ترندهای روز

نتایج پژوهش تازه: والدین گوشی به دست در خانه منتظر این پیامدها برای فرزندانشان باشند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورو نیوز: یک مطالعه جدید نشان می دهد والدینی که به جای صحبت با فرزندان خود به صفحه نمایش تلفن همراه خود خیره می شوند، نه تنها ممکن است الگوی ضعیفی برای آنها باشند، بلکه ممکن است مانع رشد کلامی فرزندانشان نیز شوند.

بر اساس نظرسنجی انجام شده در استونی، از بین والدین ۴۲۱ کودک بین دو و نیم تا چهار سال، مشخص شد والدینی که بیشتر با صفحه نمایش سروکار دارند، فرزندان آنها نیز بیشتر از صفحه نمایش استفاده می کنند و این کودکان بیشتر درگیر موضوع آموزشی است. زبان و واژگان کمتر استعداد داشتند.

یافته های این تحقیق که روز پنجشنبه ۲۱ شهریور در مجله دانشگاهی «Frontiers in Developmental Psychology» منتشر شد، منطقی به نظر می رسد زیرا تعامل کلامی با والدین یکی از راه های حیاتی برای یادگیری زبان کودکان است.

دکتر جنی رادسکی، مدیر تعالی رسانه های اجتماعی و سلامت روان جوانان آکادمی اطفال آمریکا، گفت: «ما می دانیم که وقتی والدین یا کودکان از صفحه نمایش استفاده می کنند، زمان کمتری برای صحبت، آموزش و مطالعه در خانه ها صرف می شود. و این ممکن است دلیل پایین بودن مهارت گرامر و واژگان باشد.

به علاوه، این مطالعه نشان می‌دهد که حتی وقتی بچه‌ها با والدین خود به صفحه نمایش خیره می‌شوند، باز هم به مهارت‌های زبانی آنها کمکی نمی‌کند. تحقیقات قبلی نیز تأیید می کند که کودکان به طور موثر از صفحه نمایش یاد نمی گیرند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سپتامبر ۲۰۱۳ نشان داد که کودکان نوپا ۲۴ تا ۳۰ ماهه افعال جدید را از طریق تعامل مستقیم یا از طریق مکالمه ویدیویی یاد می گیرند و نه از طریق تماشای فیلم.

کودکان نوپا ۲۴ تا ۳۰ ماهه افعال جدید را یا از طریق تعامل مستقیم یا از طریق مکالمه ویدیویی یاد می گیرند و این از طریق تماشای فیلم امکان پذیر نیست.

دکتر تیا تولویست، استاد روانشناسی رشد در دانشگاه تارتو، گفت: «مطالعه ما تمرکز را از زمان تماشای صفحه نمایش کودکان به تأثیر عادات صفحه نمایش در خانواده‌ها تغییر می‌دهد و نشان می‌دهد که استفاده از صفحه نمایش مادر بیشتر بر زمان نمایش صفحه نمایش کودکان تأثیر می‌گذارد». در استونی و نویسنده اصلی آخرین مقاله. و پدر بر مهارت های زبانی کودکان تأثیر می گذارد.»

خطرات به همین جا ختم نمی شود

دکتر تیا تولویست و شریک مطالعه اش، دکتر یان تولویست، داده های مطالعه جدید خود را در سال ۲۰۱۹، قبل از اوج گیری همه گیری کووید-۱۹ جمع آوری کردند.

در طول همه‌گیری، بسیاری از کودکان در سراسر جهان زمان بیشتری را در خارج از مدرسه با صفحه‌نمایش‌های دیجیتال سپری می‌کنند، زیرا آنها در حال یادگیری آنلاین هستند، و بسیاری از والدین برای سرگرم کردن بچه‌ها تلفن همراه یا تبلت می‌دهند. و خودشان می توانند کارهایشان را انجام دهند.

Tuloiste خاطرنشان کرد که تیم تحقیقاتی آنها در حال برنامه ریزی یک مطالعه جدید برای بررسی الگوهای استفاده از صفحه نمایش در طول همه گیری و تأثیر آن بر مهارت های زبانی کودکان است.

اما بر اساس تحقیقات قبلی، تأثیر منفی بر رشد زبان تنها خطری نیست که کودکان در زمانی که والدین مشغول تلفن همراه خود هستند، با آن مواجه هستند.

بر اساس مطالعه دیگری که در دسامبر ۲۰۱۷ انجام شد، پس از راه اندازی شبکه اینترنت همراه ۳G در مناطق مختلف استونی، مراجعه کودکان زیر ۵ سال به اورژانس ۹ درصد افزایش یافت و به مردم اجازه استفاده از تلفن های هوشمند را داد. .

بر اساس مطالعه دیگری که در دسامبر ۲۰۱۷ انجام شد، پس از راه اندازی نسل سوم شبکه اینترنت همراه در مناطق مختلف استونی که به افراد امکان استفاده از تلفن های هوشمند را می داد، مراجعات اضطراری کودکان زیر ۵ سال ۹ درصد کاهش یافت.افزایش یافت

یکی از توضیح های احتمالی برای این پدیده این است که والدین یا سایر افرادی که باید مراقب کودکان باشند، با تلفن های خود حواسشان پرت شده و متوجه خطر آسیب دیدن کودکان نشده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا