‌ها) و میمون‌ها و همچنین بابون‌های گلادا مقایسه کنند تا زمینه آنها را پیدا کنند.

همچنین به دلیل وجود عناصری مانند پتاسیم و آرگون، سنگ های آتشفشانی امکان تاریخ گذاری دقیق رادیومتری را فراهم می کند.

در همین حال، گروهی که قدمت فسیل‌ها را بین ۳.۴ تا ۳.۷ میلیون سال تعیین کردند، از رویکردی به نام تاریخ‌گذاری هسته‌سازی کیهانی استفاده کردند. در این روش از طول عمر عناصر بریلیم و آلومینیوم برای تخمین سن سنگ رسوبی چرت در رسوبات غار به این نتیجه رسیده اند.

حالا اما به نظر می رسد که این اختلافات یک قدم به حل و فصل نهایی نزدیک شده است. گروهی از دانشمندان با روشی متفاوت بر اساس تخمین سن فسیل ها از روی دندان هایشان، سن فسیل نوزاد تاونگ را ۲.۵۸ میلیون سال تعیین کرده اند.

این گروه جدید در تحقیقات خود از رویکردی به نام «بیوکرونولوژی» استفاده کرده است. در واقع آنها به جای استفاده از دندان حیوانات، مستقیماً از اندازه گیری دندان فسیل های استرالوپیتکوس استفاده کرده اند.

دکتر فرانسیس تاکرای، محقق دانشگاه ویتواترزاند در ژوهانسبورگ، در این رابطه می گوید که از مقایسه مقایسه ای با نمونه های فسیلی از تانزانیا، کنیا و اتیوپی استفاده شده و محدوده زمین شناسی فسیل ها نیز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: دندان های مولر کوداگ تاونگ را بررسی کردیم و متوجه شدیم که ۲.۵۸ میلیون سال قدمت دارند.

محققان می گویند هنوز برای تعیین سن دقیق کودک تاونگ به نمونه های فسیلی و تحقیقات بیشتر نیاز است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا